Sök
Daihatsu Sirion

Daihatsu Sirion

Behändig stadskamrat

2005-06-30

En liten och behändig bil inne i stan, men färdas man längre sträckor vill testarna gärna ha en bil med något kraftfullare motor.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor und Sport 402/640 “Viel Auto fürs Geld”
What Car 3/5 “A comfortable city car”
Autocar 2,5/5 “Spacious cabin, compact exterior”

Vad tycker testarna?

Samtliga menar att bilen trots sitt ”lilla” utseende döljer en hel del kvaliteter. Bilen är rymlig och bekväm och invändigt är materialen av bra kvalitet. Motorn är visserligen kompetent, men först och främst anpassad för stadskörning. Den väsnas en hel del vilket kan bli tröttande i längden, och så är inte växlarna särskilt smidiga. Dessutom är bilen känslig för kastvindar. Testarna rekommenderar bilen som stadsbil, vill man åka längre sträckor bör man leta någon annanstans.

Auto Motor und Sport

“Viel Auto fürs Geld”

blue

Auto Motor und Sport testar förutom Daihatsu Sirion även Renault Modus samt Suzuki Ignis. Testvinnare är Renault, medan Daihatsu hamnar på tredje plats. Testaren menar att bilen erbjuder en hel del för pengarna, den är flexibel och rymlig samtidigt som den drar litet bensin. Den invändiga designen är dessutom riktigt snygg. Dock har den en del nackdelar såsom svaga bromsar och höga reparationskostnader. Dessutom upplever testaren att bilen är obalanserad att köra med endast en förare, helst bör bilen vara jämnt lastad för att ligga stadigt på vägen.

Källa: Auto Motor und Sport nr 6 2005
What Car jun 2005
Autocar, 26 apr 2005

What Car

“A comfortable city car”

inside_daihatsu

What Car anser att den nya modellen med råge uppväger de missar Daihatsu gjort med dess föregångare. Bilen är rymlig och samtliga passagerare har gott om plats. Föraren sitter bekvämt och har allting inom lagom räckhåll, dock har man invändigt prioriterat varaktighet framför utseende, vilket ger bilen ett något robust utseende. Man har testat 1,0-litersmotorn som fungerar bra, men som väsnas en hel del när man varvar den. Dessutom är växellådan klumpig. Bilen är definitivt inte gjord med tanke på slingriga bergsvägar eftersom bilen lutar rejält i kurvorna, menar What Car.

Autocar

“Spacious cabin, compact exterior”

green

Autocar observerar att modellen är både mindre och billigare än sin föregångare, något som i detta fall inte är negativt. Motorn väsnas en hel del vilket kan bli ganska tröttsamt på motorväg. Dessutom är växellådan ganska trubbig, vilket är irriterande. Styrningen fungerar bra, men bilen är inte särskilt väl balanserad och dessutom känslig för kastvindar. Bilen passar bättre i stadsmiljö med sin lilla vändcirkel och sin detaljerade styrning. Positivt är att bilen trots sitt trubbiga utseende är så rymlig och bekväm, samt att den kommer med bra säkerhetsutrustning såsom ABS-bromsar och fyra airbags.

Cirkapris: 90000 kronor

Produktfakta: Daihatsu Sirion levereras med 1,0- eller 1,3-litersmotor med fyra cylindrar, den större ger 86 hk vid 6000 r/min och maximalt 89 Nm vid 3200 r/min. Växellådan är en femväxlad manuell låda. Vändcirkeln har en diameter på 9,4 meter. Bromsarna fram/bak utgörs av 246 mm ventilerade skivor respektive trummor. Däck 175/65 R14. Tanken rymmer 40 liter. Acceleration 0-100 km/h går på 13,2 sekunder. Bilens dimensioner är 360x191x155 cm.

Modell: Daihatsu Sirion