Sök
Daewoo Kalos

Daewoo Kalos

Billig och dålig

2004-01-21

Daewoo Kalos är en pigg kombisedan anpassad för stadstrafik. Den slår sig in på småbilsmarknaden mest på grund av att den är billig, men får inga höga betyg.
Testkälla Betyg Kommentar
EVO 1/5 "Crashes and bangs along"
Vi Bilägare "En prisbomb i klassen"
Auto Motor & Sport "Pigg i stadstrafik"

Vad tycker testarna?

Daewoo Kalos lanseras som en liten, sportig lågprisbil, men inte alla testare håller med om det. En testare anser att detta är en tråkig bil att köra och att hela inredningen känns plastig. För att inte tala om motorn. Det gungar, skakar och slamrar mycket menar denne. Andra är lite mer försiktigt positiva och menar att det finns en del fördelar med modellen. Snitsig och praktiska detaljer i interiören, bra ljuddämpning och ett mycket konkurrenskraftigt pris.

EVO

"Crashes and bangs along"

Daewoo-Kalos_ratten
EVO tycker att Daewoo Kalos ger sken av en sportig budgetbil, men den är varken sportig eller rolig. Designen är klumpig, i alla fall framtill, trots den koreanska tillverkarens ambitioner. Väl bakom ratten finns inget upphetsande alls. Interiören känns plastig och klen och läderratten är billig. Man får ingen stadig känsla. Hoppet stiger något vid acceleration, men avtar snart. Motorn är för snäll, inte ens en lätt grymtning åstadkommer den. Mini och Citroën har lanserat motorer med lite kraft som ändå känns roligare än denna. Väggreppet är bra och man får en känsla av kontroll, men motorn skakar och slamrar rejält parat med en guppande fjädring. Det finns inget fördelaktigt att säga förutom det låga priset.

Källa: EVO, oktober 2003
Vi Bilägare nr 14, 2003
Auto Motor & Sport nr 25, 2003

Vi Bilägare

"En prisbomb i klassen"

Daewoo-Kalos_sidan
Vi Bilägare testar Mazda 1.4 Base mot Daewoo Kalos 1,4. Motorerna är likvärdiga, fastän priset skiljer rejält. Kalos har en tuffare, italieninspirerad look och ser inte lika funktionell ut, men annars är de rätt lika. Kalos känns dock inte lika stabilt byggd. Det är trångt och nackstöden känns felplacerade. Interiören känns billig och inte lika påkostad som hos Mazda. Bak är det trängre när det gäller platsutrymme vilket även gäller bagageutrymmet. Körningen går smidigt. Daewoo Kalos har en mycket bra fjädring och känns komfortabel. Den har inte lika högt motorljud som Mazda, men vid högre hastigheter gungar det lite och kurvorna är inte lika lätta att ta som i Mazdan. Mazda vinner ändå testet, trots att den är dyrare. Den är mer krocksäker, har ett bättre rostskydd och är en kvalitativ bil med högre andrahandsvärde.

Auto Motor & Sport

"Pigg i stadstrafik"

Daewoo-kalos_interior
Auto Motor & Sport anser att Daewoo Kalos är en smart lågprisbil med en hel del snitsiga och praktiska detaljer i inredningen. Den är bekväm och som förare sitter man faktiskt rätt bra. Den här modellen ger absolut ingen racerbilskänsla, men man ska komma ihåg att det är en liten familjebil i budgetklassen. Körningen är komfortabel, styrningen stabil men också lite vevig med tre varv för fullt rattutslag. Tyvärr känns väggreppet inte så säkert som man skulle önska. Men jämför man pris med prestanda kan Kalos säkerligen bli ett givet val som billig stadsbil.

Cirkapris: 95000 kronor

Produktfakta: Daewoo Kalos SX är en 5-dörrars kombisedan med motor på 1,2 liter och 72 hk eller 1,4 liter och 94 hk, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Toppfarten noteras till 170 km/tim med största motorn. Modellen har spoilers på bakluckan och karossfärgad stötfångare fram och bak. Bland säkerhetsutrustningen finns ABS, startspärr, krockkuddar fram och sidokrockkuddar, högt monterat bromsljus samt justerbart nackskydd. Daewoo Kalos är utrustad med Blaupunkt musikanläggning inklusive bandspelare, fyra högtalare, fjärrlås, tonade rutor, uppvärmda säten, progressiv servostyrning och höjdjusterbar ratt. AC kostar 5000 kr extra.

Modell: Daewoo Kalos