Sök
Nissan Pixo

Nissan Pixo

Vem ska älska knyttet?

2009-08-06

Nissan Pixo byggs på samma lina som Suzuki Alto och modellerna har få karaktärsdrag som skiljer dem åt. Det enda som motiverar ett köp är egentligen ett riktigt lågt pris.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “An abundance of character”
Vi Bilägare ”Svårt att se vad Pixo kan tillföra”
Teknikens Värld ”Bra att ni tänkte om Nissan!”
What Car 3/5 ”Pixo is a likeable car”

Vad tycker testarna?

Nissan Pixo går hem bättre i engelsk press än i svensk. Där engelsmännen rycker lite på axlarna åt den hårda fjädringen ser svenskarna rena rama hälsofaran på gropiga vägar. Pixo är ingen snabb sak, ska du köra om bör du ha klar sikt och gott om tid. Tanken är mest att den ska gå i stadstrafik och det klarar den bra, även om dess påtalade bränslesnålhet åsidosätts på låga växlar. Pixo är i stort sett identisk med Suzuki Alto och det enda som med svenska ögon talar för Nissan är ett lägre pris. I britternas värld är Pixo en charmig bil med några småfel som går att ha överseende med.

Autocar

“An abundance of character”

I England kommer Nissan Pixo säljas för runt tiotusen kronor mindre än Suzuki Alto. Även om Alto förmodligen kommer justera sitt pris känns Pixo som en fräschare bil. Sätena är lite smala men man sitter bekvämt. Inredningen är standardmässig med en bra cd-spelare. Du kan lägga till luftkonditionering, centrallås och elektriska fönsterhissar för en rimlig summa. I de högre växellägena är motorn högljudd, puttrar du i stan på mellan 2000-4000 varv är den trivsam. Skön kurvtagning och precis styrning kompenserar för hård fjädring. Bland konkurrenter som Suzuki Alto och Kia Picanto står sig Pixo mycket väl enligt Autocar.

Källa: Autocar (GB) 15 april 2009

Vi Bilägare

”Svårt att se vad Pixo kan tillföra”

Den lilla trecylindriga motorn i Nissan Pixo är identisk med den i Suzuki Splash och Opel Agila, skriver Vi Bilägare. Det är lite svårt att se vad som gör Pixo till ett intressantare val, eftersom det är en trög och trist maskin vars enda positiva egenskap är att den går hyfsat snålt. Fyra passagerare får plats men ingen kommer sitta bekvämt. Pixo är inte rolig att köra och fjädringen släpper genom minsta grop på ett elakt sätt, medan däckbullret inte heller är av den snälla sorten. Utan ett riktigt lågt pris kommer Nissan Pixo ha svårt att hävda sig tror testaren.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 6 2009

Teknikens Värld

”Bra att ni tänkte om Nissan!”

Från början tänkte Nissan lansera den billigaste versionen Pixo utan antisladdsystem och sidokrockkuddar fram. Teknikens Värld är nöjda med att Nissan ändrade sig på den punkten. I övrigt är de glada beskeden inte så många. Pixo görs på samma lina som Suzuki Alto och det enda som skiljer dem åt är strålkastare, grill och stötfångare. Alltså är det inga nyheter att fjädringen är obekväm och att omkörningsmöjligheterna är något för äventyrslystna. Ljudnivån på motorväg är å andra sidan låg. Pixo är en bil för stadskörning, men man måste ofta köra på låga växlar vilket inte ger den snåla gång som Nissan vill förmedla.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 12 2009

What Car

”Pixo is a likeable car”

What Car jämför Nissan Pixo med Toyota Aygo, en kamp som Nissan knappt förlorar. Det som Aygo vinner på är att den är lite tystare, har snyggare inredning och bättre andrahandsvärde. Pixo har dock lättanvända och välplacerade kontroller, vilket den ska ha heder för. Ingen av bilarna är någon fartgigant, att trampa gasen i botten på Pixo är som rally i slowmotion. Bägge bilarna har trånga utrymmen, man får in två vuxna i baksätet men ingen kommer tacka dig för det. På säkerhetsfronten vinner Pixo poäng eftersom Aygo saknar sidokrockkuddar. Bränslesnål motor och lågt inköpspris är bästa säljargumenten för både Aygo och Pixo.

Källa: What Car (GB) july 2009

Cirkapris: 104000 kronor

Produktfakta:

Nissan Pixo 1,0
Motor: Trecylindrig bensin, 68 hk resp 90 Nm vid 3400 varv.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 14,0 sek. Toppfart 155 km/h.
Mått: 356x160x147 cm.
Tjänstevikt: 970 kg.
Tankrymd. 35 liter.
Bränsleförbrukning: 0,44 liter/mil. Koldioxid 103 gram/km.

Tillverkare: Nissan