Sök
Test - Seat Ibiza Bocanegra

Test - Seat Ibiza Bocanegra

Busig bullerlåda

2010-06-15

Seats roll som det sportiga märket i Volkswagenkoncernen bygger förutom sporadiska rally- och racingframgångar till stor del på den ungdomliga motorstarka modeller med tilläggsnamnet Cupra. Den mest kända av dessa är den populära Ibiza Cupra, som vi har testat.

Modell Betyg Pris Kommentar
Seat Ibiza Bocanegra 17 209900 Busig bullerlåda

Så gjorde vi

Bilen är körd under en veckas tid på svenska landsvägar och i stadstrafik.

Bocanegra
Bocanegra betyder svart mun och härstammar från en 70-talsmodell med front helt i svart plast. Dagens Bocanegra är dock ett stylingpaket till Ibiza Cupra som förutom svarta plastdetaljer i fronten även innebär ratt och växelspaksknopp i läder, brodyr i stolsryggen och Bocanegra-loggor i stället för Cupra-loggor i interiören. Endast cirka tio Bocanegror har tagits in till Sverige och i ärlighetens namn kan jag förstå varför. De 8000 kronorna som Bocanegrapaketet kostar ger betydligt större valuta om de läggs på andra alternativ i tillvalslistan. Dessutom begränsas lackvalet till röd eller vit om du väljer Bocanegra.

Bocanegra_1

Att köra Cupra

Bortsett från det något meningslösa stylingpaketet är det en trevlig bil, i synnerhet prestandamässigt. Motorn är Volkswagens 1,4 TSI som med hjälp av både kompressor och turbo trycker ut hela 180 hk. Ibiza Cupra går endast att få med 7-stegad DSG-låda vilken spelar relativt väl ihop med resten av bilen. Stänger man av bilens ESP-system och låter motorn jobba lite hårdare så upplevs växellådan ännu rappare med mindre fördröjning, vilket gör bilen väldigt rolig att köra. Cupra har skivbromsar runt om (ventilerade fram), men dessa upplevs ändå något klena i förhållande till bilens prestanda. Att välja till alternativet Racingbromsar för 11 500 kronor kan vara vettigt för den som har en så kallat “aktiv körstil”.

Förbrukningen anges till 6,4 liter/100 km vid blandad körning vilket känns rimligt. Dock är det lockande att  trycka på gasen lite extra vid rödljusen, så en viss behärskning krävs för att hålla förbrukningen på rimliga nivåer. Vår förbrukning stannade på 8,4 liter/100 km.

Att åka Ibiza

Seat Ibiza är en liten bil med allt vad det innebär. Baksätet är trångt men inte obrukbart, även om den mörka interiören kan ge en lätt klaustrofobisk känsla. Detta avhjäps genom att kryssa i alternativet Soltak (6300 kr)  i tillvalslistan. Vindbrus är nästan helt obefintligt även i högre hastigheter, men vägljudet är desto högre. Även småljud som servostyrning och bromsar hörs tydligt i kupén. Vägljudet i kombination med det sportiga chassit gör att långresor blir påfrestande, men komforten påverkas såklart av körstilen.

Bocanegra_2

Vem köper Bocanegra?
Seat Ibiza är en i grunden trevlig liten bil som blir väldigt kul tillsammans med den starka 1,4-litersmotorn i Cupra. Grundpriset är 209900 kronor vilket känns prisvärt, men bocanegrapaketet för 8000 extra känns onödigt och intresserar antagligen inte speciellt många. När det gäller konkurrensen kan nämnas Citroën DS3 som kostar 5000 kronor mindre, men med sämre prestanda och endast manuell växellåda. Även VW-koncernen har många liknande modeller och det kan vara svårt för Ibiza Cupra att nå igenom “bruset”. Exempelvis VW Polo GTi kommer snart till Sverige och bjuder på något bättre prestanda för ett något högre pris, vilket säkert stjäl några presumtiva kunder. 

Fakta Seat Ibiza Cupra/Bocanegra
Grundpris: 209 900 kronor
Motor: 1,4 TSI, Bensin, 180 hk, 250 Nm
Prestanda: 0-100 7,2 s, toppfart 225 km/h
Förbrukning: 6,2 l/100 km, CO2 145 g/km.
Testförbrukning: 8,4 l/100km
Tankvolym: 45 liter
Lastutrymme: 284 liter
Max. Tjänstevikt: 1244 kg
Standardutrustning, urval: Klimatanläggning, Mp3-stereo, 17”-fälgar, kurvljus, sidokrockkuddar, hill hold.
Tillvalsutrustning, urval: Teknikpaket (regnsensor, automatiskt avbländande backspegel, parkeringssensor) 3400 kr, Bi-Xenonstrålkastare 6500 kr, Läderpaket 9000 kr.

Betygstabell
Design  4
Kvalitet  4
Kapacitet  4
Komfort  2
Prisvärde  3

Summa 17/25