Sök
Test - Citroën DS3

Test - Citroën DS3

Vass utsida - mjuk insida

2010-06-14

Lilla, sportiga DS3 får uppskattande blickar och kommentarer av både ung och gammal. Och till skillnad från Mini Cooper ryms här både passagerare och bagage.

Modell Betyg Pris Kommentar
Citroën DS3 1,6 Turbo 18 214000 Vass utsida, mjuk insida

Inledning

Citroën gör en Mini och låter köparen välja mellan ett nästan oändligt antal färgkombinationer samt trivselhöjande tillval. Helt rätt i dagens konsumtionssamhälle där det gäller att särskilja sig genom personlig smak.

DS3_tak

Design som säljer

Först kom Mini Cooper, sedan Fiat 500 och Alfa Mito. Nu hakar Citroën på med sin lilla och sportiga tvådörrars kupé med kaxig formgivning. Egentligen är det en upphottad C3 och vi kommer få se liknande versioner av både C5 och nya C4 längre fram. Konceptet passar bäst med bensinturbon på 150 hk som faktiskt är samma motor som i Mini Cooper S, här är den lite klenare men fullt tillräcklig i den 1150 kg lätta bilen. Körglädjen är stor med denna motor men även den som har ett miljösamvete ska kunna köpa en DS3 med gott samvete. Snålaste modellen med 90 hk dieselmotor släpper bara ut 99 gram koldioxid.

DS3_fram

En bullerlåda

Det brukar heta att franska bilar är byggda av återvunna ölburkar. Kanske finns ett uns av sanning i det, karossmaterialet i DS3 är i alla fall synnerligen vekt och det märks att Citroën har sparat vikt både här och där. Bullernivån är en helt annan än vi är vana vid i franska bilar. DS3 finns bara med två (tre) dörrar och den som vill sitta bak får finna sig i ett ganska trångt insteg. Baksätet är murrigt och trångt för vuxna, men går an för ett par ungar under 15. Med nedfällt baksäte blir lastförmågan helt okej för storleksklassen. Fram sitter man desto bättre i skålade sportstolar, här klädda i svart skinn som matchar interiören i övrigt. Den racebetonade ratten är både snygg och greppvänlig. En lyxig detalj är att man kan få samma navigator i DS3 som i Citroëns större modeller. Så man kan säga att detta är en vuxen bil för nykomlingar som bilägare, eller för erfarna bilägare som vill ha en roligare andrabil än en vanlig C3.

DS3_interior

Bra köp?

Citroën DS3 är en livsstilsbil med tydligt fokus på en medveten, kosmopolitisk målgrupp som egentligen inte behöver någon bil, utan ser bilen som en accessoar eller vilken pryl som helst. Men det är en målgrupp som kan betala för sig och det behövs för att ha råd med DS3. Framgångarna med Mini Cooper och Fiat 500 har banat vägen, förmodligen får vi se en rad andra framtida modeller där valfriheten liksom hos DS3 står i fokus. Det återstår att se om det som ligger dolt under den fashionabla ytan också svarar upp till priset som Citroën begär.

DS3_snettbak
Foto: Marcus Bergh, Smartson

Så gjorde vi

Testbilen är körd under cirka 80 mil i en veckas tid på landsväg, motorväg och i stadstrafik.

Citroën DS3 1,6 Turbo - Vass utsida, mjuk insidabetyg
Motor: Bensinturbo, 150 hk och 240 Nm
Prestanda: 0-100 8,1 sek, toppfart 214 km/tim
Förbrukning: 0,67 liter, koldioxid 155 gram/km
Bagagevolym: 285 liter
Cirkapris: 214000 kronor

Betygstabell
Design: 5
Kvalitet: 3
Kapacitet: 4
Komfort: 3
Prisvärde: 3
Summa: 18/25