Sök
Chevrolet Matiz

Chevrolet Matiz

Budgetbil

2005-05-08

Sveriges billigaste bil? Utrustningen är sparsmakad men tre års garanti talar till Matiz fördel. Minimal vändcirkel, begränsad bränsleåtgång och bra drag gör den till en trevlig stadsbil.
Testkälla Betyg Kommentar
Teknikens Värld 2/5 ”Utan tvekan sötast”
Top Gear 3/5 ”Frugal and spacious”
Autocar ”It’s totally… alright”

Vad tycker testarna?

Matiz kallas Sveriges billigaste bil och man får vad man betalar för. Inte ens nackskydd bak och antisladdsystem följer med. Miljöindex är dåligt, trots den begränsade bensinförbrukningen. Det går visserligen att åka fem personer i bilen, men några längre sträckor åker man inte bekvämt. För korta körningar och i stadstrafik fungerar bilen bra. Matiz är en av de trevligaste småbilarna att titta på, från utsidan. Insidan är inte lika kul och Matiz har svårt att hävda sig i konkurrensen.

Teknikens Värld

”Utan tvekan sötast”

matiz_back_near

Teknikens Värld testar Sveriges billigaste bilar i form av Daewoo Matiz, Hyundai Atos Prime. Suzuki Alto och Fiat Panda. Alla är kvicka och lättmanövrerade i stadstrafik. Matiz är den billigaste men utrustningen är närmast obefintlig. Varken servostyrning eller ABS finns som standard, inte ens nackskydd bak. Den har en söt utsida, men är inte lika fin på insidan. Stolarnas stoppning är i mjukaste laget och ryggstödet är underligt format. Nackskydden sitter för långt bak. Man vill inte bli påkörd bakifrån i den här bilen menar testaren. Motorn har bra sprutt men kan ”svimma” vid full gas vilket gör resan ryckig. Vid gropiga vägar kan bakvagnen släppa något, som tur är har man en stor och greppvänlig ratt att hålla i. Vid jämn fart upp till 120 km/h går bilen ganska tyst. Matiz är den enda av bilarna som har bälte på mittplatsen bak. Avgasreningen är under all kritik. Testarna rekommenderar inte köp. Bäst betyg får Fiat Panda.

Källa: Teknikens Värld, nr 1 2004
Top Gear, mars 2004
Autocar, mars 2005

Top Gear

”Frugal and spacious”

matiz_inside

Top Gear oroar sig för att Matiz inte ska vara riktigt stabil. Två tidigare testbilar välte när man backade i låg fart och med tanke på detta överraskas testaren av att den nya versionen är ännu smalare mellan hjulen. Vid låga hastigheter och i stadstrafik är Matiz trevlig att köra. Motorn är kvick och vändcirkeln liten. Vid högre hastigheter känns det dock som om motorn överarbetar. Då får man också lida av en del vindbrus. Upphängningen klarar i stort sett bara plana ytor, sen blir det stötigt. Utsidan är distinkt och osammanhängande på samma gång. Insidan är enkel men har fått en uppfräschning sedan tidigare med mer förvaringsutrymmen. Kvaliteten är en besvikelse då det är gott om hårdplast och nylon. Fyra vuxna går lätt in i bilen men resor längre än en timme blir lätt obekväma. Matiz ger ändå god valuta för pengarna, med tre års garanti.

Autocar

”It’s totally… alright”

matiz_front_near

Autocar testar Daewoo Matiz, Daihatsu Charade, Fiat Panda, Rover Cityrover och Skoda Fabia. Matiz har varit en storsäljare i Storbritannien. Den är smart paketerad. Interiören är uppiffad men på det hela taget har Matiz inte mycket att komma med. Eter 15 minuters körning kände sig testaren klart irriterad. Draget är för dåligt i motorn och bilen har det svårt i konkurrensen. Funktionaliteten är det inget fel på men inredningen är trist, liksom bilen i övrigt. Fiat Panda och Skoda Fabia får fyra poäng av fem möjliga, medan Matiz slutar strax före Rover Cityrover.

Cirkapris: 90000 kronor

Produktfakta: Chevrolet (tidigare Daewoo) Matiz är en 5-dörrars småbil. Motorn på 995 cm3 räcker för en acceleration 0-100 på 12,6 sekunder, den ger 64 hk samt 87 nm. Topphastighet är 150 km/h. Matiz har manuell 5-växlad låda. Utrustningslistan är mycket sparsmakad och inköpspriset lågt. Karossfärgade backspeglar och dörrhandtag, tygklädda dörrpaneler, servostyrning och elhissar fram finns. Varken ABS eller låsningsfria bromsar är dock standard. Matiz förbrukar 0,64 liter per mil. Tre års garanti. Vändcirkel: 9 meter. Tanken rymmer 38 liter. Mått: längd 350 cm, bredd 150 cm höjd 148 cm. Tjänstevikt: 870 kg. Maxlast: 350 kg.

Modell: Chevrolet Matiz