Sök
Mitsubishi i

Mitsubishi i

Cityfolkets nya favorit

2007-10-01

En minibil á la Smart som passar bäst i stadsmiljö. Testarna enas kring att prislappen är i högsta laget.
Testkälla Kommentar
Auto motor & sport “Småbilens framtid är spännande”
What car “A car for city driving”
Autocar “Too expensive”

Vad tycker testarna?

Flera tester menar att Mitsubishi i gör sig bäst i stadsmiljö. De flesta är också överens om att den är dyr. Det är en cool bil och det finns gott om utrymmen. Flera menar också att många finesser som man annars får betala för kommer som standard här. Flera tester påpekar att greppet kan bli dåligt utanför stadsgränsen. Enligt en testare klarar chassit gupp och hål i vägen på ett bra sätt. Det framkommer också att den snabbt börjar understyra om man pressar den för hårt.

Auto motor & sport

“Småbilens framtid är spännande”

FILE:\\I:\Aladdin_share\Dokumentarkiv\Smartson\Internt\Anders\BilderPublicering\1.jpgAuto motor & sport säger att Mitsubishi har lyckats bygga en rolig minibil som är smart. Man frågar sig dock om den kommer att komma till Sverige eftersom den bara finns högerstyrd. Positivt är att den har en rymlig kupé, fyra dörrar och fyra sittplatser. Fjädringen och styrningen påminner mer om bilar en klass uppåt i storlek. Den har ett iögonfallande utseende och syns bra i trafiken. Komforten är trevligare än i Smart och motorn räcker till om man gillar att varva. Mitsubishi jobbar också på en version med elmotor som kan bli verklighet först 2010. Problemet är också att prislappen är lite väl tilltagen.

Källa: Auto motor & sport (SE) nr 14 2007

What car

“A car for city driving”

FILE:\\I:\Aladdin_share\Dokumentarkiv\Smartson\Internt\Anders\BilderPublicering\1.jpgWhat car tycker att Mitsubishi i är i dyraste laget vid en jämförelse med Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo. Till Mitsubishis fördel räknas dock bland annat automatlådan och AC, vilket man annars måste köpa till. Vad som också utmärker bilen är utrymmet. Fyra vuxna, särskilt fram, kan sitta bekvämt. Bagageutrymmet är komprimerat, men det går att vika baksätet upprätt. Motorn får kämpa hårt när det är fyra i bilen. Automatlådan fungerar smidigt i stadskörning. Utanför staden kan även greppet bli begränsat på vägar med mycket kurvor.

Källa: What car (GB) september 2007

Autocar

“Too expensive”

FILE:\\I:\Aladdin_share\Dokumentarkiv\Smartson\Internt\Anders\BilderPublicering\1.jpgAutocar anser att detta är en bra bil i sitt rätta element, det vill säga stadsmiljö. Motorn går bra utan några tydliga begränsningar. Testaren menar att den känns bra i lägre hastigheter och automatlådan fungerar bra inom stadsgränsen, men den fungerar sämre vid landsvägskörning. Låg utväxling gör att motorn varvar mycket och alla försök att nå topphastigheten gör att motorn låter som den ska sprängas. Men fjädringen håller bilen under bra kontroll.

Källa: Autocar (GB) juli 2007

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi i har en 4-växlad automatlåda kopplad till en 3-cylindrig motor på 660 cm3 och 64 hk vid 6000 r/min och 94 Nm vid 3000 r/min. Måtten är 339x147x160 cm. Tjänstevikten är ca 975 kg. 0-100 km/h 14,9 sek. Toppfart 130 km/h. Bränsleförbrukningen är cirka 4 liter/100 km/h. Cirkapriset baseras på importpris. Svenskt pris ej klart.

Tillverkare: Mitsubishi