Sök
Dacia Logan

Dacia Logan

Budgetbil med skönhetsfel

2004-12-14

Mer än ett färdmedel får man inte i Logan. Hela bilen andas budget och såväl kvalitet som säkerhetsutrustning har fått stryka på foten.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld “Inte kul och ganska ful”
Vi Bilägare “Spartansk är en underdrift”
Auto Bild “Mehr Koffer als ein Luxus-Mercedes”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Dacia Logan är en uppseendeväckande billig bil, men det är tydligt att tillverkaren har sparat mycket för att motivera det låga priset. Bilen är rymlig, men man sitter knappast särskilt bekvämt samtidigt som möjligheterna att ställa in körställningen är kraftigt begränsade. Bilen ger ett billigt intryck och det är tydligt att säkerhetstänkandet har fått stryka på foten, testarna saknar bl a ABS-bromsar och två airbags fram.

Teknikens Värld

“Inte kul och ganska ful”

logan2Teknikens Värld testar 1,4-litersversionen av Logan där avsaknaden av servostyrning och en i övrigt diffus styrning knappast påverkar körglädjen åt det positiva hållet. Man saknar även modern komfortutrustning, ratten kan t ex inte ställas in alls. Dessutom saknar testaren ABS-bromsar och en del annan säkerhetsutrustning. Motorn är tråkig men gör det den skall. Föraren har en prydlig och funktionell plats att sitta på, men kvaliteten är knappast prioriterad. Stolarna är platta och baksätet är snarare rymligt än bekvämt. Bagageutrymmet är kalt men rejält. Bilen säljs i sin originalversion enbart i Rumänien, dock kan en något mer påkostad version leta sig hit tror TV. Priset är uppseendeväckande lågt. 1,6-litersversionen som skall säljas i en del utvalda länder höjer bilen ett snäpp med bl a en relativt modern säkerhetsnivå.

Källa: Teknikens Värld nr 22 2004
Vi Bilägare nr 15 2004
Auto Bild nr 44 2004

Vi Bilägare

“Spartansk är en underdrift”

logan3Vi Bilägare observerar att bilen är inredd med billig plast och innertaket är knappast något att hurra över. Inredningen är minst sagt grovhuggen jämfört med vilken annan modern bil som helst. I säkerhetsväg får man nöja sig med en krockkudde i ratten och ett trepunktsbälte på mittplatsen bak. Testaren saknar bl a ABS-bromsar, centrallås och justerbar ratt. I bagageutrymmet finns enbart plåt om man bortser från den tunna mattan i botten. Bilen är i grunden välbyggd och klarar EU:s miljö- och säkerhetskrav. Bilen är konstruerad för att enkelt kunna repareras, vilket givetvis underlättar underhållet. Bilens chassi är också anpassat för dåliga vägar. Bilen kränger något vid hård kurvtagning, men väghållningen är bra. Avsaknaden av servo ger en del svettiga situationer vid körning. Fjädringen är bra, men bilen är knappast ljudisolerad vilket är en stor nackdel. Bilen är mest inriktad mot Östeuropa, och om den säljs i Sverige återstår att se.

Auto Bild

“Mehr Koffer als ein Luxus-Mercedes”

logan4Auto Bild jämför Dacia Logan med Volkswagen Fox och menar att Dacia Logan erbjuder mer för pengarna. Den som enbart söker ett billigt transportmedel bör välja Dacia Logan medan den som är ute efter bättre kvalitet bör välja VW. Tillverkaren har inte sparat på tekniken utan på materialet, menar testaren. Bagageutrymmet är ordentligt stort vilket är positivt. Dacia Logan ger ett något idélöst intryck samtidigt som det är tydligt att man hela tiden har försökt hitta den billigaste lösningen. Detta inkluderar tyvärr även säkerheten där testaren saknar åtminstone två airbags fram samt ABS-bromsar.

Cirkapris: 70000 kronor

Produktfakta: Dacia Logan finns med 1,4- eller med 1,6-liters bensinmotor, den senare ger 90 hk (64 kW) vid 5500 r/min. Det maximala vridmomentet är 128 Nm vid 3000 r/min. Bilen har framhjulsdrift och femväxlad manuell låda. Skruvfjädring med fjäderben och krängningshämmare. Fram sitter undre triangellänkar (McPherson) och bak en halvstel torsionsaxel. Styrning via kuggstång och servo. Vändcirkeln på 10,5 meter och 3,2 rattvarv. Bilen har skivbromsar fram och trummor bak. Hjulen har en fälgbredd på 6 tum och däcken mäter 185/65 TR15. Axelavståndet är 263 cm. Bilens yttre dimensioner är 425x174x153 cm. Tjänstevikten är 1100 kg och maxlasten ca 440 kg. Bagageutrymmet tar 510 liter. Tanken rymmer 50 liter. Toppfarten är 175 km/h och accelerationen 0-100km/h är 11,5 s. Bensinförbrukning vid blandad körning är 0,73 liter/mil.

Modell: Dacia Logan