Sök
Honda Civic 2006

Honda Civic 2006

Snygg och kompetent

2006-01-11

Nya Civic och då särskilt hybridvarianten uppskattas av testarna eftersom den är miljövänlig, kompetent och har en design som sticker ut.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 "Extremely likeable"
Vi bilägare - "Futuristiska former"
Auto Motor und Sport - "Intelligente Lösungen im Innenraum"
What Car 3/5 "Airy and roomy"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att bilens design är väldigt speciell och att man antingen älskar eller hatar den. En testare anser att den plastiga inredningen inte riktigt matchar bilen i övrigt. Annars är instrumentbrädan mycket väl utformad och föraren har utmärkt överblick. Såväl förare som passagerare har dessutom gott om plats. Hybridbilen är stark och kompetent, även om någon testare tycker att bensinmotorn väsnas. Växellådan anses utmärkt. De flesta har testat hybridvarianten, medan en tysk testkälla har provkört Civic med dieselmotor hämtad från CR-V.

Autocar

"Extremely likeable"

Autocar tycker att man antingen älskar eller hatar den yttre designen på nya Civic. Invändigt har instrumentbrädan en bra och tydlig utformning. Förarsätet är flyttbart i höjdled, men borde ha kunnat justeras till en lägre nivå än vad som nu är fallet. I baksätet har man relativt gott om utrymme för benen. Ratten är bra utformad, styrningen är lätt och bilen svarar snabbt. Gas och broms är smidiga och växellådan är utmärkt. Motorn är stark och kompetent. En nackdel är att den för en del oväsen och det är först när man kör på motorväg i högre hastigheter som bilen är helt ljudlös. Bilen har en hel del bra och funktionell extrautrustning som satellitnavigation, air condition och parkeringssensorer.

Källa: Autocar, nov 2005

Vi bilägare

"Futuristiska former"

Vi Bilägare påpekar att Civic är en mild-hybrid där bensinmotorn kompletterats med en elmotor. Är bara farten tillräckligt låg kan enbart elmotorn driva bilen framåt i en sträcka på fyra kilometer, under förutsättning att vägen är totalt plan. Kör man på krokiga och backiga vägar låter motorn ansträngd, dock är detta falskt alarm orsakat av växellådan. Hästkrafterna är det  inte några fel på och motorn är stark. Bilen är mycket lättkörd, växeln läggs i drivläget och sedan gasar eller bromsar man. Bensinförbrukningen är riktigt låg vilket är mycket bra.

Källa: Vi Bilägare, nr 17 2005

Auto Motor und Sport

"Intelligente Lösungen im Innenraum"

Auto Motor und Car tycker att Civic 5d diesel har en spännande design och att den nästan ser futuristisk ut. Bilen har mycket god väghållning och tar även snäva kurvor på ett neutralt och säkert sätt. Dessutom har man ett väl fungerande ESP-system till hands. Dieselmotorn är stark och mycket kompetent och arbetar utan större svårigheter. Motorn arbetar mycket smidigt tillsammans med den utmärkta växellådan. Instrumentbrädan har en bra design där samtliga instrument är väl positionerade. Denna modell är kortare än föregångaren men trots detta har såväl passagerare som bagage mer utrymme tillgängligt.

Källa: Auto Motor und Sport, nr 25 2005

What Car

"Airy and roomy"

What Car påpekar att batteriet till elhybriden aldrig behöver extraladdas eftersom detta görs automatiskt vid normal användning. Invändigt är bilen rymlig och man har gott om plats både fram och bak. Dessutom är bagageutrymmet väl tilltaget. Testaren tycker den plastiga interiören är en stor nackdel, eftersom den ger bilen en billig känsla. Bilen är dock ett nöje att köra och motorn är både tyst och kraftfull. Bilen lutar dock en hel del i kurvorna och dåliga vägytor är alltför kännbara. Dessutom är bromsarna ganska ryckiga, vilket gör att bilen känns en aning ostadig när den saktar ned.

Källa: What Car, jan 2006

Cirkapris: 179000 kronor

Produktfakta: Honda Civic är en fyradörrars småbil med framhjulsdrift som finns i två olika varianter. Basbilen har en 1,3 liters bensinmotor på 83 hk och 119 Nm eller en 1,8 liters bensinmotor på 140 hk och 173 Nm. Senare kommer även en 2,2 liters dieselmotor på 140 hk och 340 Nm. Hybridmodellen är utrustad med en 1,3 liters bensinmotor på 95 hk och en elmotor på 20 hk. Vridmomentet är 123 respektive 103 Nm. Elhybriden har steglös växellåda medan bensinmodellen har 6-stegad manuell växellåda. Acceleration 0-100 km/timme med elhybriden går på 11,5 sekunder. Toppfarten är 185 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 4,6 liter/10 mil. 1,8 liters Civic 5d gör 0-100 på 8,9 sekunder och förbrukar 6,6 liter per 10 mil blandad körning. Dimensionerna är 456x175x143 cm för elhybriden, Civic 5d är cirka 30 cm kortare. Cirkapriset avser 1,8 Sport.