Sök
Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Plastig men djärv

2010-04-30

Chevrolet Spark har en vågad design och sticker ut ur mängden. Gott om utrymme och miljömärkning talar för den lilla modiga bilen, ett sömnpiller till motor talar emot.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Frågan är vad den kan tillföra”
Autocar ”Spark has plenty to commend it”
”A riot of sharp creases”
Auto Motor & Sport ”Om man kan acceptera motorn”
Teknikens Värld ”En blandning av kaxighet och snällhet”

Vad tycker testarna?

Plastig men snygg design gör att Chevrolet Spark sticker ut i billighetsträsket. Trots litenhet är bilen rymlig tack vare rejäl höjd. Komforten förvånar testarna liksom benutrymmet baktill. Miljöklassningen är viktig och något Chevrolet lyckats uppnå utan start/stoppfunktion och det är den klena, trista bensinmotorn som ligger bakom. Kan man stå ut med den är Spark ett av de bättre alternativen i citybilklassen.

Vi Bilägare

”Frågan är vad den kan tillföra”

Spark_1
Spark ska inte ses som någon ”tjejbil”, det har Chevrolet bestämt sig för och det är där den tuffa designen kommer in, skriver Vi Bilägare. Spark ska vara en bil för den myllrande storstaden, en sådan som vi egentligen inte har i Sverige. Antispinn blir standard men det ska mycket till för att få ut något så spännande som en riktig sladd ur den sävliga motorn. Spark är ett alternativ för kortare transporter, vill du ha körglädje och styrka får du vända dig någon annanstans.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 1 2010

Autocar

”Spark has plenty to commend it”

Spark_2
Det må stå Chevrolet Spark på bilen, men det är egentligen en Daewoo Matiz, skriver Autocar. Designen är fräck, hastighetsmätaren undantagen. Utrymmet är hyfsat generöst, Spark är 10 cm bredare än Matiz. Det känns även när man kör i stadstrafik, Spark känns trygg och säker. Något som dock förändras när hastigheten ökar, bilen slänger med stjärten som om den vore med i en hiphop-video. Motorn är yxig och Autocar hoppas Chevrolet gör allvar av löftet om att förfina den. Kan man ha överseende med bristande dynamik, balans och fjädring är den billiga prislappen ett vinnande argument.

Källa: Autocar (GB) 2 dec 2009

$itemSource[$pos].trim()

”A riot of sharp creases”

Spark_6
Med Spark har Chevrolet lyckats kombinera budget och vågad design skriver What Car och nickar gillande. Visst är det hårdplast som gäller för instrumentbrädan, men utförandet är fortfarande spännande. Gott om utrymme på höjden är berömvärt och det finns rentav mer benutrymme bak än i en del familjebilar. Ljudnivån är inom gränserna för vad man kan uthärda men står inte i paritet till den svaga motorn. Spark står och faller med priset och standardmodellen är riktigt billig. Tyvärr blir LT-modellen med fönsterhissar, aluminiumfälgar och klimatanläggning dryga tiotusingen över en lika välutrustad Hyundai i10 menar What Car.

Källa: What Car (GB) feb 2010

Auto Motor & Sport

”Om man kan acceptera motorn”

Spark_5
Just motorn är en av stötestenarna i Chevrolet Spark, skriver Ams. Spark är en utmärkt citybil för kortare transporter, men liksom sina konkurrenter har den inget att erbjuda i högre hastigheter. Miljöbilsklassningen är något att begrunda inför ett eventuellt köp, det är svårt att tro att Spark håller 0,51 l/mil blandad körning när man måste varva så förtvivlat. Körglädjen är noll, men fjädringen och komforten är bra liksom designen, djärv om än plastig och grå.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 2 2010

Teknikens Värld

”En blandning av kaxighet och snällhet”

Den tvådelade grillen och de stora frontlyktorna ger Spark ett karaktäristiskt utseende, skriver Teknikens Värld. Den lilla bilen rymmer personer runt 190 cm, däremot bör dessa inte vara för bredaxlade. Trots budgetprofilen är komforten god, speciellt det skålade ryggstödet. Att köpa instegsmodellen är inte att tänka på, de enda alternativen är LS eller lyxvarianten LT. Annars får du gå utan fjärrstyrt centrallås och AC. De två motorerna på 1,0 respektive 1,2 liter är lika tråkiga. Vid högre varv surrar motorn riktigt enerverande. Miljöbilsstämpeln och det låga priset är dock konkurrenskraftiga skäl till att det nog ändå kommer gå bra för Spark.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 2 2010

Cirkapris: 120000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars citybil.
Motor: Bensin, 81 hk resp 111 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell.
Prestanda: 0-100 km/ 12,1 sek. Topphastighet 164 km/tim.
Mått: L 364/B 160/H 152 cm.
Bagagevolym: 172 liter
Tjänstevikt: 939-1058 kg.
Förbrukning: 0,51 l/mil blandad körning. Koldioxid 119 g/km.