Sök
Mini Cooper S

Mini Cooper S

Lekfull och lyxig nostalgitripp

2002-05-03

Den nygamla ikonen Mini Cooper har kommit i S-tappning med en kraftfull kompressormotor och ett upphottat chassi. En oemotståndlig leksak för alla som älskar busbilar, men det kostar.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Förvånande låg kvalitetskänsla"
Vi Bilägare "Lekfull körmaskin"
Auto Motor & Sport "Högt imagevärde"
Spray Bilnytt "Trendbil i repris"

Vad tycker testarna?

Redan ”lilla” Mini Cooper har fått bra med beröm i testerna men det har saknats en kraftigare motor vilket BMW nu har åtgärdat. Den nya kraftfulla motorn, den förbättrade väghållningen och den lättmanövrerade styrningen får pluspoäng. Det nydesignade chassit har sina förtjänster men tråkigt nog har denna oemotståndliga leksak en lite väl kraftigt tilltagen prislapp.

Teknikens Värld

"Förvånande låg kvalitetskänsla"

Mini Cooper S frontTeknikens Värld rapporterar om en körkänsla utöver det vanliga hos Mini Cooper S. De påkostade hjulupphängningarna och den snabba styrningen bäddar för en direkt upplevelse med utomordentligt grepp och bra balans på vägen. Tillsammans med den starka kompressormotorn på 163 hk blir detta ett oemotståndligt kraftpaket. Bilen är samtidigt lättkörd med lekfulla detaljer som det dubbelpipiga avgasröret med utblås i mitten och ett litet trevligt tjutande i växellådan vid gaspådrag. Att Mini S har begåvats med uppstyvad fjädring och hög sittkomfort i de breda, fina stolarna gör den än svårare att skiljas från. Men minimalt utrymme i baksäte och bagagerum tillsammans med en överraskande låg kvalitetskänsla drar ner helhetsintrycket.

Källa:

Teknikens Värld, Nr 8 2002
Vi Bilägare, Nr 5 2002
Auto Motor & Sport, Nr 7 2002
Till Spray Bilnytts hemsida

Vi Bilägare

"Lekfull körmaskin"

Vi Bilägare lovprisar de 48 nya hästkrafterna som tillförts motorn och som tillsammans med den tätstegade sexväxlade lådan och ovanligt alert styrning utslag ger Minin en sportigare körupplevelse. Med styvare fjädring, ett maxat vridmoment på 210 Nm, breda däck och krängningshämmare är det inte många som kör ifrån Mini S på krokiga småvägar. Detaljerna som grill i bilens färg, extra luftintag i fronten, dubbla avgasutblås och kromat tanklock ger ögonfröjd och helhetskänsla. Sportbilsintrycket förstärks ytterligare med trångt baksäte och bagageutrymme, men tyvärr med hjälp av en väl tilltagen prislapp tycker Vi Bilägare.

Auto Motor & Sport

"Högt imagevärde"

Mini Cooper S sidanAuto Motor & Sport beskriver Mini Cooper S som en bil med ”imagevärde i särklass”. Med kryddade egenskaper som kompressormotor, förhöjd chassibalans och en aggressivare och sportigare design hoppas BMW kunna locka köpare från andra sportiga småbilar. Den nya distinkta sexväxlade lådan, multilänkbakaxeln och varvglädjen gör Minin till en stark konkurrent. Tillsammans med körglädje, karisma och designeffekter som dubbla avgasblåsrör, sportchassi och breda däck är det lätt att bli förförd. Frågan är dock om detta försvarar det tilltagna priset.

Spray Bilnytt

"Trendbil i repris"

Spray Bilnytt tror att denna välbyggda, sportiga och snabba modell av Mini Cooper kommer att orsaka en ny försäljningssuccé. En trendbil i ny tappning med genomarbetade inre kvaliteter à la BMW såsom supportsystem för ABS-bromsarna, antispinn och tysk kvalitetskänsla förhöjer värdet ytterligare. Den framhjulsdrivna och krocksäkra Minin uppför sig perfekt och säkert på vägen och har ett imponerande solitt chassi med kul detaljer som bidrar till känslan av att köra en extremt rolig bil. Att den tvärställda motorn utrustats med kompressor imponerar dock inte på denna testare som tycker att en 1,6 liters-motor är för liten för att göra bilen rättvisa. En 2-liters motor hade rättfärdigat det superbt genomarbetade chassit liksom det höga priset bättre.

Cirkapris: 197000 kronor

Produktfakta: BMW lanserar hösten 2002 en ny variant av Mini Cooper, kallad S kort och gott. Den raka 4-cylindriga motorn på 1598 kubik har begåvats med 48 extra hästkrafter med hjälp av kompressor och har en maxeffekt på 163 hk vid 6000v/min och ett vridmoment på 210 Nm. Bilen är framhjulsdriven och kommer med en 6-växlad manuell låda där toppfarten 218 km/h nås på femte växeln och 0-100 km/h går på 7,4 sekunder. Den mäter endast 363x169x142 cm och har en tjänstevikt på 1140 kg. 10,7 meters vändcirkel, genomsnittlig bensinförbrukning 8,4 l/100 km. Standard är bland annat låsningsfria bromsar, centrallås med fjärr, elhissar och elspeglar, kromad tanklucka, lackerade stötfångare, läderratt som är inställbar i höjdled, sportstolar och takspoiler. Förutom detta finns en mängd paket som Curry-paketet för 19,900 kronor med ADC, CD-stereo, eluppvärmda speglar och spolarmunstycken, färddator och klimatanläggning. Vill man ha ännu mer finns möjlighet till helläder, navigationssystem etc. Bilen finns i två egna färger, Electric Blue och Dark Silver där du kan välja färg på tak, fälgar och backspeglar.

Modell: Mini Cooper S