Sök
Kia Venga

Kia Venga

Den stora lilla bilen

2010-04-28

Kia Venga vill vara ett alternativ för den som behöver byta ner sig i kostnad men inte i utrymme. Fiffiga lösningar och rejäl höjd får tummen upp, men hur kul är den att köra?
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”En konkurrenskraftig småbil”
Autocar ”Short on genuine feel”
Auto Motor & Sport ”Gott om små smarta fack”
What Car ”A capable mini mpv”

Vad tycker testarna?

I hårda tider som dessa är Kia Venga kanske vad folket vill ha: en rymlig bil för ett lågt pris. Venga är kort men bred och hög, en småbil som kan fungera även för familjen. Testarna imponeras av utrymmet och den smarta, men plastiga inredningen. Mindre glada reaktioner för motor-, väg- och vindbrum och den trista körkänslan. Venga är mycket bil för lite pengar och har en generös sjuårsgaranti, det kan räcka långt om man får tro omdömena.

Teknikens Värld

”En konkurrenskraftig småbil”

Venga 2010

Det talas för lite om trenden att bygga småbilar på höjden, tycker Teknikens Värld. Kia Venga kan även fungera när ägaren bildar familj. Här finns gott om utrymme och en decimeter takhöjd extra jämfört med en vanlig bil. Venga är en stadsbil, visserligen ger den sjätte växeln lågt varvtal för dieselmotorn, men väg- och vindljud är störande. Dessutom kränger det mycket. Sju års fabriksgaranti och ett pris under Citroën C3 Picasso är tuffa säljargument. 

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 1 2010

Autocar

”Short on genuine feel”

I Storbritannien upplevs inte Kia Venga som billig, om man får tro Autocar. Det är synd, för här finns förutsättningar för en storsäljare. Baksätet går att vika och skjuta undan, det finns lönnfack i bagageutrymmet, a-stolparna är delade för bättre sikt och inredningen är inte premium men helt okej. Venga är lite stel i rörelserna, det finns ingen riktig känsla i styrningen och varje ojämnhet i marken märks tydligt. Med ett lägre pris skulle den absolut kunna vara ett bra och billigt alternativ till C3 Picasso och Nissan Note.

Källa: Autocar (GB) 16  dec 2010

Auto Motor & Sport

”Gott om små smarta fack”

Det är inga problem att få in fem personer på 185 centimeter i Kia Venga, skriver Ams. Tyvärr sitter ingen särskilt bekvämt, eftersom stolarna är lite hårda. En del lösningar är praktiska, till exempel kan man fälla baksätet utan att plocka bort nackstöden. I andra ändan av skalan finns a-stolparna som stör sikten och den höga midjan som begränsar sikten från baksätet. Venga är först i klassen med start/stopp vilket gör dieselmotorn miljöklassad. 

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 2 2010

What Car

”A capable mini mpv”

Med tanke på priset blir man lite överraskad över hur välinredd Kia Venga är, skriver What Car. Visst är det plastigt men det finns många smarta fack och lösningar. Kia är ett märke som lyckats vinna på lågkonjunkturen och Venga är ett alternativ för de som behöver byta ner sig i ekonomi men inte är redo att förlora utrymme. Tyvärr är Venga inte särskilt rolig att köra. Dieselmotorerna är billiga i drift men fruktansvärt bullriga. Styrningen är vag och Venga lutar oroväckande i kurvorna. Gott om utrymme, rejäl garanti och ett billigt startpris som inkluderar luftkonditionering, cd-spelare och elhissar är dock betydande argument för KiaVengas sak.  

Källa: What Car (GB) awards 2010

Cirkapris: 155000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars city/småbil.
Motor: Turbodiesel, 90 hk resp 220 Nm.
Kraftöverföring: Motor fram, sexväxlad manuell.
Prestanda: 0-100 km/h 14,5 sek. Topphastighet 167 km/h.
Mått: L 407/B 176/H 160 cm.
Tjänstevikt: 1455 kg.
Förbrukning: 0,45 l/mil blandad körning. Koldioxid 117 g/km.
Tankvolym: 48 liter.