Sök
Smart Forfour

Smart Forfour

Cool, men sen då?

2004-04-21

Lika snygg och kul som sina föregångare är nya Smarten med plats för fyra eller fem åkande. Forfour kommer med tre motoralternativ och goda möjligheter för individuell anpassning.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Benutrymmet är hyfsat"
Teknikens Värld "Produktfördelarna är få."
Auto Motor & Sport "Fyrdelad glädje är mer"
Vi Bilägare "Stylish, well made cabin"

Vad tycker testarna?

Liksom "Smart Fortwo" som den klassiska modellen kan kallas numera, är Forfour en cool bil. Formgivningen är kul och kommer stå sig några år. Den nya Smartmodellen har rentav blivit så stor att den hamnat i den vanliga småbilsklassen. Tillverkaren har lyckats bra med utrymmena och här finns gott om plats även för långbenta. Huruvida bilen uppfattas som kul att köra eller inte, verkar vara högst individuellt, liksom hur väl den passar i stadstrafik. Testarna tycker alla att en onödigt stor del av utrustningen måste köpas separat. Prislappen är inte heller låg från början och vill man dessutom ha sin Smart med lite utrustning kan det bli dyrt att köpa litet.

Car

"Benutrymmet är hyfsat"

Smart-Forfour_sidan
Car menar att fem dörrar och ett ordentligt baksäte är mer än många andra småbilar har att erbjuda. Men vill man ha en riktigt bra småbil ska man vända sig åt annat håll. Forfour är mer konventionell än de vanliga smart-bilarna, fast den är fortfarande cool. Insidan är kul, välgjord och bjuder på goda förvaringsmöjligheter. Föraren sitter bra både i fram- och baksätet, särskilt om man minimerar bagageutrymmet. Motorn är mer än tillräcklig och gasen ger bra respons. Växlingen är mjuk, om än långsam. Testaren tycker att däcken är överdimensionerade. Å andra sidan är väggreppet mycket bra men körkänslan är inte enorm. Smart Forfour är bland de dyrare bilarna i klassen, men har också mycket att erbjuda menar Car.

Källa: Car, March 2004
Teknikens Värld, nr 5 2004
Auto Motor & Sport, nr 5 2004
Vi Bilägare, nr 3 2004

Teknikens Värld

"Produktfördelarna är få."

Smart-Forfour_interior
Teknikens Värld känner sig hemma i kupén hos Forfour, som har plastigheten gemensamt med de tvåsitsiga modellerna. Men körningen är kul och den låga tyngdpunkten ger sportbilskänsla. Styrningen är välbalanserad och servon känns igen från Smart Roadster. Den manuella lådan får godkänt, men det hade varit bättre om den haft exaktare klicklägen. Tyvärr får man dras med störande motorljud och vindbrus. Över huvudtaget är bristande komfort Forfours akilleshäl. Sätena är obekväma både fram och bak, även om benutrymmet är generöst. Det är praktiskt att man kan skjuta tillbaka baksätet. Fjädringen fungerar bra så länge vägarna är släta, värre är det på dåliga småvägar. Forfour är tillräckligt liten för att fungera som stadsbil, men den är dyr och bullrig och obekväm och klarar sig tyvärr inte i konkurrensen

Auto Motor & Sport

"Fyrdelad glädje är mer"

Auto Motor & Sport hittar gott om utrymme både i fram- och baksäte. Takhöjden är inte heller fy skam. Utifrån går det inte att ta miste på att det är en Smart. Testaren gillar formgivningen och tror att utseendet kommer hålla en tid framöver. Styrningen är neutral och bilen är kul att köra, men ergonomin är katastrofal. Ratten fungerar inte med rattpaddlar. Den minsta motorn är roligast, men testaren vill ändå rekommendera 1,5-litersmotorn eftersom den är bekvämare. Man upplevde störande motorljud i kupén och tycker att fjädringen känns lite struttig, i övrigt är Forfour en pigg och glad stadsbil konstaterar Ams.

Vi Bilägare

"Stylish, well made cabin"

Smart-Forfour_bak
Vi Bilägare gillar den tvåfärgade lackeringen. Eftersom chassit är i höghållfast stål är Forfour relativt krocksäker. Det finns gott om plats i baksätet och det är högt i tak. Skjuter man tillbaks baksätet finns emellertid bara rum för lite handbagage på resan, eller så får de åkande sitta trängre. Komforten är på det hela taget inte toppenbra. Sätena fram har en konstig skålning och fjädringen är lite stötig. Den manuella växellådan upplevs som "degig" och bättre är i så fall den halvautomatiska. Vi Bilägare tror att 1,3 litersmotorn kommer bli mest populär, men den låter illa. Forfour är inte överträffad i stadstrafik och skrymmande stolpar gör den svår att backa in i p-luckorna. Formen talar till dess fördel, men inte priset tycker Vi Bilägare.

Cirkapris: 140000 kronor

Produktfakta: Smart Forfour är en femdörrars sedan med fyra säten. Tre motorer är aktuella på den svenska marknaden i form av 1,1/1,3/1,5 liters bensinmotorer. Mellanmotorn 1,3 ger 95 hk vid 6000 r/minut och accelererar 0-100 km/h på 10,8 sekunder. Toppfart 180 km/h. Forfour har motorn placerad fram och är framhjulsdriven. Man kan välja mellan femväxlad manuell låda eller sexväxlad halvautomat. Bromsarna är låsningsfria och bilen är utrustad med antisladdsystem. Enligt tillverkaren drar Forfour 0,58 l/mil. Mått (LxBxH) 375x168x145 cm. Tjänstevikt 970 kg, maxlast 485 kg, taklast 50 kg. Tanken rymmer 47 liter. Cirkapriset gäller Forfour 1,3.

Modell: Smart Forfour