Sök
BMW 1-serien

BMW 1-serien

Småpretentiös

2004-08-26

BMW 1-serien lanseras som en bakhjulsdriven konkurrent till VW Golf och Audi A3. Kompetent småbil som är en njutning att köra, säger testarna.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Hög säkerhet"
Teknikens Värld "BMW har gjort det igen"
Auto Motor & Sport "Fräck och duktig"

Vad tycker testarna?

Testarna är i stort sett överens om att BMW 1-serien är en kompakt modell, utan att den känns trång. Det är egentligen bara i baksätet det finns sämre utrymme för ben och fötter. Totalt får testarna ett väldigt positivt intryck av den bakhjulsdrivna modellen som erbjuder en hel del säregna finesser. Med de punkteringssäkra däcken tar man sig med en punktering i låg hastighet till närmaste servicestation, men hos en testare säckar däcken direkt. Ett reservdäck ingår inte som standard. Tillverkaren har eftersträvat hög säkerhet och testarna framhåller den digra säkerhetsutrustningen som ett plus. Snygg interiör ger lyxkänsla, även om bilen kostar en slant mer än andra modeller i klassen. Äkta körglädje infinner sig dock i 1-serien. Bra balans, mjuk styrning och tystgående körning utmärker serien. Särskilt dieseltypen har en kvick motor. Tillverkaren har lyckats riktigt bra med 1-serien, konstaterar testarna.

Vi Bilägare

"Hög säkerhet"

BMW-1_fram
Vi Bilägare testkör 116i och menar att chassit är exklusivt trots att 1-serien är en liten bil. Detta är en bekväm och stadig bil och man får ett positivt intryck under provkörningen. Motorn är pigg och följsam på kurviga vägar. Den längsmonterade motorn tar plats från utrymmet och det känns trångt i baksätet med ont om plats för benen. Däremot går det att fälla ner baksätet om man behöver extra bagageutrymme. En bra finess är de punkteringssäkra däcken som klarar av en långsam resa till närmaste serviceplats, och mycket har gjorts för att öka säkerheten med antisladdsystem och sex krockkuddar. Tyvärr får man betala en rejäl slant. Testaren ställer sig tveksam till om köparen kommer att välja komfortutrustning utöver det dyra priset. Men det är klart att den som har råd får en tekniskt avancerad och praktisk bil som är väldigt trevlig att köra.

Källa: Vi Bilägare nr 9, 2004
Teknikens Värld nr 13, 2004
Auto Motor & Sport nr 14, 2004

Teknikens Värld

"BMW har gjort det igen"

BMW-1_ratt
Teknikens Värld tycker att den säkra 1-serien tål en närmare granskning. Detta är en trevlig modell i den mindre bilklassen med ett nytt och lätt chassi som bjuder på både körglädje och status. Lika liten som en VW Golf men mer stadigt byggd, med högre standard och dessutom bakhjulsdriven med en hel del bra finesser och förkortningar som ASC (stabilitetskontroll), DBC (dynamiska bromsar) och EBD (bromsfördelning), även krockkuddar, krockgardiner samt bältespåminnare. Men testaren har inte tur med de punkteringssäkra däcken. De säckar ihop och det finns inget reservdäck att byta till. Ytterligare ett minus är utrymmet för passagerare bak som verkligen är trångt. Körningen är det stora argumentet för modellen. Styrningen är mjuk och bilen klarar skarpa kurvor galant. Snygg interiör med designade detaljer som förhöjer lyxkänslan. Man provkör även 120d samt 120i. Båda har en enorm kraft men är ändå mycket tystgående.

Auto Motor & Sport

"Fräck och duktig"

BMW-1_sidan
Auto Motor & Sport är nyfikna på den lilla kompaktmodellen som man anser är både snygg och fräck i formen. Intrycket av kvalitet infinner sig direkt och vid starten känner man igen den tydliga BMW-komforten, helt i linje med tidigare modeller. Körningen är jämn och mjuk och styrningen helt i en klass för sig och bilen har en fin viktfördelning även i skarpa kurvor. Ams är imponerade av att ljudnivån är så pass låg även vid höga farter. Men modellen har två brister. Takhöjden är låg och utrymmet är trångt bak i bilen för fötter och ben. Men förarplatsen är bekväm och framtill finns sportstolar som känns väldigt behagliga. Så ovanligt liten och trång tycker man annars inte att modellen är och det är dessutom en körglad bil, skriver testaren.

Cirkapris: 190000 kronor

Produktfakta: BMW 1-serien är en bakhjulsdriven femdörrars kombi med två bensin- och två turbodieselmotorer. 116i med 115 hk, 120i med 150 hk, 118d med 112 hk och 120d med 163 hk. Tjänstevikten på 120i är 1335 kilo, 120d 1415 kilo. Bilen mäter 4,22 meter och har ett axelavstånd på 2,66 meter. 0-100 går på 7,9 sekunder i 120d, 8,7 sekunder i 120i, 10,0 sekunder i 118d och 10,8 sek i 116i. Bland finesserna märks "run-flat-hjul" som kan köras även vid punktering, däcktrycksvarnare, stålfälgar på 16 tum eller 16-tums stjärnekerfälgar i aluminium. 120d har ventilerade bromsskivor bak. Elhissar, dimstrålkastare fram, färddator och temperaturmätare är standard. Bland tillvalen finns mugghållare, regnsensor, farthållare, sportläderratt, sportfjädring, multifunktionsratt, sportstolar, läderklädsel, taklucka samt DVD- navigation med 6,5-tums färgskärm. Dessutom nyckellös upplåsning och start, Bluetooth mobiltelefonuppkoppling, sportstolar med breddjustering i ryggstödet, PDC parkeringskontroll både fram och bak, Bi-Xenon strålkastare och ljud- och navigationsutrustning som kan röststyras.