Sök
Fiat Panda 2004

Fiat Panda 2004

Lättstyrd citybil

2003-11-16

Panda i version 2004 är en behändig och kompakt bil som passar i stadstrafik. Pris och köregenskaper tål att jämföras med andra modeller i småbilsklassen.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Lättstyrd och lätthanterlig"
Car "The spirit of earlier small Fiats"
Top Gear "Sound little city car"
Motor "Kul design"

Vad tycker testarna?

Det har blivit mer bil av Fiat Panda, tycker testarna. Rymligare, bekvämare och överlag mer flexibel eftersom man nu kan fälla ner baksätet för att få mer utrymme. Kupéutrymmet har blivit större, men det känns fortfarande trångt kring benen på grund av mittkonsol med växelspak. Designen påminner fortfarande om tidigare modeller men bilen är fortfarande kompakt och bibehåller sin utpräglade form. Bensinmotorn på 60 hk ger inte direkt någon fartupplevelse, men den har låg ljudnivå och bekväm fjädring, mer en stadsbil än en bil för landsvägskörning. Den är oerhört lättstyrd och reagerar snabbt på växlarna. Kan definitivt konkurrera prismässigt.

Vi Bilägare

"Lättstyrd och lätthanterlig"

panda2Fiat Panda är en väl anpassad stadsbil, tycker Vi Bilägare. Den är kort, hög och kompakt men ändå rymlig för fyra. Särskilt i framsätet finns gott om plats för förare och passagerare. Man provkör bensinmotorn och medger att dieseln hade varit intressantare. Ratten är höj- och sänkbar och den elektromekaniska styrningen gör den oerhört lättstyrd. Pandan känns kompakt och lätthanterlig, särskilt i stadstrafik. Motorn reagerar snabbt och den manuella växellådan är smidig och exakt. Baksätet är delbart och kan fällas, men det svårt att nyttja utrymmet eftersom det bildas ett stort steg mellan bagageutrymmet och sätet. Pandan tål att jämföras med andra modeller i småbilsklassen och har förutsättningar att konkurrera prismässigt menar testaren.

Källa: Vi Bilägare nr 13, 2003
Car, november 2003
Top Gear november 2003
Motor nr 10, 2003

Car

"The spirit of earlier small Fiats"

Car tror att Pandan kommer att bli en populär, prisvänlig och driftssnål bil i småbilsklassen och även Car erkänner att man hellre hade testat dieselmodellen. Dieseldrift efterfrågas extra mycket för närvarande (i England) när det gäller småbilar. Pandan har en hel del gemensamt med sina populära föregångare. Den har nämligen kvar sin funktionella och genuina charm. Pandan är fortfarande kompakt, men har blivit mer elegant och är nu både rymligare och bekvämare. Modellen känns stabil och säker på vägen och den är rolig att köra. Den passar dock bättre i stadstrafik än på landsväg och reagerar kvickt på styrning och växling. Även om Pandan inte kan skryta med högteknologiska finesser så är den ändamålsenlig och praktisk. Den kan tävla med konkurrerande bilmärken i småbilsklassen och fyller definitivt en funktion som citybil.

Top Gear

"Sound little city car"

Top Gear tycker inte att designen på nya Panda är särskilt upphetsande. Testföraren har förmånen att få provköra alla tre motorerna. Pandan är flexibel och rymlig. Man kan ta ner sätena och bygga om lite allt efter behov och hela bilen känns mycket solid i konstruktionen. Även i baksätet finns gott om plats för två. Den elektromekaniska styrningen känns mjuk och modellen är mycket lättstyrd i stadstrafik, men Pandan är inte till sin fördel i höga hastigheter. Vridmomentet i bensinmotorn är inte det bästa och testaren är tveksam till hur effektiv luftkonditioneringen är. Bromsarna är däremot starka och växlarna är precisa. Även på kurviga bergsvägar erbjuder Pandan säker och angenäm körning. Fördelarna är priset och komforten.

Motor

"Kul design"

Det har blivit riktigt mycket bil av nya Panda, säger Motor, långt ifrån den välbekanta lilla lådan på fyra hjul. Pandan är snygg, rymlig och bekväm även för en bil i miniklassen. Kupéutrymmet har vuxit en hel del, men mittkonsolen med den höga växelspaken gör att det känns lite instängt kring benen. Bak känns det också lite trångt. När man provkör bensinmotorn på 60 hk upplever man inte direkt sprakande prestanda. Bilen hänger dock med både i stan och på motorvägen, även om det främst är en citybil. Bra vägegenskaper, låg ljudnivå och bekväm fjädring kännetecknar nya Panda.

Cirkapris: 75000 kronor

Produktfakta: Nya Panda 2004 är Fiats nya småbil som innan lanseringen i september också kallats Gingo. Det är en fyradörrars minikombi med 1,2 liters motor på 60 hk vid 5000 varv. Det maximala vridmomentet är 102 Nm vid 2500 rpm. Panda har femväxlad manuell växellåda eller den nya sekventiella växellådan som kan växla automatiskt. Panda lanseras i utlandet även med en ny multijetdiesel på 1,3 liter och 70 hk. Toppfarten är cirka 150 km i timmen, acceleration 0-100 km cirka 14 sekunder. Nya Panda mäter 354x158x153 mm (L/B/H) och har plats för 4-5 personer. Bagageutrymmet är 200 liter stort och baksätet är del- och justerbart i längsled. Bilen är utrustad med ABS-bromsar med EBD samt ESP. På säkerhetssidan finns 6 krockkuddar.

Modell: Fiat Panda 2004