Sök
Fiat Punto

Fiat Punto

Ny kostym

2004-11-24

Punto har gjort ett besök hos plastkirurgen. Ny grill och nya lyktor gav ansiktet ett lyft. Också inredningen har fått en ny look. Den tidigare dåliga fjädringen är åtgärdad.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Make up-artisten misslyckades”
Vi Bilägare ”Vänsterbenet som vill kliva ur”
Auto Motor & Sport ”Den gamle italienaren charmar”

Vad tycker testarna?

Åsikterna går något isär om Punto. Man får en känsla av att testarna haft olika utgångspunkter. En testare har jämfört 10 småbilar och här blir omdömet relativt positivt, trots att Punto placerar sig först på en sjundeplats. Främst är det ekonomin som drar ner betyget, inte körglädjen. Medan en testare som gjort en fristående test lider med den lilla 1,2-liters motorn. Mest uppskattad är en funktion som reglerar servon och därmed gör det lättare att fickparkera bilen.

Teknikens Värld

”Make up-artisten misslyckades”

punto2Teknikens Värld uppskattar inte formnyheterna på Punto, som var en snygg bil från början. I övrigt har den dock blivit trevligare. Fjädringen är bättre och växelspaken bekväm att använda. Ratten kallas ”läbbigt hal” och trampar man friskt på gasen kan man få en sportig körupplevelse. Punto är högvarvig och har inte direkt något bottendrag. Cityknappen som reglerar servon är en smart och välkommen funktion som gör bilen mer lättstyrd i stadstrafik. Inredning och instrument är i nivå med förväntningarna men mycket välgjorda. Framstolarna är riktigt bekväma. Viktigt att tänka på är att säkerhetsutrustning som ESP och sidoairbags kostar extra.

Källa: Teknikens Värld, nr 5 2004
Vi Bilägare, nr 8 2004
Auto Motor & Sport, nr 19 2004

Vi Bilägare

”Vänsterbenet som vill kliva ur”

punto5d-inneVi Bilägare sitter obekvämt i Punto. Det är trångt kring pedalerna men i övrigt har den gott om plats för fyra personer och bagage. Färden går utan störande vägljud eller vindbrus. Man får dock växla ner vid omkörningar och i uppförsbackar rekommenderas att man stänger av luftkonditioneringen för att inte tappa farten, inget superdrag i denna motor alltså. I gengäld drar inte Punto några större mängder bensin. Knappen för extra servoverkan gör bilen lättmanövrerad i stadstrafik. Den är knappast bland de billigaste modellerna i sin klass och dyrare blir det om man vill ha lite extrautrustning. I utrustningslistan saknar testaren yttertemperaturmätare och antisladd. Dessutom är rostskyddet mer anpassat för Medelhavsklimat än svenska förhållanden.

Auto Motor & Sport

”Den gamle italienaren charmar”

punto1Auto Motor & Sport testar 10 småbilar. Testaren tycker att Punto hade mer karaktär innan ansiktslyftningen. Ljudnivån är låg i kupén, fåtöljerna är bekväma och fjädringen bra. Tillsammans resulterar det i hög komfort och körglädje, med undantag av att det är lite trångt för vänster ben. Den reglerbara servon underlättar i stan. Först uppfattar man växellådan som lite sladdrig, men efter ett tag känns den bekväm. Motorn har bra drag, men tyvärr når den bara upp till miljöklass 2000. Alla andra testbilar platsade däremot i miljöklass 2005. Inredningen upplevs som plastig med låg kvalitetskänsla. Instrumentpanelen sänker betyget på ergonomi. Men mest poängavdrag ådrar sig Punto för dålig ekonomi. Andrahandsvärdet är svagt och inköp och reservdelar är dyra. Bäst betyg får VW Polo. Punto placerar sig på sjunde plats.

Cirkapris: 111000 kronor

Produktfakta: Nya Fiat Punto har fått en ansiktslyftning med ny grill och nya lyktor. Den testade modellen är en femdörrars halvkombi med 4-cylindrig 1,2-liters bensinmotor på 60 eller 80 hk vid 5000 varv, som accelererar 0-100 på 11,4 sekunder. Toppfarten ligger på 172 km/timmen. Lådan är 5-växlad manuell. Elservon har reglerbart motstånd för att underlätta stadskörning och fickparkering. Vändcirkel 10,5 m. Bränsleförbrukning blandad 0,6 l/mil, stad 0,76 l/mil, landsväg 0,5 l/mil. Tanken rymmer 47 liter. Mått 386x166x148 cm. Tjänstevikt 1050 kg. Maxlast 352 kg. Släpvikt 1000 kg.

Modell: Fiat Punto