Sök
Toyota IQ

Toyota IQ

IQ bättre än Smart?

2009-03-03

Efter fem års utvecklingsarbete och som ett direkt svar på citybilen Smart kommer Toyota nu med sin egen minimodell som ska visa vägen till framtiden. Plats för 3+1 åkande, men priset är högt.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “Clever and capable”
Teknikens Värld “Trulig och lekfull”
Car “Very clever, very special”
Automobil 14/20 “Japansk lågkalorilyx”

Vad tycker testarna?

En ultrakompakt och smart konstruktion som varken är billig eller enkelt utförd, snarare riktar den sig till nyrika entreprenörer och andra medvetna konsumenter. Bara 1700 bilar kommer till Sverige, till en början bara i vitt eller svart. Räkna med hög trendfaktor, men också hög kvalitet och hög säkerhet med hela nio krockkuddar. Men man får stå ut med obefintligt bagageutrymme och dåliga strålkastare. Dessutom är priset högt och med bensinmotor blir förbrukningen alltför hög. Men redan till sommaren kommer starkare motoralternativ till IQ.

Autocar

“Clever and capable”

Autocar tycker att Toyota IQ är begåvad och genomtänkt. Den klarar mer än man väntar sig av en minibil. Samtidigt finns mycket som inte alls fungerar bra. Exempelvis är strålkastarna undermåliga och något bagageutrymme finns inte när alla sätena används. Autocar konstaterar att det inte är många biltillverkare som skulle klara att på egen hand utveckla något så nyskapande som IQ, med en helt ny plattform och tämligen unik funktionalitet. En process som tagit hela fem år. Start-stopp teknologi finns bara till de större motorerna vilket är synd. Toyota har trollat med utrymmena under skalet och förvånande nog ryms två storväxta vuxna bakom varandra på passagerarsidan. Däremot är ergonomin bara halvbra i förarmiljön menar testaren.

Källa: Autocar (GB) 11 feb 2009

Teknikens Värld

“Trulig och lekfull”

Teknikens Värld konstaterar att Toyota är mycket stolta över sin IQ. Och testaren tycker den är fräsch och annorlunda. Det är bara bakifrån den ser ut som en vanlig småbil. Enkelt insteg till den eleganta kupén där känslan är mer Auris än Aygo, för att jämföra med koncernsyskonen. Bra och breda framstolar och en lång vuxen får även plats på den ena platsen i baksätet. Bakom föraren får däremot bara ett litet barn plats, och bagageutrymmet tar på sin höjd en bärbar dator när alla sittplatserna används. Tyvärr måste nackstöden tas bort när baksätet ska fällas. Motorn hämtad från Aygo är trevlig i IQ men alltför klen och törstig. Imponerande vändcirkel. Det enda som stör bilden är egentligen priset, som kan bli hämmande för den lilla framtidsbilen.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2009

Car

“Very clever, very special”

Brittiska Car ställer Toyota IQ mot Fiat 500, Smart och Toyota Aygo. Trots att Aygo och IQ har samma motor är det en helt annan känsla i IQ och den lilla bilen är tystare på alla underlag. Samma sak med växellådan som har bättre precision än Aygo och Smart. Toyota IQ släpper ut mindre koldioxid än de andra tre, men som vanligt är bränsleförbrukningen en annan i verkliga livet mot den angivna. IQ upplevs som betydligt större än Smart, på gott och ont men mest gott. Båda upplevs som lite leksaksbilar jämfört med Aygo och Fiat 500, dessutom är den dyrast i gänget. I slutänden är det Smart som hamnar efter Aygo, Fiat 500 och främst kommer Toyota IQ.

Källa: Car (GB) april 2009

Automobil

“Japansk lågkalorilyx”

Automobil imponeras över att tre vuxna kan åka i den lilla tremetersbilen. Det är samma innerutrymmen som Mini Cooper. Snart kommer en fyrametersbil för 7 passagerare i samma anda. Inte heller behöver man sitta nära vindrutan eller trängas inuti bilen och den har en mycket robust konstruktion. Jämfört med Smart är IQ tystare och stadigare, men lika lättkörd. Priset är inte lika trevligt som bilen eftersom det lätt hamnar över 150.000 kronor. En minimal premiumbil som kommer ställa kravet att bli älskad eller hatad och den riktar sig främst till nyrika och medvetna entreprenörer. Men IQ är framtiden, tror ändå Automobil.

Källa: Automobil (SE) nr 1 2009

Cirkapris: 138000 kronor

Produktfakta:

Toyota IQ 1,0
Typ: Tvådörrars 3+1 sitsig minibil
Motor: 1,0 liter bensin, 68 hk och 91 Nm
Prestanda: 0-100 14,7 sek, toppfart 150 km/tim
Förbrukning: 0,43 liter blandad körning, koldioxid 99 gram/km
Övriga versioner: 1,4 diesel, 1,3 bensin 100 hk
Mått: 298x168x150 cm, tankvolym 32 liter
Vändcirkel: 7,8 meter
Utrustning: Läderratt, cd-stereo, elhissar, aluminumfälgar är standard.

Tillverkare: Toyota