Sök
Peugeot 206 SW

Peugeot 206 SW

I storebrors spår

2002-09-26

Liksom tidigare modeller spås även kombiutförandet av 206 bli en försäljningssuccé. SW är lite högre och längre bak med betydligt större lastutrymme, i likhet med Peugeot 307 SW.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Smidig, snygg och praktisk"
Spray Bilnytt "Succén rullar vidare"
Top Gear "The handling remains neat"
Auto Motor und Sport "Relativ grosser Laderaum"

Vad tycker testarna?

Samtliga är positiva till nya Peugeot 206 SW. Lastutrymmet är stort och bilen är både praktisk samt ekonomisk att äga. En testare skriver att fjädring och bromsar kanske inte är i toppklass, men formgivningen är lyckad och alla testare ser detta som en ny storsäljare från Peugeot.

Vi Bilägare

"Smidig, snygg och praktisk"

Peugoet_206sw_side.

Vi Bilägare uppskattar som helhet Peugeot 206 SW och känner på sig att den mycket väl kan bli en ny storsäljare. 206 har bra testresultat sen tidigare och är en försäljningsframgång med gott rykte. Formgivningen till denna kombi är riktigt lyckad med designdetaljer som att dölja handtagen bak i fönsterstolparna à la Alfa 156. Komforten är hög och bilen är lättkörd samt bränslesnål. Desvärre är kvaliteten på klädsel och annat invändigt lite tveksam och GTI-versionen upplevdes dessutom som hård och stötig.

Källa: Vi Bilägare nr 8 2002
Till Spray bilnytts hemsida
Top Gear juli 2002
Auto Motor und Sport Nr 14 2002

Spray Bilnytt

"Succén rullar vidare"

Spray Bilnytt uppskattar att Peugeot ökat takhöjden tre centimeter dragit ut bakpartiet 19 centimeter samt satt dit en baklucka och på så sätt transformerat lilla Peugeot 206 till 206 SW. Här kan du även öppna det svarttonade fönstret i bakluckan om du inte vill öppna hela bakluckan. Det är lätt att hitta en bekväm körställning i 206 SW, men de som ska in bak kan få problem med smala dörröppningar. Den något större tvåliters GTI-motorn är bullrigare utan att ge så mycket mer effekt. Snålt att modellen med den mindre motorn inte har sidokrockkuddar tycker testaren.

Top Gear

"The handling remains neat"

Peugoet_206sw_back

Top Gear upplever att bilen uppför sig väldigt snarlikt vanliga Peugeot 206. Styrningen är behaglig och inredningen svart med bruna inslag. Bilen marknadförs trots sitt namn inte som kombi utan som en lite större vanlig bil. Av utseendet att döma vill Top Gear ändå klassa detta som en kombi. Lastutrymmet bak är stort och rymmer både golfbag, golfklubbor och en stor sportbag utan att för bli helt fylld. Får man plats med så mycket i en vanlig bil, undrar TG.

Auto Motor und Sport

"Relativ grosser Laderaum"

Peugeot_206sw_interior

Tyska Auto Motor und Sport uppskattar Peugeot 206 SW för dess egenskaper som minikombi. Det finns gott om lastutrymme, bilens utförande i allmänhet är OK och allt är praktiskt utformat. Prislappen är relativt låg trots den generösa utrustningsnivån. Tyvärr drar fjädring och bromsar ner betyget en del då dessa inte håller så hög klass. Bak är sätena bekväma men det är ont om benutrymme.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: Peugeot 206 SW XSi 1,6 (GTi 2,0 inom parentes) har en 4-cylindrig motor på 1587 (1997) cc och ger 110 hk vid 5750 varv/min (137 hk vid 6000 varv/min). Vridmomentet är 147 (190) Nm vid 4000 varv. Accelerationen 0-100 km/h tar 11,8 (9,9) sekunder och toppfarten är 194 (208) km/h. Det finns även en tvåliters HDI turbodiesel att välja till bilen. 5-växlad manuell låda och bilen driver fram. Ventilerade bromsskivor fram och bak. Tjänstevikten är 1180 (1210) kg och släpvagnsvikten 1100 kg. Bensinförbrukningen i snitt är 6,7 (7,9) liter/100 km. Garantier som lämnas är nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Cirkapriset gäller 2,0 16V.

Modell: Peugeot 206 SW