Sök
Mazda 2 2003

Mazda 2 2003

Årets överraskning nr 2?

2003-03-13

Mazda 2 ska äntligen ge den japanska tillverkaren andelar på småbilsmarknaden igen. Testarna är säkra på att man också kommer att lyckas.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "You'll like the ride"
Auto Motor & Sport "Körglad, rymlig joker"
Vi Bilägare "Ännu en succé på gång?"
Auto Zeitung "Sportlich-agil wie ein GTI"

Vad tycker testarna?

Omdömena är genomgående positiva angående Mazda 2 och väghållningen samt övriga köregenskaper uppskattas. Endast relativt högt däckbuller drar ner på intrycket. Bilen anses ha riktigt bra utrymmen och tre fullvuxna ryms i baksätet. Alla menar att kvalitetsintrycket blir gott med bra passning mellan delarna och rejäl finish på detaljer i kupén. Säkerhetsmässigt anses Mazda 2 ligga långt fram, särskilt med all extrautrustning. En bra bil som bör kunna sälja bra.

Car

"You'll like the ride"

back_mazda2_05.

Car blir förvånade över hur bra nya Mazdan beter sig på banan. Mazda 2 är klart bättre än gamla Demio i alla avseenden. Framförallt bättre kvalitetskänsla och trevligare design märks. En riktigt trevlig bil men något testaren inte blir imponerad av är motorerna som anses effektiva men tråkiga. I kupén trivs testaren bra och det finns gott om mugghållare och andra finesser.

Källa: Car, Okt. 2002
Auto Motor & Sport, Nr 2 2003
Vi Bilägare, Nr 18 2002
Auto Zeitung, Nr 1 2003

Auto Motor & Sport

"Körglad, rymlig joker"

Auto Motor & Sport konstaterar att trots att Mazda 2 består av 50% Ford Fusion märks det knappast utåt. Mazda 2 har en helt annorlunda design, i kupén känns en och annan del igen men det är allt. Kupén är ganska lyxig med gott om utrymmen och god passning. Den låga lasttröskeln och dörrar som går att öppna 80 grader ger plus i kanten. Väghållningsmässigt menar testaren att Mazda 2 ligger bra till med bottenplattan och grundchassit från Ford Fusion även om Mazda har finslipat en del. Styrningen ger fin känsla och bilen styr glatt in i kurvorna. Säkerhetsmässigt ligger Mazda 2 också bra till, vilket ger bra omdöme i detta test. Testaren menar att så länge priset inte blir för högt kommer det här vara ett riktigt bra alternativ.

Vi Bilägare

"Ännu en succé på gång?"

inside_mazda2_08

Vi Bilägare pressar in tre stora karlar i baksätet hos Mazda 2 och blir förvånade över hur mycket andrum alla får. Bilen anses vara lätt att kliva in i och förarplatsen bedöms som snygg med bra fack. Efter en kort provkörning menar testaren att Mazda 2 verkar vara med på noterna där högt däckbuller drar ner något på omdömet. Säkerhetsmässigt menar testaren att Mazda 2 skulle kunna få fem stjärnor hos Euro-NCAP som första småbil, om all extrautrustning var standard. För att pressa priserna ingår inte all säkerhetsutrustning i standardutförandet, även om den antagligen kommer säljas fullt bestyckad i Sverige tror Vi Bilägare.

Auto Zeitung

"Sportlich-agil wie ein GTI"

Auto Zeitung menar att Mazdas satsning på säkerhet verkligen har burit frukt. Mazda 2 anses höja ribban för säkerhet i småbilar en hel del. Utseendemässigt menar testaren att den ganska konservativa designen ändå bjuder på en del ögongodis där baklyktorna och formerna kring bagageluckan nämns. Säten, instrumentpanel och ratten förmedlar enligt testaren en ganska sportig känsla och vägegenskaperna stärker det intrycket. Testaren hittar en hel del detaljer som bör falla mer försiktiga bilister på läppen. De delbara och fällbara sätena, isofix-koppling för barnstol och en hel del benutrymme gör Mazda 2 till en fullfjädrad familjebil tycker testaren.

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta: Mazda 2 är Mazdas senaste småbil med 50% av delarna från Ford Fusion och som tillverkas i samma fabrik som Forden. Bottenplattan är samma men utseendemässigt är det inte mycket som påminner om Fusion. Bilen är framhjulsdriven och rullar på 195/50 R15H däck. Bagaget rymmer 268 respektive 1044 liter och den får dra 1400 kg bromsat släp (500 kg obromsat). Motorerna är gamla bekanta från Ford i form av 1,25 l och 75 hk, 1,4 l och 80 hk, 1,6 l och 100 hk eller 1,4 liters diesel på 68 hk. 0-100 tar 14,1, 12,9, 10,5 respektive 14,2 sekunder. Bränsleförbrukningen landar mellan 6,3 och 6,8 l/100 km för bensinmotorerna respektive 4,5 l/100 km för dieselvarianten. Cirkapriset är endast preliminärt.

Modell: Mazda 2 2003