Sök
Mini Clubman

Mini Clubman

Design och utrymme

2007-10-19

Jämfört med Cooper är Clubman längre och något tyngre, men körglädjen finns kvar och designmässigt finns en del guldklimpar.
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport "Bietet noch Restkomfort"
Autocar "Styling is a success"
Teknikens värld "Fortfarande rolig att köra"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Mini Clubman har en design som sticker ut. Bland annat är den lilla självmordsdörren speciell och gör det enklare att komma in i baksätet, men en testare tycker inte utformningen är den bästa. Bilen är längre än Cooper vilket ger bättre benutrymme. Turbomotorn är pigg och kompetent och den extra vikten påverkar inte. Kör man kontrollerat får man både säkerhet och nöjeskörning. Någon menar att stolarna inte är de bästa och man sitter inte bekvämt under längre turer. Bagageutrymmet är fortfarande relativt begränsat.

Auto motor und sport

"Bietet noch Restkomfort"

Auto motor und sport påpekar att jämfört med Cooper har man här ett större bagageutrymme och längre axelavstånd. Clubman är större än VW Polo men mindre än Renault Clio och har en del intressanta detaljer, bland annat öppnas bagageutrymmet med två dörrar likt en kyrkport. Mot en extra kostnad kan man få säten som är hopfällbara för att utöka lastutrymmet. Passagerarna sitter bekvämt och har tillräckligt med benutrymme. De som sitter i baksätet har också tillgång till det största instigningsutrymme testaren har upplevt i klassen småbilar.

Källa: Auto motor und sport (DE) nr 20 2007

Autocar

"Styling is a success"

Autocar tycker att Clubman designmässigt är en hit. Dessutom har man den lilla extradörren som gör det enklare att komma in i baksätet. Bilen är 80 kg tyngre än Cooper men det är inte en viktökning som märks. Turbomotorn är kraftfull och smidig med tillfredsställande balans mellan säkerhet och nöje. Invändigt har man mer utrymme men här har tillverkaren fokuserat alltför mycket på snygga lösningar och då har komforten kommit i andra hand. Men alla har mer plats för benen.

Källa: Autocar (GB) nr 12 2007

Teknikens värld

"Fortfarande rolig att köra"

Teknikens värld påpekar att Clubman är 24 centimeter längre än Cooper, vilket betyder att folk i baksätet får mer plats för benen. Bilen är rolig att köra med ett understyrt beteende som är tryggt utan att vara tråkigt. Sätena är korta och inte så sköna bak. Trots det stora utrymmet via extradörren är instigningen till baksätet inte enkel och inget för den med stela leder. Bagaget är begränsat och vill man ha uppsikt bakåt får man inte plats med mycket mer än 3-4 väskor.

Källa: Teknikens värld (SE) nr 21 2007

Cirkapris: 232000 kronor

Produktfakta: Mini Clubman har dubbla bakdörrar och en extra framdörr på höger sida, så kallad clubdoor. Bensinmotor på 120 hk och 175 hk (S) samt 110 hk turbodiesel (D) med miljöbilsklassning. Bilen är framhjulsdriven och har 6-växlad manuell låda, automatisk är tillval. Vändcirkeln har en diameter på 11,0 meter. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Axelavståndet är 255 cm, mått 395x168x143 cm. Tjänstevikten är 1205 kg, maxlast 485 kg. Tanken rymmer 50 liter. Toppfart Clubman S 224 km/h, 0-100 7,6 sekunder. Bränsleförbrukning cirka 0,63 liter/mil.

Tillverkare: Mini