Sök
Citroën C3

Citroën C3

Rätt pris, rätt utseende?

2002-05-07

Citroën C3 är en ny och tufft utformad småbil som anses välutrustad, trevlig att köra och vacker att se på. Goda vitsord i testerna även om det naturligtvis finns mindre bra sidor hos bilen.
Testkälla Kommentar
Car "Attention to detail"
Teknikens Värld "Ligger platt i kurvorna"
Top Gear "Refreshing and adventurous"
Vi Bilägare "Plastig kvalitetskänsla"
Auto Motor & Sport "Plastig inredning"

Vad tycker testarna?

Citroën C3 har lyckats med mycket men inte med allt. Inredningen är som sig bör ganska plastig och knäutrymmet bak är snålt tilltaget, även om utrymmena i övrigt är bra. En testare stör sig på den digitala instrumentpanelen, medan övriga tycker bra om den. Köregenskaperna anses goda men bilen är ganska understyrd när den tappar greppet. Trots det känns den säker och trevlig att åka i tack vare mycket god åkkomfort och förtroendeingivande A-stolpar. Det som är bäst med C3 är kanske ändå priset, i kombination med utrustningen och det vackra utseendet.

Car

"Attention to detail"

Visuellt ett gott val
Visuellt ett gott val

Car är lite förvånade över det intryck som Citroën C3 först ger. På avstånd ser den ut som en MPV med sju säten, men när man går närmare krymper den och först då inser man hur pass kompakt den egentligen är. Utseendet påminner faktiskt om Citroën 2CV, och vill du ha en bil som står ut bland alla andra småbilar så är C3 ett gott val rent visuellt. Inuti är det luftigt och högt i tak, och även de riktigt långa klarar sig bra. Instrumenteringen, som är digital, är tydlig och lite tuff. C3 bör bli konkurrenskraftig med sitt relativt låga pris i kombination med Citroëns öga för detaljer, tror engelska Car.

Källa:

Car, Feb 2002
Teknikens Värld, nr 6 2002
Top Gear, Apr 2002
Vi Bilägare, nr 5 2002
Auto Motor & Sport, nr 7 2002

Teknikens Värld

"Ligger platt i kurvorna"

Teknikens Värld är positiva till Citroën C3 med sina många goda sidor, men frågan är om dessa aspekter är goda nog att putta undan övriga bilar i detta tuffa segment. Konkurrensen är stor och marginalerna små. C3 klarar sig dock bra på de flesta sätt. Kupén tillåter långväxta att sitta bekvämt men är du kraftigt byggd kan det bli problem med knäutrymmet i baksätet. I övrigt finns inget att klaga på och Citroën C3 klarar utan problem att frakta fyra vuxna. Bagageutrymmet är utformat som ett modulsystem vilket är bra för ömtåligt gods. Motorerna lämnar varken negativa eller positiva spår men den elektriska servostyrningen överraskar. Citroën C3 har bra grepp i kurvorna och är mycket lätt att hantera även i höga hastigheter med eller utan sidvind. Ljudisoleringen är så bra den kan bli i en sådan liten bil. Prissättningen får avgöra om C3 blir en succé eller inte. 

Top Gear

"Refreshing and adventurous"

Generöst bagageutrymme
Generöst bagageutrymme

Top Gear anser att Citroën lyckats bra med designen av C3. Den har ett eget utseende som får den att stå ut bland konkurrenterna, men inte för mycket. C3 är inte bäst i sin klass när det gäller baksätet, men fram ser det riktigt bra ut. Man sitter högt som förare, men efter ett tag vänjer man sig. Bagageutrymmet har hög tröskel men å andra sidan är det ganska djupt och generöst tilltaget. Interiören känns till att börja med gedigen och robust, men vissa detaljer som handskfack och instrumentpanel är plastiga. Färgerna är dock tilltalande. Instrumentpanelen är informationsrik och lätt att förstå sig på. Citroën C3 är berikad med en trevlig väghållning och hanterar höga farter på ett mycket bra sätt. Undanmanövrar kan dock orsaka lite frågetecken. Bilen ser bra ut och för sig fint på vägen. Även om den inte slår knock på konkurrenterna så kommer den i alla fall röra om lite i småbilsgrytan, tror Top Gear.

Vi Bilägare

"Plastig kvalitetskänsla"

Vi Bilägare är inte lika positivt inställda till den digitala instrumenteringen som övriga. Varvräknaren är svår att avläsa och det lyser för mycket för att det ska kännas lättförståeligt. En del detaljer känns lite för plastiga för att tillfredställa men något som är bra är den så kallade black panelfunktionen vilken endast lämnar hastighetsmätaren upplyst. Åkkomforten är mycket god och C3 är lätt att manövrera på vägen, vid parkering och i trång trafik. Takhöjden fram imponerar och är OK där bak, men knäna får acceptera trängsel i baksätet. Den känns trygg och säker och lite understyrd. Bakvagnen åker dock inte fram och tillbaka vid hård körning utan håller sitt spår bra. Vindkänsligheten är låg och bullernivån helt godtagbar. En bra bil på många sätt men instrumenteringen, baksätet och den plastiga interiören drar ned helhetsintrycket.

Auto Motor & Sport

"Plastig inredning"

Vacker och prisvärd
Vacker och prisvärd

Auto Motor & Sport är positiva till Citroën C3:s utseende och framförallt det låga priset. Nivån på utrustningen är god och man får mycket för pengarna. Fjädringen är styv och håller C3 i ett järngrepp på krokiga vägar. Den är däremot grovt understyrd när greppet minskar. Kör man över ett fartgupp i för hög hastighet låter det som om framvagnen ska gå av. Inredningen känns plastig med en varning för att skära sig på vassa detaljer. Men den elektroniska styrservon förmedlar en mycket bra körkänsla. Takhöjden är god fram, men bak känns det trångt om man är längre än 180 cm. Inte alla rätt men vacker och prisvärd är C3.

Cirkapris: 115000 kronor

Produktfakta: Citroën C3 lanseras i Sverige i maj 2002 och kommer med tre bensinmotorer, en 1,1 liters på 61 hk, en 1,4 liters på 75 hk samt en 1,6 liters på 110 hk. Accelerationen 0-100 är 17,3/14,2/10,7 sekunder och bränsleförbrukningen är 6,0/6,2/6,5 liter per 100 km. Det finns två dieselmotorer med common rail som inledningsvis tyvärr inte lanseras i Sverige. Fram sitter skivbromsar och bak trumbromsar utom i C3 1,6 som har skivor runtom. ABS är standard liksom sidoairbags fram. Måtten är 385x167x152 cm och tjänstevikten 1090-1160 kg beroende på motorval. Bagageutrymmet är på 305 liter. Priset avser C3 1,4 Comfort med AC m.m.

Modell: Citroën C3