Sök
Seat Altea

Seat Altea

Umgås med Audi och Lamborghini

2008-11-10

Med Seat Altea inleds en helt ny generation bilar och Seats status kan hända höjs en aning i och med att märket ska samsas med Audi och Lamborghini under VW-koncernens hatt.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Altea är bekväm och funktionell”
Auto Motor & Sport ”Den bästa bil Seat byggt”
Car ”People carrier gets hip”
Teknikens Värld ”En ny era i Seats historia”

Vad tycker testarna?

Testarna är positiva till det aningen vågade utseendet hos Seat Altea. Alla upplever körglädjen som påtaglig och utrymmet som väl tilltaget. Inredningen andas kvalitet och har drag av Audi, men en testare påpekar att bilen som helhet inte riktigt lever upp till den klassen. Två testare klagar över obekväm och stötig färd på dåliga vägar.

Vi Bilägare

”Altea är bekväm och funktionell”

Seat-Altea-inside

Vi Bilägare tar en tur i Seat Altea 1,6 och 2,0 TDI och finner genast att samtliga sitter bekvämt i den nya bilen. Det finns gott om utrymme även om man är 1,90 cm lång. Detsamma gäller till viss del bagageutrymmet, men en barnvagn går tyvärr inte in om man inte fäller baksätena. Då blir det å andra sidan riktigt gott om plats. På ojämn asfalt blir det väldigt mycket stötar och buller, lite för mycket för att testaren ska tycka att åkturen är bekväm. Annorlunda är det på motorväg, där går färden mjukt och vägen är knappt hörbar. Säkerheten är hög med sex krockkuddar och fronten är anpassad för att göra en olycka med fotgängare mindre skadlig, men i förseriebilen saknas bältesvarnare. Utseendet kommer att placera Seat Altea på kartan tror VB.

Källa: Vi Bilägare nr 5 2004
Auto Motor & Sport nr 9 2004
Car maj 2004
Teknikens Värld nr 8 2004

Auto Motor & Sport

”Den bästa bil Seat byggt”

Seat-Altea-front

Auto Motor & Sport ser Altea vara resultatet av att Seat numera tillhör Audi Group, där vi även hittar Lamborghini. Det ställs alltså vissa krav på bilarna i den gruppen. Därför är kraven på Altea höga. Enligt testaren är bilen något av en revolution. Kombinationen av sportighet, rejäla utrymmen och mycket attityd faller testaren i smaken. Fjädringen är hård och varje liten sten känns i ryggraden i syfte att ge en sportig känsla. Det går bra så länge asfalten är jämn, då finns massvis med körglädje. Men så fort det blir ojämnt blir färden bullrig och skumpig. Plus i kanten för hög säkerhet. Inuti är kvalitetskänslan i klass med Audi, vilket inte är ett dåligt betyg. Några fler motoralternativ hade gärna fått se dagens ljus, men konkurrenterna får ändå se upp.

Car

”People carrier gets hip”

Car ger sig ut på asfalten med Seat Altea 2,0 TDi och blir genast imponerade. Färden är mjuk och kontrollerad med tillräcklig kraft för att underhålla föraren. Styrningen är inte riktigt i klass med precisionen hos Ford Focus C-Max och chassiet är inte lika spänstigt, men detta är småsaker som testaren anser att man kan leva med. Altea försöker kombinera ett läckert yttre med utrymmeskraven från en ung familj och på det hela taget anser testaren att Seat lyckats riktigt bra, även om man tyvärr inte kan lyfta ur sätena vid behov.

Teknikens Värld

”En ny era i Seats historia”

Seat-Altea-back

Teknikens Värld provkör Seat Altea 1,6 och trivs med både utrymmen och köregenskaper. Även om karossen kan kränga lite på kurviga vägar är styrningen helt godkänd, chassit balanserat och stötdämpningen effektiv. Utseendemässigt är Seat numera mer spännande än både Golf och Touran. Det talas om att Altea ska inleda en ny era i Seats historia. Om det blir så får vi se. Lite tråkigt är att det i nuläget ser ut som att ESP inte kommer att vara standard på alla versioner.

Cirkapris: 175000 kronor

Produktfakta: Seat Altea riktar sig till unga aktiva människor som tycker om design och mode. Karaktäristiskt i designen är den ”dynamiska linjen” som går från framhjulen och sluttar ner mot bakhjulen. Motorn på 1,6 liter ger 102 hk vid 5600 varv/min och 148 Nm vid 3800 varv/min. Toppfarten är 181 km/h med en acceleration 0-100 km/h på 12,8 s. 2,0 TDi motorn ger 140 hk vid 4000 varv/min och ett maximalt vridmoment på 320 Nm mellan 1750-2500 varv/min. Toppfarten är uppmätt till 201 km/h och 0-100 km/h tar 9,9 s. McPherson-chassi och elektromekanisk servostyrning. Samtliga bromsar är skivbromsar, ventilerade fram. Tjänstevikten är 1400-1500 kg, maxlasten ca 500 kg. Släpvagnsvikt 1200-1400 kg. Tankrymden är 55 liter. Bränsleförbrukningen är 7,6 l/100 km respektive 5,8 l/100 km. Måtten är 428x177x157 cm.

Modell: Seat Altea