Sök
Toyota Corolla 2002

Toyota Corolla 2002

Tyskinfluerad japan made in England

2002-01-15

En av världens mest driftsäkra bilar (och en av de mest karaktärslösa) har kommit i ny, större och bättre tappning med europeisk form och delvis ny teknik under skalet. Betygen är godkända.
Testkälla Betyg Kommentar
Aftonbladet 3/5 "Fungerar i alla väder"
Teknikens Värld nr 6-02 19/25 "Ett bra val"
Teknikens Värld nr 22-01 "En skräck för varje mek"
Top Gear 4/5 "Less of a laugh"
Auto Motor & Sport 44/60 "Modernare körupplevelse"

Vad tycker testarna?

Som begagnad eller ny är Corolla ett av de mest pålitliga val man kan göra som bilköpare. Det visar både enkäter och statistik från Bilprovningen. Det är samtidigt ett av de mest opersonliga valen man kan göra, men för den som söker en pålitlig, snål bruksbil är Corolla i täten. Den är kanske något dyrare än konkurrenterna men det vägs upp av bättre andrahandsvärde.

Aftonbladet

"Fungerar i alla väder"

Toyota Corolla 3-dörrar
Toyota Corolla 3-dörrar

Aftonbladet Bil är inte helt och hållet lyriska till nya Corolla. I alla fall inte till kombi- och versomodellerna vars chassi inte håller måttet. Halvkombin med tre eller fem dörrar är bättre och liknar i mycket förebilderna från VW-koncernen i form av Audi A3 eller Skoda, både på ut- och insidan (förutom lite japansk plast; det är ju en Toyota). Och visst är bilen snygg att se på. Skillnaden lär väl bli driftsäkerheten där Toyota Corolla ska vara världsbäst. Trygga och underhållande egenskaper på vägen men de lågprofilerade däcken gör bilen onödigt stötig och bullrig på sämre väg. Dessutom låter motorn ganska mycket. Utrymmena är varken bättre eller sämre än hos andra i klassen. Aftonbladet råder oss att undvika kombin och Verson tills vidare.

Källa: Till Aftonbladets hemsida
Teknikens Värld nr 6 2002
Teknikens Värld nr 22 2001
Top Gear March 2002
Auto Motor & Sport nr 6 2002

Teknikens Värld nr 6-02

"Ett bra val"

Teknikens Värld jämför Corolla med Ford Focus, Peugeot 307, Honda Civic, Citroën Xsara och VW Golf, alla med 1,6 liters motor på 100-110 hk. Corolla hamnar på tredje plats i testet efter Peugeot och Ford. Till bilens fördelar hör komfort och kvalitet, motor och utrustningsnivå. Säkerhetsnivån är hög och med Toyotas kvalitetsrykte lär bilen bli ett säkert köp. Köregenskaper får inte lika höga betyg men är godkända. Ratten kan bara justeras i höjdled och stolarna är sådär i en jämförelse. Testaren tycker att utrymmena kunde varit bättre med tanke på det stora axelavståndet. Det är svårt att säga vad Toyota gör sämre än Peugeot och Ford, särskilt som Focus får lägre sifferbetyg än Corollan. På det stora hela ett bra val i klassen, före stilbildaren Golf och före Citroën samt Honda.

Teknikens Värld nr 22-01

"En skräck för varje mek"

Teknikens Värld utvärderar även Corolla som begagnad bil från modellåret 1993 och framåt. En attraktiv bil på andrahandsmarknaden, särskilt modeller med fem dörrar och större motor. Tacka den omtalade driftsäkerheten för det. Om alla körde Corolla skulle bilverkstäderna stå utan jobb och ägarna skulle alla vara väldigt nöjda, hävdar Teknikens Värld. Corolla är en av de mest problemfria bilarna överhuvudtaget, vilket härrör från en enkel konstruktion som håller hög kvalitet rakt igenom. Det gäller bara att byta olja i motorn då och då, samt kamaxelrem (nu ersatt av kamkedja) så håller Toyotan länge. En mindre rolig aspekt är den tråkiga inredningen, trångt baksäte samt total avsaknad av personlighet. En bil man tar sig från A till B med.

Top Gear

"Less of a laugh"

Toyota Corolla T-sport
Toyota Corolla T-sport

Engelska Top Gear låter Corolla T-sport tävla med Honda Accord Type-R om sportkronan i mellanklassen. Testlaget drar till Wales och slingriga vägar där bilarna kommer till sin rätt. Corollans utseende gillas även om det är uppenbart vart Toyota har vänt blickarna denna gång. Men Hondan är den aggressivare av de två, till utseendet och till uppträdandet. Å andra sidan är T-sport snabbare än tillverkaren uppger, till och med på regnvåt asfalt presterar den 0-100 på 7,8 sekunder vilket är snabbare än Hondan. Motorljudet är trevligare från Toyotan, växellådan trevligare i Hondan. Så där håller man på och till slut koras Hondan till knapp vinnare med 5 mot 4 poäng av 5 möjliga tack vare bättre sportvagnsegenskaper. Men Toyotan är den bekvämaste och mest ekonomiska bilen av de två. Allt handlar om vad man som förare värdesätter mest.

Auto Motor & Sport

"Modernare körupplevelse"

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla Verso
Auto Motor & Sport jämför Corolla Verso mot Renault Scénic där Toyotan får betyget 44 av 60 mot Renaults 39. Bland fördelarna märks körglädje, kvalitetskänsla, utrymmen och driftsäkerhet som är Toyotas adelsmärke. 1,8-litersmotorn ger bra prestanda men Corollan är drygt 10,000 kr dyrare än Scénic med motsvarande utrustning. Körupplevelsen är dock betydligt trevligare med mindre busskänsla och bilen är dessutom rymligare än konkurrenten på de flesta sätt. Smarta lösningar har båda bilarna gott om, men Toyotan är roligare att köra samt minst lika praktisk.

Cirkapris: 146000 kronor

Produktfakta: Corolla är en av de populäraste japanska bilarna i Sverige och har hittills sålts i mer än 25 miljoner exemplar. Nu är den här i ny tappning med helt nya former och större utrymmen. Säkerhetsutrustningen är god i Corolla. Utrustningsmässigt så kostar lättmetallfälgar och metallic extra men AC och CD-radio ingår i de flesta modeller. Priset avser Corolla 1,6 110 hk femdörrars halvkombi (linea Terra). Corolla 1,4 kostar 10,000 kr mindre. Den nuvarande 1,6-liters och 1,4-liters bestyckningen kompletteras med en bensinmotor på 1,8 liter och 192 hk i T-sportvariant. Det ryktas även om två common-rail dieselmotorer. Corolla finns som tre- eller femdörrars halvkombi, femdörrars kombi samt MPV under namnet Verso med 1,8-litersmotor. Måtten hos Corolla halvkombi är 4180x1710x1475 mm och tjänstevikten ligger på 1290 kg.

Modell: Toyota Corolla 2002