Sök

Bättre sent än aldrig

2009-10-01

Nya Pixo är Nissans första miljöbil. En liten och billig citybil som byggs i Indien och som erbjuds med ett bensindrivet motoralternativ. Smartsons Marcus Bergh provkör Pixo på Stockholms gator.

Modell Pris Kommentar
Nissan Pixo 108000 Första miljöbilen från Nissan

Sammanfattning



Men icke desto mindre hedervärt
Nissan har en ambitiös miljöplan. Till 2050 ska koldioxidutsläppen reduceras med 70 procent. Detta innefattar inte bara Nissans bilar utan allt från tillverkningsprocess till kontorsbelysning. En bra målsättning, om än inte direkt unik i dagens läge då de flesta från privatpersoner till kommuner och storföretag, tävlar om att minska resursslöseriet. Men icke desto mindre hedervärt. Nissan har också genomfört en nordisk undersökning om attityden till bilar där det visar sig att en majoritet tror att både kollektivtrafik och småbilar får ökad betydelse i framtiden. Dessa attityder får naturligtvis (och har redan fått) stora konsekvenser inte bara för Nissan utan för alla fordonstillverkare. Men nu är det Nissan som presenterar resultaten och som samtidigt slår på trumman för att de kommande 40 åren ska ha miljön mer än något annat i fokus.

 

Första miljöbilen
Desto konstigare blir det kanske att Nissan bara har två mindre bilar i sortimentet, nämligen Micra och rymliga Note. Ingen av dessa har något motoralternativ som klarar den svenska definitionen på miljöbil (max 120 gram koldioxid per km och/eller icke-fossila bränslen). Det gör däremot nya Nissan Pixo, en riktigt liten bil som tillverkas i Indien och som även säljs under namnet Suzuki Alto. I och med Pixo ansluter sig Nissan till den numera ganska betydande skaran tillverkare som har minst en miljöklassad bil i sortimentet.

 

Mekano
Att köra Pixo är charmigt, lite som att förflytta sig 30 år bakåt i tiden. För att ställa in höger backspegel måste man först böja sig över till höger dörrsida. Det skakar och rister i bilen när startmotorn går igång. Man vet sedan inte om man lagt i första eller sista växeln, men iväg kommer vi och sedan går det ganska bra. Apropå ekonomisk körning är det svårt att veta när man ska växla, eftersom varvräknare saknas. Den lilla motorn måste varvas för att inte tappa orken. Någon dieselmotor finns inte på programmet, än mindre start och stopp automatik. Att hänga med i stadstrafiken är dock inga problem och bilen stannar snällt när man trycker på bromsen. Nissan Pixo är sinnebilden av en lågprisbil, men charmar med sin enkelhet och ett ganska sympatiskt yttre. Fem dörrar får man på köpet men det är lönlöst att försöka få in någon annan än barn under tolv i baksätet. Bakluckan öppnas inifrån bilen via ett vajerstyrt mekaniskt vred. Underbart retro!

Bra köp?
För 108000 kronor får man en spartanskt utrustad minibil med manuell luftkonditionering och backspeglar som måste ställas in med separata vred på varje sida. Någon japansk byggkvalitet är det inte fråga om i Pixo, utan det mesta känns ganska ålderdomligt. Suzuki Alto är marginellt billigare och i samma prisklass hittar vi även Hyundai i10 och Toyota Aygo, två modeller som etablerat sig väl liksom nya Ford Ka är på väg att göra. Att Pixo är miljöbilsklassad är trevligt, men det är konkurrenterna också. Ett lågt pris räcker inte.

Nissan Pixo 1,0 Acenta
Cirkapris: 108000 kronor
Modell: 5-dörrars minibil med fyra sittplatser
Motor: 1,0 bensin, 68 hk
Drivning: Framhjulsdrift, 5-växlad låda
Förbrukning: Koldoxid 103 gram/km
Utrustning: AC, elhissar fram.

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: