Sök
Citroën C3 Picasso

Citroën C3 Picasso

Ännu en rymlig Citroën

2009-05-14

Med nya C3 Picasso ska Citroën visa var flexibilskåpet ska stå. C3 är utan tvivel störst i klassen men samtidigt är köregenskaperna tvivelaktiga.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 "Citroën gets its mojo back"
Vi Bilägare "En möjlig storsäljare"
Autocar 3,5/5 "A rather convincing package"
Auto Motor & Sport "Du lär bli överraskad"
Motor "Läcker design och rejäla innerutrymmen"

Vad tycker testarna?

Överlag tycker testarna att Citroën levererat en karaktärsfylld bil som går att lasta med både familj och bagage. Med fällda säten rymmer C3 Picasso imponerande 1505 liter och det finns en hel del smarta små extrafack att upptäcka. Både förare och passagerare sitter bra och de stora möjligheterna att flytta baksätet röner stor uppskattning. Dessutom är sikten ovanligt bra tack vare de dubbla vindrutestolparna. Körglädje saknas däremot, som förare känner man sig inte delaktig i framförandet av C3 Picasso. Trots detta tycker testarna att Citroën befäster sin position som Europas främsta flexibiltillverkare.

Car

"Citroën gets its mojo back"

De dåliga nyheterna med Citroën C3 Picasso är att den har ungefär lika mycket körkänsla som vakterna på Guantanamo har medkänsla, skriver brittiska Car. I gengäld upphör det negativa där. C3 Picasso svämmar nästan över av karaktär med sin Porsche Cayenne-nos och blandning av mjuka och raka linjer. Den är förbluffande stor inuti, med fällda säten utökas bagaget från att rymma 500 liter till dryga 1500 liter. Man kan lägga till ett heltäckande glastak som gör bilen till rena rama X-wing fightern med full sikt åt alla håll. Så okej att styrningen är lätt, men det är ingen obekväm bil att åka med. Bara lite alldaglig att köra. Men det går fortfarande att pressa den till att understyra lite och det läcker in väldigt lite vindljud oavsett hastighet.

Källa: Car (GB) april 2009

Vi Bilägare

"En möjlig storsäljare"

Citroën C3 Picasso är en skön blandning av kloka funktioner och rolig design, tycker Vi Bilägare. De ovanligt tunna stolparna runt vindrutan ger extremt bra sikt och man kan skjuta både fram- och baksätet i längsled för att anpassa benutrymmet efter behov. Däremot lämnar den elektriska servostyrningen en del att önska, som förare får man ingen känsla för bilens framfart. Eftersom C3 Picasso är ganska hög blir den också känslig för hårda kastvindar. På motorvägen saknas en sjätte växel och motorljudet blir irriterande i längden men i övrigt är det tyst. De 95 hästkrafterna i bensinmotorn gör inte C3 Picasso till en extremt spännande körupplevelse. Men eftersom bilen definitivt är ett alternativ för lilla familjen räcker motorn gott tycker Vi Bilägare.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 2 2009

Autocar

"A rather convincing package"

Ett av Citroëns mest lyckade trick är att få en skolåda på hjul att se snygg ut, och det är svårt att inte tycka om C3 Picasso, skriver Autocar. Bilen har mer karisma i ett av sina hjulhus än vad en hel parkeringsplats fylld med Honda Jazz kan åstadkomma. Funktionalitet och smarta lösningar finns gott om, tycker testaren. Den generösa sikten beröms, liksom möjligheterna att flytta säten efter behov eller fälla dem för att få plats med 2,4 meter långa paket. Styrningen är korrekt och bilen har bra grepp och dynamik men får föraren att känna sig lite oengagerad i körandet. I slutändan kommer du finna större nöje i att lasta bilen än köra den menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) feb 2009

Auto Motor & Sport

"Du lär bli överraskad"

Som vanligt levererar Citroën en bil med excentriskt utseende, framljusen ser närmast ut som ett par uttrycksfulla ögon, skriver Auto Motor & Sport. Körmässigt levererar Citroën C3 Picasso ungefär som väntat. Bilen känns tryggt understyrd och har lite okänslig styrning i lägre hastigheter. Men när man öppnar bagageluckan och börjar leka med möjligheterna att fälla säten och öppna dolda fack visar den här bilen överraskande stora möjligheter. Det är svårt att tro att man kan packa in 1505 liter i den 4 meter långa bilen. Det är dock inte bara lasten som har gott om utrymme i C3 Picasso, det har även förare och passagerare. Konkurrenter som Nissan Note, Opel Meriva och Ford Fusion kan få det tufft, anser testaren.

Källa: www.automotorsport.se

Motor

"Läcker design och rejäla innerutrymmen"

Utan att dra ner på funktionaliteten har Citroën i C3 Picasso en väldigt estetisk bil, tycker svenska tidningen Motor. Den grå skinnratten med röda sömmar kombineras med rymliga förvaringsfack i dörrar och golv. Dubbla, tunna vindrutestolpar ger fantastisk sikt och man kan välja till ett glastak som ger en ljus kupé. När man fäller sätena blir ytan helt plan. De svartlackade stötfångarna är inte en lika smart lösning. Bensinmotorn är långsam i reaktionen och bullrig, motor rekommenderar dieselalternativet för vridet. Avsaknad av automatlåda är något som åtgärdas först 2011.

Källa: Motor (SE) nr 02 2009

Cirkapris: 169000 kronor

Produktfakta:

Citroën C3 Picasso Hdi
Typ: 5-dörrars kompaktkombi med fem sittplatser.
Motor: 1,6 dieselturbo 110 hk vid 4000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim, 0-100 km/tim på 12,4 s.
Förbrukning: 0,49 liter blandad körning. Koldioxid 130 g/km.
Övriga versioner: 1,4 bensin 95 hk.
Mått: 408x173x162 cm
Tankrymd: 50 liter
Bagagevolym: 1505 liter

Tillverkare: Citroën