Sök
Citroën C2

Citroën C2

Formad för staden

2003-11-24

Citroën C2 är en busig stadsbil med lustiga former, men med lite plats för bagage. Mest något för yngre killar, att döma av testomdömena.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Grabbdröm"
Vi Bilägare "Piggt formgiven och kul att köra"
Top Gear "Keeps it real"
EVO "Tiresome transmission"
Auto Motor & Sport "Minsting med max körglädje"

Vad tycker testarna?

Alla tycker att Citroën C2 är rolig att köra, men en testare tycker att Citroën C3 nog är en bättre stadsbil än långfärdsbil. Styrningen får överlag beröm även om en testare klagar lite på känslan i låga hastigheter. Den färggranna inredningen faller inte alla testare i smaken, inte heller de digitala instrumenten. Helhetsintrycket är annars ganska positivt.

Teknikens Värld

"Grabbdröm"

Citroen-C2_sidan
Teknikens Värld tycker det ser ut som om Citroën C2 har backat in i en mur i hög hastighet. Bilen är kort och lättparkerad och det är trångt i kupén. Testaren kan förvisso skjuta baksätet fram och tillbaka, men det är fortfarande trångt. Jämfört med C3 ska fjädringen vara hårdare och körupplevelsen mer "dynamisk". Motorn på 1,4 liter och 74 hästar räcker till, men det är i modellen med 1,6 litersmotor C2 upplevs som pigg, utan minibilskänsla. C2 är en bil för grabbarna, med sportig karaktär och kantiga hörn. Den delade bakluckan är en rolig detalj. Men testaren framhåller att C3 nog ändå är ett bättre val om man vill ha en liten allround stadsbil.

Källa: Teknikens Värld nr 21 2003
Vi Bilägare nr 15 2003
Top Gear november 2003
EVO november 2003
Auto Motor & Sport nr 22 2003

Vi Bilägare

"Piggt formgiven och kul att köra"

Vi Bilägare klagar över att semesterbagaget måste fraktas på taket och att det bara ryms två i baksätet. Annars är Citroën C2 1.4i VTR en perfekt stadsbil med sin goda sikt från förarplatsen och relativt små yttermått. Styrningen är behaglig och ett extra plus i kanten blir det för den automatiska växellådan SensoDrive som ger en extra dimension till körningen. Testaren imponeras över kupébredden som ger gott om plats, i varje fall i framsätet. Bak bör man inte vara längre än 170 cm. Det är ett stort minus att antisladdsystem inte finns i kombination med de båda minsta motorerna. För att få det måste man välja den dyraste bilen skriver testaren.

Top Gear

"Keeps it real"

Citroen-C2_bak
Top Gear uppskattar Citroën C2 för att den förmedlar vettighet, både ekonomiskt och på vägen. Bilen är underhållande att köra och billig i drift. Dessvärre anser testaren att interiören känns aningen färgglad och billig. Kraften i 1,6-litersmotorn är tillräcklig för de flesta behov och extra roligt att köra blir det då det är kurvigt. En extra växel ovanför den femte hade dock varit välkommen. Styrningen växlar mellan lätt eller mellanlätt motstånd i relation till bilens hastighet vilket känns helt rätt. Den nya generationen Citroën kommer att bli uppskattad tror Top Gear.

EVO

"Tiresome transmission"

EVO upplever att Citroën går stick i stäv med alla regler förbildesign, men trots detta fungerar utseendet. Man växlar enkelt med paddar på ratten utan att behöva gripa efter växelspaken, och känslan av att vara en F1-förare kryper över en. Tyvärr går det inte att växla så snabbt uppåt, det är alltid en liten paus efter att man valt växel. Därför vill testaren gärna se en helmanuell version av C2. Inuti bilen är det väldigt färgglatt. Att bakluckan är tvådelad och att baksätena individuellt kan fällas och skjutas framåt/bakåt är en klar fördel. Styrningen blir sämre i lägre hastigheter, nästan svampig. Men visst är det en kompakt och kul bil.

Auto Motor & Sport

"Minsting med max körglädje"

Auto Motor & Sport menar att Citroën C2 1,6 VTR är utrustad till tänderna och riktigt mogen. Det finns inte så mycket plats för bagage, istället får man en bil som är snabb, tyst och framför allt kul att köra. Man sitter bekvämt som förare, men irriteras över de digitala instrumenten i form av hastighetsmätare och varvräknare som bara är svårlästa. Väggrepp och balans är utan anmärkningar och styrningen får komplimanger för sin lätthet. Tyvärr ger ojämnt underlag upphov till en del buller invändigt, men bara för detta ska man inte dra sig för att köra utanför stadsgränserna. C2 känns ovanligt vuxen för att vara en småbusig stadsbil menar testaren.

Cirkapris: 106000 kronor

Produktfakta: Citroën C2 är en helt ny småbil med motorvolym på 1,4 och 1,6 liter. Värdena för den senare anges inom parentes. Tredörrars, fyrsitsig halvkombi med fyrcylindrig motor som ger 75 (110) hk vid 5400 (5800) varv per minut. Det maximala vridmomentet är 116 (147) Nm vid 3000 (4000) varv per minut. Toppfarten är 169 (195) km/h och 0-100 km/h klaras på 13,6 (11,9) s. Bränsleförbrukningen är 6,1 (6,3) l/100 km. Yttermåtten är 3666x1659x1474 mm och tjänstevikten ca 1100 kg. Maxlasten är bestämd till 275 kg och släpvikten till 535 kg. Kraftöverföringen sker via en femstegad manuell låda till framhjulen. Skivbromsar fram och trummor bak sköter den låsningsfria bromsningen. Citroën C2 hamnar i miljöklass 2000.

Modell: Citroën C2