Sök
Citroën C3 XTR

Citroën C3 XTR

Raffig fritidsbil

2005-04-18

Citroën C3 XTR är en raffinerad och trevlig fritidsbil med SUV-känsla, dock utan fyrhjulsdrift.
Testkälla Betyg Kommentar
What Car 3,5/5 "Practical roof nails"
Teknikens Värld "En trivsam liten bil"
Auto Motor & Sport "Väldigt lättstyrd"

Vad tycker testarna?

Citroën C3 XTR är en mer påkostad version av C3, en framhjulsdriven fyradörrars med 1,6 liters bensinmotor och manuell växellåda. Bilen ger 80 kW eller 110 hk vid 5 750 varv/min med ett maximalt vridmoment på 147 Nm vid 4 000 varv/minut och kommer med AC, CD-radio, farthållare, dimljus, lättmetallfälgar, läderratt och metalliclack. Modellen accelererar 0-100 km på 9,7 sekunder och toppfarten är 192 km/timmen. Bränsleförbrukningen är 7,5 liter/100 km. XTR finns i sandbeige och silver. Som standard är den utrustad med barnsäkerhetspaket bestående av en övervakningsspegel och elektroniskt dörrlås på instrumentbrädan. Interiören präglas av halvhöga säten bak och fram, så att man sitter högt i förhållande till vägen. Liksom C3 har XTR ett programmerbart ljudalarm vid överskridande av en viss hastighet samt farthållare, ABS bromsar med EBD. Tjänstevikten är 1150 kg och bilen mäter 385x167x161 cm.

What Car

"Practical roof nails"

c3-xtr_a

What Car tycker att den lite dyrare C3 XTR ser tuff ut med svart kylargrill, strålkastare i klarglas och svarta stötfångare fram och bak. Men glöm fyrhjulsdrift, den ser bara ut som en terrängbil. Det är egentligen en kompakt minibil med samma för- och nackdelar som de andra modellerna i serien. Ganska guppig vägföring i skarpa kurvor. Smart design med flyttbara takbågar som kan lasta upp till 60 kilo och som snabbt och enkelt kan placeras längsgående för minsta möjliga luftmotstånd eller tvärgående. Och den är utrustad med finesser som CD-radio, farthållare, lättmetallfälgar, läderratt samt pennhållare och mugghållare. XTR kännetecknas mer av design och körglädje än verkliga prestanda menar What Car.

Källa: What Car, juli 2004
Teknikens Värld, nr 4 2005
Auto Motor & Sport, nr 5 2005

Teknikens Värld

"En trivsam liten bil"

c3-xtr_b

XTR ser ut att vara en trevlig liten bil, skriver Teknikens Värld. Det är framför allt designen i både exteriör och interiör som tilltalar. Den är rymlig och luftig och verkar ha en robust konstruktion. Men den som är ute efter en SUV blir besviken. Den är varken utrustad med lågväxel, differentialspärr eller hög markfrigång. Det är inte en bil som ska köras i terräng, fast den ger sken av det. Tvärtom är det en kvick, gemytlig och tålig stadsbil med 109 hästkrafter. Man får ett bra barnsäkerhetspaket för priset och standardutrustningen är väl tilltagen för pengarna, med finesser som man får betala extra för på de andra modellerna i serien.

Auto Motor & Sport

"Väldigt lättstyrd"

c3-xtr_c

Auto Motor & Sport testkör XTR och Rover Streetwise, eftersom modellerna är snarlika och ger sken av terrängattityd, men ingen av bilarna är fyrhjulsdriven. Båda är småbilar med en "äventyrlig utstrålning". XTR har en bekväm förarplats med en riktigt behaglig körställning, sköna säten med sidostöd kring stolarna och fint fungerande motor. XTR är väldigt lättstyrd, även om väggreppet känns sladdrigt. Körkomforten är hög och stötdämpningen bra. I jämförelse med Rover drar XTR ifrån i poängställningen. Den är både den billigare och bättre, även om testaren rekommenderar en titt på vanliga C3 i stället. Det är bara designen som är tuff här.

Cirkapris: 145000 kronor

Produktfakta: Citroën C3 XTR är en mer påkostad version av C3, en framhjulsdriven fyradörrars med 1,6 liters bensinmotor och manuell växellåda. Bilen ger 80 kW eller 110 hk vid 5 750 varv/min med ett maximalt vridmoment på 147 Nm vid 4 000 varv/minut och kommer med AC, CD-radio, farthållare, dimljus, lättmetallfälgar, läderratt och metalliclack. Modellen accelererar 0-100 km på 9,7 sekunder och toppfarten är 192 km/timmen. Bränsleförbrukningen är 7,5 liter/100 km. XTR finns i sandbeige och silver. Som standard är den utrustad med barnsäkerhetspaket bestående av en övervakningsspegel och elektroniskt dörrlås på instrumentbrädan. Interiören präglas av halvhöga säten bak och fram, så att man sitter högt i förhållande till vägen. Liksom C3 har XTR ett programmerbart ljudalarm vid överskridande av en viss hastighet samt farthållare, ABS bromsar med EBD. Tjänstevikten är 1150 kg och bilen mäter 385x167x161 cm.

Modell: Citroën C3 XTR