Sök
Renault Modus

Renault Modus

Stor bil i liten förpackning

2004-11-21

Testarna är imponerade av nya Renault Modus för att säkerhetstänkandet är tydligt, men också för att bilen är imponerande rymlig trots sin ringa storlek. Tyvärr lär den bli dyr att köpa.
Testkälla Kommentar
Auto Bild “Nicht alles besser”
Auto Motor & Sport “Många smarta lösningar”
Teknikens Värld “En profil på vägarna”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar bilen eftersom den är rymlig och erbjuder gott om utrymme. Dessutom gillar testarna de smarta lösningar som tillverkarna har stoppat i bilen, exempelvis den smidiga luckan för att kunna packa påsar och mindre väskor utan att behöva öppna bagaget samt det flyttbara baksätet. Testarna menar också att säkerhetstänkandet är ett stort plus och bilen är rolig att köra och svarar bra på styrningen även om det förekommer blandade åsikter.

Auto Bild

“Nicht alles besser”

m4Auto Bild anser att Renault Modus är en liten bil med förbluffande stora utrymmen. Här får även långa människor plats utan att behöva tränga ihop sig eftersom bland annat benutrymmet är väl tilltaget. Bilen har flera smarta lösningar som exempelvis den lilla extraluckan där man kan stoppa in matkassar och mindre väskor utan att behöva öppna bagageutrymmet. Testaren föredrar 1,6-litersmotorn framför den mindre. Bilen klarar både snabba kurvor och långa sträckor utan problem och köregenskaperna är bra, menar Auto Bild.

Källa: Auto Bild nr 37 2004
Auto Motor & Sport nr 20 2004
Teknikens Värld nr 21 2004

Auto Motor & Sport

“Många smarta lösningar”

m2Auto Motor & Sport menar att Renault fortsätter att överraska och tar säkerhetstänkandet vidare även i småbilarna. Bilen har fått fem stjärnor i Euro NCAP vilket är mycket imponerande. Föraren och passageraren i framsätet är placerade relativt långt bak och man har därför lämnat utrymme för ordentliga deformationszoner, med en bra körställning som kronan på verket. Testaren påpekar att bilen väger sina 1245 kilo vilket gör att den knappast känns som en liten bil att manövrera, men den är ändå kul att köra. Dessutom är bilen mycket komfortabel vilket är ett stort plus menar Ams. Bilen har en del smarta lösningar, exempelvis kan baksätet flyttas i såväl längsled som sidled för två eller tre. Bilen är väl värd att vänta på, avslutar testaren.

Teknikens Värld

“En profil på vägarna”

m1Teknikens Värld menar att Renault har satsat ordentlig på säkerheten med bland annat sex krockkuddar och dubbla bältessträckare i framsätet. Baksätet kan flyttas beroende på hur mycket bagage som skall med och sittdynan kan ställas in för ökad komfort. Testaren anser att interiören förefaller genomtänkt med bullerdämpande material. Fjädringen är mjuk och behaglig och styrningen förvånansvärt bra. Bilen är dock väl mottaglig för olika körsätt och vid ”brutal” körning kan den hamna obehagligt nära vältgränsen. Testaren anser att bilen har förutsättningar för att bli dyr med diverse tillval som automatisk klimatanläggning och aktivt sladdsystem.

Cirkapris: 155000 kronor

Produktfakta: Renault Modus är en småbil med tvärställd 4-cylindrig rak bensinmotor på 1,4 liter och 98 hk/72 kW eller 1,6 liter och 111 hk. Bilen har framhjulsdrift. Växellådan är femväxlad manuell, alternativt fyrväxlad automat (endast till 1,6). Styrningen är elektrisk servo med 3,0 rattvarv. Vändcirkeln är 10,4 m. Bilen har ventilerade bromsskivor fram och trummor bak. Systemet är låsningsfritt. Hjulens fälgar mäter 6 tum med däcken 185/60 R15. Axelavståndet är 248 cm. I övrigt är bilens dimensioner 379x170x159 cm. Spårvidden fram/bak är 147/145 cm. Tjänstevikten är ca 1250 kg och maxlasten ca 415 l. Släpvikt 900 kg. Tanken tar 49 l. Toppfart 177 km/h och accelerationen 0-100 km/h på 11,4 s med 1,4 litersmotor, bränsleförbrukning cirka 0,67 l/mil.

Modell: Renault Modus