Sök
Ford Ka 2009

Ford Ka 2009

Liten och läcker

2008-11-26

Testarna gillar comebacken där Ka framför allt ger ett modernt intryck. Men konkurrensen är mycket jämn. Ka är mycket billigare än Fiat 500 trots att det är Fiat som tillverkar båda.
Testkälla Kommentar
Auto Bild "Der Ford Ka wirkt dynamisch"
Auto Zeitung "Kurz und gut"
Car "Why be big when you can be small"
Autocar "Fabulous agility"
What Car "Diesel strong and frugal"

Vad tycker testarna?

Testarna gillar att lilla Ka gjort comeback, bilen som erhållit klassikerstatus sedan lanseringen för 12 år sedan. Huvudämnet för testarnas intresse ligger i jämförelsen med systerbilen Fiat 500. Omdömena varierar, men konkurrensen mellan de två modellerna är jämn. Ka har ett trendigt och modernt uttryck gällande utformning med exempelvis interiör, vilket vissa gillar. Men andra föredrar retro-looken hos Fiat. Ka har inte hela uppsättningen funktioner och tillval men är ändå en stabil kandidat.

Auto Bild

"Der Ford Ka wirkt dynamisch"

Auto Bild vet att gamla Ford Ka redan är en klassiker sedan lanseringen 1996. Men vid första anblick kan den nya modellen istället kännas identisk med Fiat 500, och mycket riktigt finns likheter i 80 procent av fallen. Ka har trendigare interiör och mindre retrobetonad instrumentbräda än Fiat. Körningen känns överlag bra, men utförandet känns lite ansträngt vid flera tillfällen. Men i slutändan beskrivs Ka ändå som dynamisk bredvid konkurrensen.

Källa: Auto Bild (DE) nr 43 2008

Auto Zeitung

"Kurz und gut"

Testaren från Auto Zeitung finner att nya Ford Ka känns mer kompakt men samtidigt beter den sig som en större modell. Den tidigare versionen som flörtat med kvinnovärlden och sålt i miljoner är en klassiker. Nya Ka debuterade i lika nya Bondfilmen och jämfört med den kantiga föregångaren är den en fröjd för ögat. Den är inte riktigt lika charmig som Fiat 500, men betydligt billigare och inte sämre på något sätt. Ka är rymlig och instrumenten är överskådliga.

Källa: Auto Zeitung (DE) nr 23 2008

Car

"Why be big when you can be small"

Cars testare tycker att det är perfekt läge för lilla Ka att göra comeback. Bensinen är dyr, miljön mår dåligt och ekonomin är belastad. Ka känns cool och önskad. Den har piffats upp en del sedan föregångaren och bland annat har interiören pimpats. Den känns dock fortfarande mer budget än konkurrenterna. I detta jämförande test gör Ka bra ifrån sig men blir slagen gällande stadskörning samt tillval och funktioner där andra modeller såsom Fiat 500 och Renault Twingo har mer att tillgå. Styrningen är skön, men växellådan lite sladdrig menar Car.

Källa: Car (GB) dec 2008

Autocar

"Fabulous agility"

Autocars testare gillar denna nätta modell och anser att den uppvisar otrolig balans. Styrningen är överlägsen och räddar testaren i prekära svängar. Designen är snygg och interiören är mer rymlig och bekväm än man kan tro vid första anblicken. Motorn brummar fint, men är en aning högljudd. Bilen är mycket stabil, och när man i en annan modell medvetet undviker ojämnheter i marken kan man här slappna av och köra rakt på dem eftersom det knappt känns i bilen. Tyvärr slår den inte konkurrenterna gällande pris eller motorstyrka.

Källa: Autocar (GB) 5 nov 2008

What Car

"Diesel strong and frugal"

What Car provkör Ka med 1,3 liters dieselmotor som är både stark och hyfsat snål. Den har bättre fjädring och chassi än Fiat 500. Tyvärr erbjuds motorn bara i toppversionen Zetec. Bullermässigt finns bättre val än denna motor och det blir också ett dyrt val eftersom man inte kan välja lägre grad av utrustning. Bensinmotorn är dessutom roligare i stan. Trots att nya Ka inte är längre än föregångaren är axelavståndet utökat och därmed utrymmena. Inte lika charmig som Fiat 500 men ändå ganska attraktiv på sitt eget sätt, avslutar What Car.

Källa: What Car (GB) jan 2009

Cirkapris: 112000 kronor

Produktfakta: Ford Ka 2009 är en 3-dörrars småbil med plats för fyra åkande. 1,3 liters, 70 hk bensinmotor och framhjulsdrift. Alternativt 1,3 liters turbodiesel på 75 hk. Femväxlad manuell låda. Bagagevolym 224-710 liter. 0-100 går på 13,1 sekunder, toppfart 159 km/tim. Tanken rymmer 40 liter, förbrukning cirka 0,51 liter per mil. Koldioxid 119 gram/km. Måtten är 362x183x151 cm, tjänstevikt 940 kg. Esp, färddator och höj/sänkbara framstolar är standard i billigaste versionen Ambiente. Titanium har även AC, fjärrlås, cd-stereo. Cirkapriset avser 1,3i Titanium.

Tillverkare: Ford