Sök
Peugeot 206 GTI

Peugeot 206 GTI

Ovärdig ersättare

2002-05-13

Peugeot 206 GTI är tänkt att vara en busbil värdig att ersätta numera klassiska 205 GTI. Detta misslyckas enligt samtliga testare, även om den inte är en dålig småbil och ganska prisvärd.
Testkälla Kommentar
Vi bilägare "Fuskbygge"
Auto Motor & Sport "Mer precision önskas"
Car "Not a worthy successor"

Vad tycker testarna?

Samtliga tycker bättre om föregångaren Peugeot 205 GTI. Förväntningarna på 206 är kanske alltför stora, men Peugeot har inte lyckats nå ända fram. Det finns fina sidor hos 206 GTI som stark och pigg motor, trevlig överstyrning och aggressiva linjer, men de mindre bra detaljerna förtar intrycket och samtliga testare anser att detta inte är en värdig ersättare till busbilen 205 GTI.

Vi bilägare

"Fuskbygge"

Sittkomfort för apor?
Sittkomfort för apor?

Vi bilägareär till en början positiva till Peugeot 206 GTI, den ser ut som en riktig racingbil med tuffa och aggressiva linjer. Motorn gör ett mycket gott intryck. Här levereras hästkrafterna snabbt och vaket, och det är inget fel på ljudet. Men det är vissa detaljer som inte håller hela vägen. Körkänslan och vägkontakten är bra. Peugeot 206 GTI slänger glatt med baken och förutsatt att man är van att hantera sådana situationer så är den riktigt kul att köra. Men växellådan är sladdrig och att byta växel med korta intervall kan liknas vid att vispa ägg tycker testaren. Komforten är inte heller något att hurra för. Man ska ha korta ben och mycket långa armar om man ska trivas i Peugeot 206 GTI och det tar bara ett par mil på vägen så börjar det värka i kroppen. Priset är bra, motorn och väghållningen likaså men för övrigt så går det inte att komma ifrån känslan av att Peugeot 206 GTI är något av ett fuskbygge, skriver Vi Bilägare.

Källa: Vi bilägare, Nr 1 2002
Auto Motor & Sport, Nr 8 2001
Car, Okt 2001

Auto Motor & Sport

"Mer precision önskas"

Auto Motor & Sport testar Renault Clio Sport, Alfa 147 2,0 T-Spark, Peugeot 206 GTI och Ford Puma i simulerad stadsmiljö, på racingbana, grusbana och landsväg. I stadstestet är Peugeot 206 GTI vinglig och upplevs inte alls som en busbil. Ford och Renault är klart bäst i den här typen av miljö. På racingbanan beter sig 206 GTI bättre tack vare sin överstyrda karaktär. Rolig och inte speciellt svår att kontrollera, även om underlaget är blött. Motorn har mer vridmoment än hästkrafter vilket gör den lite tråkig när siktet är inställt på det röda området i varvräknaren. Ute på grusbanan blir det jobbigt för Peugeot. Den överstyrning som tidigare var rolig på asfalt är här lite för rolig. Baken kommer ut snabbt och kan överraska många förare och plötsligt är man parkerad i diket om man har tur. Att växlarna hoppar ur lite då och då på guppigt underlag är inte imponerande. Peugeot hör inte hemma vid sidan av asfalten, men på landsväg sitter man inte skönt i stolarna och interiören känns billigt utförd. Slutsatsen är att Peugeot 206 GTI är den sämsta av de fyra och (den dyrare) Renault Clio Sport är den som tar hem segern totalt sett.

Car

"Not a worthy successor"

Det positiva är motorn
Det positiva är motorn

Cartestar Ford Puma 1,7, Toyota Yaris T-Sport, Seat Ibiza Cupra, Alfa 147 2,0 T-Spark Lusso, Mini Cooper, Vauxhall (Opel) Astra 2,2 SRI, Peugeot 206 GTI, VW Lupo GTI och Citroën Saxo VTS. 206 GTI gör ett mjukt och civiliserat intryck. För mjukt och civiliserat för att falla i testarens smak. Vidare känns interiören plastig och ger ett inexakt intryck. Växelspaken känns sladdrig och det är lätt hänt att man får i fel växel. Kopplingen klipper snabbt och hårt, bromsarna får för mycket hjälp från servon och gaspedalen känns svampig. Det finns en ljusglimt och det är motorn. Här finns gott om kraft och mellanregistret är piggt och rappt, precis som det ska vara i en GTI. Väghållningen är bra och det känns tydligt hur bakändan vill glida ut lite när testaren laddar lite extra. Utrustningslistan är välfylld men någon vinnare är Peugeot 206 GTI inte, särskilt inte i ljuset av 205 GTI. Av de testade bilarna utses Mini Cooper till vinnare medan Peugeot 206 GTI får finna sig i att bli placerad i botten av testet.

Cirkapris: 137000 kronor

Produktfakta: Peugeot 206 GTI kommer med fyrcylindrig motor på två liter, 16 ventiler och två överliggande kamaxlar. Den har MultiPoint-insprutning och 137 hk vid 6000 rpm med ett vridmoment på 190 Nm vid 4100 rpm. Bränsleförbrukningen anges till 7,9 liter per 100 km och 0-100 km/tim nås på 8,5 sekunder. Toppfarten är 210 km/tim. Femväxlad manuell låda och drivning på framhjulen. Bak sitter en torsionsaxel med längsgående länkar. Hjuldimensionerna är 185/55 15 på aluminiumfälgar. Styrningen hanteras av kuggstång med servo och vändcirkeln är 9,9 m. Skivbromsar är monterade runt om (ventilerade fram) och ABS är standard. Klimatanläggning är däremot extrautrustning för 5900 kr. Måtten är 382x167x143 cm och tjänstevikten 1140 kg.

Modell: Peugeot 206 GTI