Sök
Fiat 500 C

Fiat 500 C

Hatten av på Fiat 500 C

2009-08-31

Fiats nygamla minsting 500 finns med glastak som tillval, men nu finns den även i en taklös version kallad 500 C. Ingen riktig cabriolet, men ändå ett kul grepp menar testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 ”Chic and nostalgic”
Edmund's ”Impressing beach-and-city car”
What Car 4/5 ”Challenges the Mini's supremacy”

Vad tycker testarna?

De brittiska testarna tror att det fåtal 500 C som tas in till England kommer ta slut fort. Här i Sverige har vanliga 500 också gått åt fortare än de sålts, så populariteten är det inget fel på. Trots att 500 C inte är en riktig cabriolet är charmfaktorn hög. Men prispåslaget för tygtaket är högt och det återstår att se hur långt kunderna är villiga att gå för lite 50-tals nostalgi.

Autocar

”Chic and nostalgic”

Autocar tycker att 500 C är en liten bil med ett väldigt stort soltak. Men modellen med ett tygtak som glider bakåt och bibehåller B-stolparna passar biltypen, menar testaren. Nostalgi är ett annat skäl till att gilla konstruktionen eftersom originalet från 1957 fungerade på samma sätt. Om taket är helt öppet stängs det något för åtkomst till bakluckan, en smart lösning. 500 har blivit bättre att köra och den öppna versionen ger bara pluspoäng åt upplevelsen menar Autocar. Bakåtsikten är begränsad så parksensorer är vettigt. Lika rolig som Mini, men billigare.

Källa: Autocar (GB) 1 juli 2009

Edmund's

”Impressing beach-and-city car”

Edmund's gillar 500 C på de flesta plan, med undantag för den sega automatlådan. Styrningen är lite stum, men man vänjer sig menar testaren. Chassit har blivit bättre jämfört med första versionen 500 som kom 2007. Motorn på 1,4 liter räcker gott och helst åker man med hela taket öppet även om det inte är helt praktiskt. Halvöppet tak och öronproppar mot vinddraget fungerar bäst menar testaren. Fördelen med konstruktionen är att säkerheten är i stort lika bra som på vanliga Fiat 500. Dessutom är huvudutrymmet i baksätet bibehållet menar Edmund's.

Källa: Www.edmunds.com (us)

What Car

”Challenges the Mini's supremacy”

What Car ställer nya Fiat 500 C mot tvillingsjälen Mini Cab, som är betydligt dyrare. Det innebär dock inte att Fiaten är billig. Båda bilarna är mycket njutbara och begärliga och får samma betyg, men i en brittisk miljö är det ändå Minin som drar det längsta strået. Mycket på grund av att Fiat 500 C inte är en riktig cabriolet vilket Mini är. Tygtaket hindrar bakåtsikten och även om priset är högre för Mini gör den allt som förväntas och lite till, dessutom blir andrahandspriset högt tror What Car. Man får då ta att baksätet är närmast obefintligt liksom bagageutrymmet. Fiat 500 C är mindre men känns större inuti, och det högre baksätet ger bättre komfort.

Källa: What Car (GB) sept 2009

Cirkapris: 189000 kronor

Produktfakta:

Fiat 500 C 1,4
Modell: Tvådörrars minibil med tygtak och fyra sittplatser
Motor: Bensinfyra, 100 hk och 131 Nm
Drivning: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda
Prestanda: 0-100 10,5 sek, toppfart 182 km/tim
Förbrukning: 0,63 liter, koldioxid (iu) gram/km
Övriga versioner: 1,2 (bensin), 1,4 Multijet (diesel)
Mått: 355x163x148 cm
Övrigt: Tygtak finns i svart, rött eller vitt.

Tillverkare: Fiat