För hårdhudade entusiaster
2003-01-02
Smart Crossblade innebär en experimentell resa för bilburna exhibitionister med hög väderbeständighet. Men glädjen bakom ratten motsvarar inte bilens utseende.Testkälla | Betyg | Kommentar |
---|---|---|
EVO | 2/5 | "A piece of automotive sculpture" |
Teknikens Värld | "En imponerande skapelse" | |
Auto Motor & Sport | "Sommarens galnaste charmtroll" | |
Top Gear | "For the exhibitionist" |
Vad tycker testarna?
Vid blotta åsynen av Smart Crossblade förvandlas testarna genast till leksugna småpojkar. Adjektiven vill inte sina och Crossbladens yttre mer än tilltalar de flesta, särskilt uppmärksamheten den genererar. Men väl i bilen tystnar hurraropen. Växelspaken är knölig, understyrningen överdriven och prislappen benämns som löjeväckande hög.
EVO
"A piece of automotive sculpture"
EVO är övertygade om att Smart Crossblades skapare balanserar på gränsen mellan geni och galning. På instrumentpanelen har bara det nödvändigaste fått plats. Köregenskaper ger en upplevelse liknande den med fyrhjulig motorcykel. Man ska dock inte luras av Crossbladens blott 70 hästkrafter ur den trecylindriga motorn. Eftersom den bara väger 750 kg kan man ha mycket kul, men Crossblade är liksom andra Smartbilar benägen att understyra i skarpa kurvor varför den gör sig bättre i låga hastigheter. Utmärkande är dock att den känns stabil och håller kvalitetsmåttet. Ingenjörerna har utfört ett mycket gott hantverk. Slutligen tycker testaren att Crossblade ska ses som en motoriserad skulptur. Börjar man oroa sig över priset eller bristen på skydd mot väder och vind har man helt missat poängen, anser EVO som dock bara delar ut 2 av 5 i betyg.
Källa: EVO, juli 2002
Teknikens Värld nr 19 2002
Auto Motor & Sport nr 17 2002
Top Gear oktober 2002
Teknikens Värld
"En imponerande skapelse"
Teknikens Värld kallar Crossblade för en imponerande skapelse. Fjädringen är perfekt kalibrerad och generellt uppför den sig som en betydligt större bil även på sämre landsvägar. Motorn upplevs aldrig ansträngd ens vid toppfart. Bromsarna har bra sug i alla farter. Chassit är formidabelt styvt vilket gör att karosspaneler i plast och inredningsdetaljer inte rör sig det minsta. Här finns också gott om plats för armar och ben. Den fräsiga designen matchas dock inte av köregenskaperna. Teknikens Värld tycker inte att Crossbladen är särskilt underhållande att köra. Det finns två klara orsaker, styrningen och växellådan. För att minimera risker har Mercedes gjort styrningen abnormt långsam. Testaren går till och med så långt som att kalla antisladdsystemet förmyndarprogrammerat. Fyra rattvarv mellan fulla utslag får Crossbladen att kännas som en gammal skuta då ett gathörn rundas. Resultatet är en klumpig mikrobil, i vissa lägen till och med otäck när man upptäcker att man styrt för lite. Växlingen sker med golvspak utan koppling. I automatläge blir det om möjligt ännu tråkigare och till det kommer ett rent löjeväckande pris.
Auto Motor & Sport
"Sommarens galnaste charmtroll"
Auto Motor & Sport skriver att den tvärt skurna vindrutan ger upphov till kraftig turbulens i toppfartsregionen runt 135 km/h. Känslan är mer 235. Vid höga hastigheter måste man använda skinnhuva och glasögon som följer med, men en ordentlig hjälm är både varmare och ett bättre skydd mot drag påpekar testaren. Auto Motor & Sport tycker att bilen ger goda doser vardagsadrenalin och mest valuta för pengarna ger chassit. Med hårdare setup och bredare däck är Crossblade betydligt bättre på vägen än andra Smartbilar. Men körkänslan är mindre humor och mera kalkylerande vägmaskin. Förmodligen är det uppmärksamhetsvärdet som tar priset. Top Gear uppskattar att Mercedes varit så samvetsgran med Smartbilarnas säkerhet, vilket kan behövas i en så liten bil.
Top Gear
"For the exhibitionist"
Top Gear tycker att Crossblade är skamlöst exhibitionistisk. Faktum är att det försätter körupplevelsen på andra plats. Motorn är bra, automatväxeln lite knölig men det går att lära sig köra runt den. Crossbladen är inte lika understyrd som andra Smartbilar på grund av sina bredare framdäck. Men bromsen är lite träig och åkturen är på det stora hela inte mycket att skryta om. Top Gear tycker dock att man får mer för pengarna om man köper en motorcykel
Cirkapris: 242000 kronor
Produktfakta: Smart Crossblade är en Smart utan tak, dörrar fönster och vindruta. Kvar finns den gamla inredningen där sätena har säkrats med neopren. I stället för dörrar har den längsgående balkar men den skyddande säkerhetsinramningen från Smart finns kvar. Motorn är en tre cylindrars turbomotor på 600 kubik med 71 hästkrafter. Crossbladen har en vikt av 740 kg. Maxhastigheten regleras elektroniskt till 140 km/h. Växellådan har sex växlar och är halvautomatisk. Mercedes kommer endast att tillverka 2000 stycken Crossblade. Med på köpet får du en skinnhuva och ett par glasögon mot vinddraget.
Modell: Smart Crossblade