Sök
Dacia Sandero

Dacia Sandero

Bättre än mopedbilen

2008-12-04

Dacia Sandero blir näst efter Chevrolet Matiz den billigaste bilen i Sverige med grundpriset 89000 kronor. Men varken servo, antisladd eller innerbelysning ingår i grundpriset.
Testkälla Betyg Kommentar
Land 20/35 "Superbillig men inte godkänd"
Vi Bilägare "Lågt pris, låg säkerhet"
Sydsvenska Dagbladet 2/5 "Du får vad du betalar för"

Vad tycker testarna?

Det är inte direkt stående ovationer för denna lågprisbil baserad på diverse Renault-delar och som är tillverkad i Rumänien. Men den funkar att ta sig fram med och är hyfsat bekväm, även om det naturligtvis klagas på bristande komfort- och säkerhetsutrustning där både servostyrning och antisladdsystem saknas i grundversionen. Det senare kan inte ens köpas som tillbehör.

Land

"Superbillig men inte godkänd"

Tidningen Land sågar den Rumänska lågprisbilen på grund av att den saknar nödvändigheter som antisladdsystem och servostyrning. Den är dessutom törstig på bensin, har obekväma säten och dåligt kvalitetsintryck överlag. Samtidigt är den stadig och hyfsat komfortabel att köra på slät asfalt. Bagageutrymmet är okej. Utseendet är inte fy skam, särskilt framifrån.

Källa: Land (SE) nr 49 2008

Vi Bilägare

"Lågt pris, låg säkerhet"

Vi Bilägare tycker att priset på 79.000 kr (efter miljöbilsrabatt) är sensationellt lågt. Utseendemässigt finns inget som avslöjar att detta är en lågprisbil. Bilen är nästan lika stor som en Golf. Tekniken har dock hämtats från gamla Renault Clio och utrustningen i basversionen är skral. Till exempel saknas inte bara grundläggande säkerhetsprylar som antisladdsystem, till och med innerbelysningen har man snålat in på. Chassi och fjädring får dock godkänt omdöme. Den lilla motorn låter plågad vid gaspådrag och det kommer in mycket däckbuller på grov väg. Bra utrymmen, men plastig och billig interiör menar Vi Bilägare.

Källa: www.vibilagare.se (SE)

Sydsvenska Dagbladet

"Du får vad du betalar för"

Sydsvenska Dagbladet imponeras inte av Dacia Sandero, en visserligen billig men mycket spartansk bil. Den Renault-baserade bilen är visserligen tyst och ganska bekväm att åka i. Men frågetecken finns för säkerheten och testaren tror inte på mer än tre stjärnor i Euro Ncap trots att Renault prioriterar krocksäkerhet högt. Det går att köpa till ett paket med fler krockkuddar och servostyrning, men då är priset närmare 100.000 kronor. En bil att ta sig från A till B med.

Källa: Sydsvenskan.se/bil (SE)

Cirkapris: 89000 kronor

Produktfakta:

Dacia Sandero 1,6
Typ: Femdörrars minikombi med fem sittplatser.
Motor: 1,6 bensin/e85 (miljöbil)
Effekt: 87 hk (64 kW), 128 Nm
Prestanda: 0-100 11,5 sek, toppfart 174 km/tim
Förbrukning: 0,72 liter per mil (bensin)
Koldioxid: 170 gram/km
Fordonsskatt: 1060 kr/år
Mått: 402x175x153 cm
Utrustning: Tillvalspaket (9000 kr) med servo, centrallås, sidoairbags.

Tillverkare: Dacia