Sök
Kia Picanto

Kia Picanto

superbudget

2004-06-03

Färgglad bil i mikroklassen som borde tilltala singlar i olika åldrar utan krav på bagageutrymme. Med fyra åkande blir det trångt. Picanto har kul form och är extremt bensinsnål.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Lågt pris och låg förbrukning”
Teknikens Värld ”Glada kulörer räcker ett gott stycke”
Vi Bilägare ”Fram sitter man riktigt bekvämt”

Vad tycker testarna?

Picanto har en kul och tuff formgivning som enligt en testare borde tilltala unga singlar. Den har en mycket låg inköpspris och minimal bensinförbrukning. Fyra vuxna åker bekvämt. Det finns tre säten med trepunktsbälten i baksätet men då blir det trångt. Inredningen är trevlig och instrumentpanelen tydlig. Köregenskaperna ger inga glädjerus, motorn är liten och en testare tycker att styrningen är sladdrig. Den ger inte intryck av att hålla väldigt hög kvalitet men står sig ändå bra i konkurrensen med andra småbilar.

Auto Motor & Sport

”Lågt pris och låg förbrukning”

Kia-Picanto-Side

Auto Motor & Sport uppskattar Picanto för dess egenskaper som flexibel mikrobil. För en sådan har den acceptabelt med utrymme, såvida man inte är fler än två i baksätet. Fäller man ner baksätet finns utrymme för skapligt mycket bagage. Körningen är inte jättekul, men får godkänt. 1,1-litersmotorn har tillräckligt med drag, chassit är följsamt och ljudnivån acceptabel. Miljö och ekonomi är Picantos främsta fördelar. Bensinförbrukningen är minimal och inköpskostnaden låg. Kvalitetskänslan är det si och så med och motorn är svag. Kias servicestationer är förhållandevis få vilket kan vara bra att tänka på. Picanto är ett bra budgetalternativ med låg förbrukning.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 6 2004
Teknikens Värld, nr 6 2004
Vi bilägare, nr 4 2004

Teknikens Värld

”Glada kulörer räcker ett gott stycke”

Kia-Picanto-Inside

Teknikens Värld uppskattar Kias minsting för den tuffa formgivningen. Inuti finns gott om plats och stolarna är bekväma och rymliga. Man bör dock inte försöka få in fler än två vuxna i baksätet. Bagageutrymmet är ”skrattretande” litet, såvida man inte fäller baksätet. Inredningen är trevlig med snygg instrumentpanel och hela nio roliga exteriörfärger. Testaren tycker att motorerna är väldigt klena till och med för en småbil. Till och med den större 1,1 litermotorn är trött men snål. Vägbruset är begränsat och chassit är bra så bilen är bekväm även vid höga hastigheter. I tuffa situationer kan den dock vara svår att hantera eftersom ESP saknas och stötdämpningen är dålig. Priset är en stor fördel och Picanto borde kunna konkurrera ut Suzuki Alto och Daewoo Matiz. Mot Hyundai Atos blir det jämnare tror Teknikens Värld.

Vi Bilägare

”Fram sitter man riktigt bekvämt”

Kia-Picanto-front

Vi bilägare tycker att en ny bil till samma pris som en begagnad snöskoter inte är illa, men konstaterar också att man får vad man betalar för. Formgivningen är kul och borde tilltala 25-30 åriga singlar. Bak finns tre platser med trepunktsbälten och nackskydd, men det blir trångt med tre vuxna. Med fyra vuxna i bilen finns dock gott om plats och det är generöst med takrymd. Fram sitter man bekvämt i lagom fasta stolar. Instrumenten är tydliga och det finns gott om fack. Trots bra motor och bromsar är köregenskaperna inte jätteroliga och styrningen är diffus.

Cirkapris: 82000 kronor

Produktfakta: Kia Picanto är en femdörrars minibil med tvärställd 4-cylindrig 1,1 liters bensinmotor. Ett enlitersalternativ finns också men kommer inte att introduceras i Sverige. Motorn ger 65 hk vid 5500 varv i minuten vilket medför en acceleration om 0-100 på 15,1 sekunder. Toppfarten ligger på 154 km/tim. Picanto är framhjulsdriven och har en femväxlad manuell låda. Bak finns tre säten med trepunktsbälten och nackstöd på alla platser. I standardutförande ingår dubbla krockkuddar, centrallås och 14-tumshjul. Enligt tillverkaren har Kia Picanto en bränsleförbrukning på 0,48 liter/mil, blandad körning. Tre års vagnskadegaranti och sex års rostskydd ingår. Mått 350x160x148 cm. Tjänstevikt 852 kg. Totalvikt 1350 kg.

Modell: Kia Picanto