Sök
Hyundai Getz

Hyundai Getz

Hyfsat, Hyundai

2003-02-14

En korean som trots anonymt utseende knappast smiter obemärkt förbi. Hyundai satsar för första gången på marknadens tuffaste segment.
Testkälla Kommentar
Top Gear ”Impressive levels of space and headroom”
Teknikens Värld ”Ny men inte nyskapande”
Motor ”Mycket bil för pengarna”

Vad tycker testarna?

Testarnas omdömen skiljer sig inte mycket åt och den största meningsskiljaktigheten är att en testare tycker förarkomforten är mycket god medan övriga tycker den är dålig. I övrigt får Getz ganska bra betyg, utrymmena både fram och bak anses helt OK. Att ryggstöden bak går att ställa i tre lägen uppskattas. Getz har mindre bagageutrymme än flera av konkurrenterna men anses ha smidiga funktioner vad gäller nerfällning av baksätena för att skapa en stor lastyta. Motorerna får inte så bra betyg, särskilt 1,6 liters varianten anses oväntat klen och de flesta föredrar 1,3. Bromsar, väghållning, växellåda och andra körrelaterade egenskaper får goda omdömen. På det stora hela en lyckad bil som har fler förtjänster än brister. Detta räcker dock inte fullt ut mot omåttligt populära bilar som VW Polo och Ford Fiesta.

Top Gear

”Impressive levels of space and headroom”

Hyundai-Getz-backdoor.

Top Gear tycker att Getz knappast är en snygg bil. Däremot gillar testaren att det finns gott om utrymme och möjligheter att ställa in sätena precis som man vill ha dem. Bagageutrymmet är lite snålt tilltaget. Motormässigt känns 105 hästars modellen fel, dessutom ligger ljudnivåerna högt. Då får 1,3 liters motorn med 83 hästar bättre betyg. Acceleration och växellåda nämns som positiva aspekter och den passar bra för motorvägskörning. Väghållningen är knappast perfekt men klart godkänd. Testaren tycker dock att styrningen är för känslolös i låga hastigheter. Tack vare ABS och EBD som standard får bromsarna högt betyg. Getz konkurrerar med bilar som Polo och Fiesta i ett fint försök men det når trots allt inte ända fram.

Källa: Top Gear, Sep. 2002
Teknikens Värld, Nr 22 2002
Motor, Nr 11 2002

Teknikens Värld

”Ny men inte nyskapande”

Hyundai-Getz-inside

Teknikens Värld tycker att Getz har ett utseende som inte märks. Inne i kupén är baksätet lite trångt för tre vuxna, sitter man däremot två blir det lyxigt med inställbara ryggstöd. Bagaget är i minsta laget men även denna testare anser att det blir bra med baksätet nerfällt. Föraren har det sämre ställt och det är svårt att hitta en vettig ställning. Hyundai är stolta över att Getz testats för den Europeiska marknaden i Tyskland men testaren är övertygad om att det är småväxta koreaner och inga äkta bayrare som testkört bilen. Chassit får bra betyg och bilen känns lättkörd och spänstig även om styrningen knappast uppskattas av alla. Bilen testas lite snabbt på en racingbana och testaren konstaterar att bilen klarar sig bra, både väghållning och balans känns betryggande. Motorerna får dock inga bra omdömen då både 1,6 liters och 1,3 litersmotorn känns klena, särskilt den större. Hög bränsleförbrukning och dåliga miljövärden drar ner betyget ytterligare. Ingen dålig småbil, men inte heller någon toppenkärra.

Motor

”Mycket bil för pengarna”

Hyundai-Getz-back.

Autocar testar nya Accord 2003 samt rivaler som Audi A4, Mondeo och Mazda 6. Accord har en förnyad och snyggare utvärtes look samt bättre manövrering än tidigare. Honda har även lagt ner en hel del på att utveckla säkerheten. Men insidan ser fortfarande rätt plastig ut även om kontrollpanelen är välplanerad. Modellen är inte särskilt pigg i starten och det tar ett tag att komma igång. Körningen är komfortabel men någon riktig kupékänsla infinner sig inte. Accord känns alltför trögkörd. Istället tycker man att Mazda har bäst prestanda och Mondeo väljer man för körglädjens skull, Audin för image men Accord har ändå det bästa totalpaketet menar man.

Cirkapris: 106000 kronor

Produktfakta: Hyundai Getz erbjuds med tre olika motorer på 1,1 liter och 62 hk, 1,3 liter och 82 hk samt 1,6 liter och 105 hk liter. Alla har tre ventiler per cylinder. 1,3 gör 0-100 på 13 sekunder och utvecklar 116 Nm, toppfarten hamnar på 163 km/h. Växellådan är en vanlig femväxlad historia. Bilen är framhjulsdriven, har skivbromsar fram och trumbromsar bak. ABS och EBD är standard liksom centrallås, elfönsterhissar fram och bak, elmanövrerade uppvärmda sidospeglar och tonat glas. Säkerhetsmässigt siktar Getz på fyra stjärnor hos NCAP men det återstår att se. Utrustning inkluderar även krockkuddar fram, sidokrockkuddar för bål och huvud, trepunktsbälte i mitten bak och fästöglor för barnstol och lastnät. Bagaget rymmer 240 liter med baksätet uppe respektive 977 liter nerfällt (VDA). Maxlast 420 kg och tjänstevikt 1080 kg. Tanken rymmer 45 liter och försäkringsklassningen är 1-13-14. Axelavstånd 245, längd 381, bredd 167, höjd 149. Priset avser Getz 1,3 GLS utan AC.

Modell: Hyundai Getz