Sök
Ford Fusion

Ford Fusion

Höjdarfiestan

2003-02-05

Ford presenterar en höjd Fiesta för aktiva stadsbor, tänkt att kombinera småbilens smidighet med de större bilarnas praktiska lastegenskaper.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Besvärande kupébuller"
Auto motor und sport "Er schmeckt"
Motor "Pigg och bekväm"

Vad tycker testarna?

Ford Fusion är en 5-dörrars högbyggd kombi med antingen en 1,4 liters eller 1,6 liters motor på 80 hk respektive 100 hk. Det maximala vridmomentet är 124 Nm vid 3500 v/min respektive 146 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är 5-växlad manuell och Fusion är framhjulsdriven. Toppfarten är 163 respektive 180 km/h och 0-100 km/h klaras av på 13,7 s respektive 10,9 s. Tjänstevikten är 1070-1080 kg och den maximala släpvikten är bestämd till 900 kg med en maxlast på 530 kg. Bränsleförbrukningen är 6,5 respektive 6,6 l/100 km.

Vi Bilägare

"Besvärande kupébuller"

Ford-Fusion-sidan2

Vi Bilägare uppskattar att Ford Fusion invändigt har väldigt generösa utrymmen samt att den är väl lämpad för stadstrafik. Sikten är utmärkt åt alla håll och för att underlätta fickparkering har extra tanke lagts ner på utformningen av karossen. Problem stöter testaren på när man lämnar staden bakom sig och buller och vindbrus gör upplevelsen öronbedövande. En kul detalj är att passagerarsätet kan fällas ihop till ett litet bord. Kvalitetsintrycket blir lidande av plastigt material och av att den stora bakluckan bara kan öppnas med nyckel utifrån. Det sistnämnda kommer troligtvis skapa viss irritation när man kommer bärandes på sina matkassar menar VB

Källa: Vi Bilägare nr 15 2002
Auto motor und sport nr 23 2002
Motor nr 12 2002

Auto motor und sport

"Er schmeckt"

Ford-Fusion-framsidan

Auto motor und sport ser positivt på att det finns fack lite varstans i Fusion. Man hittar en liten lucka på ovansidan av panelen framför passagerarplatsen men även ett "lönnfack" under stolen. Testaren finner ingen anledning att klaga på accelerationen upp till hundra som tar elva sekunder och bränsleförbrukningen, som också ligger inom ramen för det acceptabla. I kurvorna visar sig Ford Fusion vara en riktig konstnär trots sin höjd. Bromsarna får lovord tillsammans med fjädringen som är styv men bekväm.

Motor

"Pigg och bekväm"

Ford-Fusion-bak

Motor ser Ford Fusion som rymlig och mångsidig men tycker att ingångspriset är för högt. På stadsgator är bilen väldigt smidig att ratta omkring, något som faktiskt håller i sig när staden byts mot landsbyggd. Ford Fusion välter inte i kurvorna trots att man gasar lite extra. Insteget till kupén är bekvämt tack vare att karossen är så pass hög och väl därinne möts man av en funktionell instrumentpanel och en hög förarplats med god sikt. Testaren noterar att dieselbilen tvärdör om varvet inte hålls upp när kopplingen släpps. En helt okej bil dock för stadskörning.

Cirkapris: 150000 kronor

Produktfakta: Ford Fusion är en 5-dörrars högbyggd kombi med antingen en 1,4 liters eller 1,6 liters motor på 80 hk respektive 100 hk. Det maximala vridmomentet är 124 Nm vid 3500 v/min respektive 146 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är 5-växlad manuell och Fusion är framhjulsdriven. Toppfarten är 163 respektive 180 km/h och 0-100 km/h klaras av på 13,7 s respektive 10,9 s. Tjänstevikten är 1070-1080 kg och den maximala släpvikten är bestämd till 900 kg med en maxlast på 530 kg. Bränsleförbrukningen är 6,5 respektive 6,6 l/100 km.

Modell: Ford Fusion