Sök

Provkörning: Kia Picanto Crdi

2006-11-09

Kia Picanto är en liten bil. Så liten att den nästan får plats överallt. Nu har den dessutom begåvats med en dieselmotor på 1,1 liter och 75 hk, vilket gör den än mer intressant för alla som är intresserade av att åka billigt, men ändå nytt.

Modell Pris Kommentar
Kia Picanto Crdi 120000 Stor inuti, liten utanpå

Sammanfattning

Dieselmotorn i Picanto är pigg och dragvillig, men den har en rå gång som mest hör hemma i en transportbil. Det vibrerar och skakar i den lilla bilen så man först tror att något är fel. Det blir bättre under körning men under 2000 varv händer i stort sett ingenting. Förbrukningen uppges till 4,4 liter blandad körning, vår förbrukning hamnade snarare på mellan 5 och 6 liter under normal körning vilket är i nivå med större dieselbilar som VW Golf eller Renault Mégane. Då hade testbilen rullat 800 mil och var knappt inkörd så förbrukningen borde gå ner med tiden. Bränsletanken rymmer dock bara 35 liter, så även med en förbrukning på strax under halvlitern per mil blir aktionsradien kort. Långpendlaren som överväger en Picanto bör också ta hänsyn till att farthållare saknas på tillvalslistan och att den smala mittkonsolen knappast ger något stöd för gasfoten.

Inledning

Annars fungerar Picanton förvånansvärt bra både på landsväg och motorväg, och man kommer ofta på sig själv med att köra för fort (ytterligare ett skäl till att farthållare borde finnas). Som citybil är den närmast oöverträffad, med små yttermått och dragvillig motor. I denna prisklass finns inte heller så många konkurrenter. De flesta mikrobilar som Hyundai Atos och Toyota Aygo saknar dieselmotor på programmet. Smart har ett dieselalternativ, men bara på 0,8 liter och 41 hk. Den är dessutom bara tvåsitsig till skillnad från Picanto som faktiskt kan fungera som familjebil om bagaget inte är alltför skrymmande. Två vuxna sitter bra i baksätet och den vridstarka dieseln klarar en fullastad bil utan att tappa flåset. Ska man hitta en värdig ersättare får man titta på Ford Fiesta eller Nissan Micra, men då ökar också priset med 20000 kr.

Så visst kan man tycka att Picanto Crdi skulle vara ännu snålare, men det går inte direkt att bråka om priset eller driftkostnaderna. Ska man åka långt, litet och billigt är det Picanto Crdi som gäller. Med bara 116 gram/km i Co2-utsläpp blir skatten inte högre än 2100 kronor per år. Sportpaketet kostar 8000 kronor med läderratt och en snygg delläderklädsel, pedaler i aluminium och 14 tums aluminiumfälgar. Det är definitivt värt påslaget, även om man fortfarande får vara utan ganska väsentliga saker som ESP och originalmonterad cd-radio. Man får vad man betalar för.

Sagt om Kia Picanto i medierna
Åsikterna är lite delade om Picanto. Hittills har dieselmodellen lanserats i länder som Italien och Spanien där det är mer gynnsamt och därmed mer populärt att tanka diesel. Då är det naturligt att omdömena handlar om låg förbrukning och lågt inköpspris. I grannlandet Norge gäller en annan prissättning vilket innebär att Picanton hamnar nära Peugeot 207 och Opel Astra. Här hemma blir dock dessa konkurrenter betydligt dyrare än Kia Picanto.

Italienska Infomotori (www.infomotori.com) imponeras över den snåla motorn och de små yttermåtten hos Picanto Crdi. Toppfarten på 162 km/tim och vridmomentet på 153 Nm förtjänar respekt i segmentet. Testaren menar att detta är en bil värd att prova och att den åtminstone i dyraste versionen är välutrustad och trevlig.

Norska Aftenposten (www.forbruker.no) tycker att Kia Picanto Crdi är dyr i förhållande till (bättre) konkurrenter som nya Opel Astra och Peugeot 207. Detta då dieselmotorn i Picanto har en okultiverad gång och måste växlas ofta. Köregenskaperna lämnar en del övrigt att önska och det är ett stort minus att ESP inte ens finns på tillvalslistan. Men baksätet är imponerande rymligt och inredningen är enkel men funktionell.

Snabbfakta Kia Picanto Crdi Sport
Cirkapris: 120000 kronor
Motor: 3-cylindrig, 1,1 liter turbodiesel
Max effekt: 75 hk (55 kW) vid 4000 varv
Vridmoment: 153 Nm vid 1900 varv
CO2: 116 gram/km
Toppfart: 162 km/tim
0-100: 16,2 sekunder
Förbrukning: 4,4 liter per 100 km blandad körning
Växellåda: 5-växlad manuell
Mått: 349x159x148 cm
Bagagevolym: 157-882 liter
Tjänstevikt: 1059 kg

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: