Sök
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Större, skönare och svagare

2002-04-10

Nya Ford Fiesta imponerar stort med sitt fina chassi och den rymliga interiören i vilken människor av de flesta längder åker bekvämt. Men motorerna håller inte riktigt måttet.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport "Större, bekvämare och lite roligare"
Car "Ahead of the pack on ride and handling"
Top Gear "Bigger, better, longer, taller, wider"
Vi Bilägare "Kraftlösa motorer"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare berömmer det fina chassit som erbjuder en mjuk och fin åkning oavsett underlag. Bilen rör sig bra på vägen, men kanske inte så fort. Motorerna är alltför svaga och kraftlösa för att falla någon av testarna i smaken. Den enda motorn som erbjuder någon form av körglädje är den på 1,6 liter, men då åker priset upp en bra bit. Inuti bilen är det luftigt och gott om utrymme, om än något plastigt och repor lockas snabbt till de öppna och känsliga ytorna.

Auto Motor & Sport

"Större, bekvämare och lite roligare"

Fiestan har vuxit
Fiestan har vuxit

Auto Motor & Sport reagerar över att den nya Fiestan är bra mycket större än förut. Den har vuxit i alla dimensioner och även i baksätet sitter man bekvämt, med trepunktsbälten åt samtliga resenärer och smarta nackstöd som justeras till en säker position. Men stoppningen i framstolarna är inte tjock. Fram sitter man ändå bra och förarens utsikt är tydlig tack vare att förarstolen höjts med 4,5 centimeter. A-stolpen kan dock skymma sikten något men övriga detaljer är placerade på ett trevligt sätt. Bland annat känns växelspaken bra i sin position och gör inte upplevelsen sämre när man kör. När det gäller utbudet av motorer ser det rätt blekt ut tycker testaren. Bensinmotorn på 1,4 liter ställer krav på frenetiskt växlande. Dieselmotorn puttrar på och erbjuder en god respons med gott om vridmoment. Köregenskaperna är annars trevliga med lätt överstyrning genom kurvorna, men Ford har gjort roligare bilar menar Ams.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 1 2002
Car, feb 2002
Top Gear, feb 2002
Vi bilägare, nr 1 2002

Car

"Ahead of the pack on ride and handling"

Car är också nöjda med den påtagliga volymökningen i Fiestas interiör. Det som förstör det luftiga intrycket är A-stolparna som stundtals tenderar att skymma sikten genom kurvor, men annars är sikten mycket god. Interiören är plastig och verkar dra åt sig repor, bensinmätaren och temperaturmätaren som visas på en LCD kan ibland vara oläsliga i starkt solsken. Förutom det är interiören mycket trevlig. Men det saknas överraskningar och det finns inget att bli direkt glad åt. Prestandan är inte speciellt överväldigande. Bensinmotorn på 1,4 liter upplevs som underdimensionerad och trött. Bilen rullar mjukt i stadsmiljö, men när man ska ut på öppna vägar så väsnas motorn utan att det händer speciellt mycket. Turbodieseln är däremot riktigt trevlig och kräver inte ett lika aggressivt växlande tack vare sitt vridmoment. Bensinmotorn på 1,6 liter befinner sig i en helt annan division och erbjuder äkta acceleration och mängden kraft i mellanregistret är helt OK. Köregenskaperna är trevliga på ett komfortabelt sätt. Testaren känner sig säker bakom ratten och endast reaktionerna på sidvind skapar lite höjda ögonbryn. Nya Ford Fiesta är en bra och konkurrenskraftig bil utan att vara briljant.

Top Gear

"Bigger, better, longer, taller, wider"

Bagagevolymen får beröm
Bagagevolymen får beröm

Top Gear berömmer även de Fiestan för volymen inuti kupén och bagageutrymmet. Interiören är trevlig med väldesignade detaljer. Sittkomforten är god och det går snabbt att finna en bra körposition. Fiestan saknar den aggressiva framtoningen som Ford Focus har men chassit får mycket beröm där bilen glider fram över håligheter och ojämnheter. Men den är inte lika spännande eller rolig att köra som Focus vilket inte innebär att den beter sig dåligt i extrema situationer. Många mindre bilar har problem med nödsvängar, men det har inte Fiesta. Bensinmotorn på 1,4 liter är allt för svag och Top Gear ger rådet att välja turbodieseln så behöver du i alla fall inte växla lika ofta. En bra bil men inte lika rolig att köra som den gamla.

Vi Bilägare

"Kraftlösa motorer"

Vi bilägare konstaterar att motorerna inte är dimensionerade för den stora kroppen hos nya Fiesta, den är helt enkelt lite för stor och inbjuder inte till lekfull körning. De motorer som testas är turbodieseln och bensinmotorn på 1,4 liter. Bensinmotorn får inget beröm men turbodieseln får i alla fall lite. Båda är svaga men dieseln är mjuk och trevlig i stadstrafik. Komforten kan testaren inte klaga på. Fiestan dansar fram över ojämnheter i marken och inger förtroende. Det är också mycket tyst i kupén. Testaren berömmer avslutningsvis Ford för det fina chassiet, klagar över de svaga motorerna och hoppas på att 1,6-liters motorn i alla fall tas in till Sverige.

Cirkapris: 125000 kronor

Produktfakta: Nya Ford Fiesta är på väg att lanseras i Sverige och vilka motorer som kommer finnas här är inte klart ännu. Den finns annars med fyra motorval i form av en 1,4 liters turbodiesel på 68 hk, en 1,4 liters bensinmotor på 80 hk samt en 1,6 liters på 100 hk. Minst blir en 1,3-liters bensinare på 68 hk. Accelerationen 0-100 är 14,8/13,5/10,8/16,0 sekunder. Fram sitter skivbromsar och bak finns trumbromsar. ABS med elektronisk bromskraftsfördelning är standard. Föraren och frampassageraren skyddas av airbags fram och på dörrsidorna. Krockgardiner är tillval. Utrustningsmässigt använder Ford de tidigare alternativen Ambiente, Trend och Ghia. Måtten är 392x168x142 cm och tjänstevikten är cirka 1100 kg (beror på motorval). Cirkapriset är en uppskattnig då bilen ej ännu har lanserats i Sverige.

Modell: Ford Fiesta