Sök
Seat Ibiza

Seat Ibiza

Sportigt skådebröd

2002-02-07

Seat Ibiza som numera tillverkas av tyska Volkswagen har fått ett rejält lyft. Dieselmotorn anses bäst i klassen och hela bilen är större än tidigare. Betygen är annars ganska blandade i testerna.
Testkälla Kommentar
Autocar "An agile car with good grip"
Teknikens Värld "Sport utan rätta flåset"
Car "A story of mild disappointment"
Car "The most disappointing car"
Vi Bilägare "Klassledare när det gäller design"

Vad tycker testarna?

Att nya Ibiza är ett lyft jämfört med föregångaren råder ingen tvekan om. Bilen känns betydligt sportigare, framförallt utseendemässigt. Det är emellertid stor skillnad mellan de olika motoralternativen. De flesta testare föredrar den kraftfulla dieselmotorn.

Autocar

"An agile car with good grip"

Autocar har testat den sportiga dieselvarianten 1,9 Tdi och upptäcker snabbt att bilens stötdämpning gjorts styvare jämfört med föregångaren. Trots det känns Ibiza mjuk och smidig, men om komfort är högsta prioritet bör du ändå välja en annan bil menar Autocar. Bra väggrepp och finkänslig styrning är andra positiva omdömen. För att vara småbil anses Ibiza dessutom "otroligt" rymlig, och det är enkelt att hitta en bekväm körställning. Vad gäller ekonomin finns heller inga klagomål, noterar Autocar.

Källa: Autocar, nr 19 2001
Teknikens Värld, nr 3 2002
Car, feb 2001
Car, okt 2001
Vi Bilägare, nr 1 2002

Teknikens Värld

"Sport utan rätta flåset"

Seat har 'vuxit'
Seat har "vuxit"

Teknikens Värld har testat både dieselalternativet och bensinmotorn på 100 hästar. Man konstaterar att Seat har vuxit inte bara i storlek, utan även vad gäller vägegenskaper och kvalitetskänsla. Den har fått en intressantare kaross och trevligare instrumentering. Kupén håller emellertid inte samma kvalitetsnivå som syskonen från Volkswagen. Framstolarna är gedigna, men lite väl hårda. Bilen anses ha ett välbalanserat chassi och fina köregenskaper. Tyvärr blir komforten lidande av den nya styvare fjädringen. Bensinmotorn jobbar jämt och fint, men saknar kraft på låga varv. Dieselfyran känns däremot "riktigt kul" att köra samt harmonierar betydligt bättre med Ibizas nya sportiga framtoning.

Car

"A story of mild disappointment"

Uppvisar understyrdhet
Uppvisar understyrdhet

Engelska Car har också provat den kraftfulla dieselmotorn samt med 1,4-liters motor på 100 hästar. Första intrycket är bra, körställningen är god och utrustningsnivån hög. Med härligt ljud och obeveklig kraft imponerar dieselmotorns 130 hästar. Den sexväxlade lådan känns vältrimmad och är till god hjälp när krafterna hanteras ute på vägen. Mindre lyckat är att dieselmotorn inte reagerar nämnvärt när testföraren instinktivt släpper gasen. Bilen fortsätter helt enkelt framåt som om ingenting hade hänt. Den uppvisar dessutom tecken på understyrdhet, enligt testaren. Bensinmotorn är en trevligare bekantskap, men även med den motorn blir bilen understyrd, och inte lika snabb som dieselversionen. Den låga utväxlingen känns fånig, konstaterar en lite besviken testare.

Car

"The most disappointing car"

Med framförallt väg- och motoregenskaper i fokus har Car även testat Ibiza Cupra, och jämfört den med sju andra sportiga småbilar: Alfa 147, MG ZR, VW Lupo GTI, Vauxhall Astra SRI, Peugeot 206 GTI, Mini Cooper samt Citroën Saxo VTS. Ibiza blev testets besvikelse. Med tanke på priset är bilen visserligen ruskigt snabb, men de andra drar ändå ifrån. Ibiza anses träig och ointressant, styrningen vag utan känsla. Väggreppet är bra, men optimistisk körning resulterar gång på gång i understyrning. Testaren klagar också på klena stötdämpare och låg komfort. Mini Cooper utses till segrare tätt följd av MG ZR.

Vi Bilägare

"Klassledare när det gäller design"

Image och köregenskaper passar inte ihop
Image och köregenskaper passar inte ihop

Vi Bilägare har provat dieselmotorn samt 1,4-liters motorn på 100 hästar. Bensinarens sportiga framtoning försvinner lite när bilen utsätts för tuffare körning. Motorn låter ansträngd och måste varvas ordentligt för att det ska bli någon fart. Testföraren upplevde dessutom styrningen som lite nervös och överkänslig. Dieselversionen "är rena raketen i jämförelse" och får många fina omdömen. Modellens nya utseende är annars ovanligt lyckat, innerutrymmena är generösa och kvalitetskänslan hög. Tyvärr matchar inte bensinmotorerna Ibizas nya tuffare image, enligt Vi Bilägare.

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta: Ibiza är Seats mest säljande modell med nästan 3 miljoner sålda exemplar sedan starten i mitten av 90-talet. Den senaste versionen är formgiven av Walter dé Silva som tog fram Alfa 147 och 156. Bilen har fått en betydligt sportigare framtoning och är nu längre, bredare och högre. Bottenplattan delar Ibiza med Skoda Fabia. Modellen erbjuds som 3- eller 5-dörrars halvkombi. Fyra olika bensinmotorer kommer att säljas i Sverige: en 1,2-liters med tre cylindrar (64 hk vid 5400 varv), en 1,4-liters fyra (75 hk vid 5000 varv), en 1,6-liters fyra med 16 ventiler (100 hk vid 6000 varv) samt en 1,8-liters med 20 ventiler och turbo under namnet Cupra. Den mellanstarka bensinfyran kommer även att erbjudas med automatlåda, dessutom lanseras en kraftfull dieselfyra på 1,9 liter (130 hk vid 4000 varv) i maj 2002. Bränsleförbrukningen för blandad körning ligger mellan 0,59 och 0,78 liter. Dieselmotorn drar 0,5 liter. Tanken rymmer 45 liter, måtten är 3953/1698/1441 mm och vikten 1192 kg. Priset avser Ibiza 1,6 Signo.

Modell: Seat Ibiza