Sök
Renault Kangoo

Renault Kangoo

Hög bruksfaktor

2002-10-21

Den bästa egenskapen hos Kangoo är enligt en testare kanske den skjutbara sidodörren till baksäte/lastrum. I övrigt får Europas mest sålda lilla lastbil ganska blandade omdömen.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 41/60 "En udda fågel"
Teknikens Värld "Rymlig och oöm prick"
Tekniikan Maailma "Kangoo fyller ett hål i bilvärlden"

Vad tycker testarna?

Motorn på 95 hk är i klenaste laget och måste varvas mycket, åtminstone med fyrhjulsdrift som väger 250 kg mer. Växellådan får också dålig kritik men komforten är hygglig, i alla fall under 100 km/tim. Oavsett fyr- eller framhjulsdrift är Kangoo mycket rymlig och praktisk, även om reservhjulet stjäl plats i 4x4 variantens bagagerum.

Auto Motor & Sport

"En udda fågel"

Renault-Kangoo-4x4-sidan

Auto Motor & Sport testar Kangoo 4x4 mot Peugeot Partner, Fiat Dobló och Mercedes Vaneo. Här kommer Kangoo på andra plats efter Vaneo, mycket tack vare fyrhjulsdriften och robust kvalitet. Men det finns också påtagliga nackdelar i form av "grötig" växellåda, klen motor och stor vändradie. Den framhjulsdrivna varianten kostar dock ca 40,000 kr mindre, lastar mer och går mjukare. Förarmiljön är annars både modern och ombonad med bra stuvfack här och där i bilen. Bra komfort och bra känsla i kontrollerna. Totalkostnaden blir enligt ams beräkningar ganska hög, faktiskt högre än för MB Vaneo som är dyrast av de fyra bilarna i inköp

Källa: Auto Motor & Sport nr 17 2002
Teknikens värld nr 17 2002
Tekniikan Maailma nr 6 2002

Teknikens Värld

"Rymlig och oöm prick"

Teknikens Värld provar också den fyrhjulsdrivna Kangoo och tycker att den är ett utmärkt transportmedel, även om testaren hade önskat sig mer motor, komfort och ett vackert utseende. Det hade man gärna bytt mot fyrhjulsdriften vilket inte så många lär ha nytta av. Man undrar varför fler inte har lanserat förvaringsfack i kupétaket och på det hela taget märks användbarheten även om den ibland känns lite påklistrad. De stora glasytorna innebär bra sikt runt om men också en mycket varm kupé om sommaren. Den 95 hk starka motorn måste varvas mycket för att ge tillräcklig effekt. Utöver det så är ljudnivån i kupén ansträngande hög vilket märks på långresa.

Tekniikan Maailma

"Kangoo fyller ett hål i bilvärlden"

Renault-Kangoo-4x4-folk

Tekniikan Maailma skriver att Renault Kangoo har blivit ännu mera användbar efter att den blivit fyrhjulsdriven. Vissa i testlaget blir inte alls imponerade av bilen, medan andra anser att det här är den smartaste biltyp som uppfunnits. Kangoo känns pigg även om man får trycka ner gasen ordentligt. Fyrhjulsdriften passar inte att utnyttjas hela tiden i svåra förhållanden, då hydrauloljan kan bli överhettad. Motorn skulle gärna få utrustas med lite extra kraft, framför allt när bilen är fullastad då den kan kännas mycket seg. Den uppgivna accelerationen stämmer inte alls. Vid 80 km/h är ljudnivån mycket hög men å andra sidan är den anmärkningsvärt låg vid lägre hastigheter. Fjädringen är bra t.o.m. när bilen är tungt lastad, bara man kommer ihåg att höja däcktrycket. Ett minus är att bensinluckan måste öppnas med nyckel och att det kan rinna in vatten direkt in i nyckelcylindern, vilket inte får trevliga påföljder när frosten varit framme.

Cirkapris: 160000 kronor

Produktfakta: Renault Kangoo är en högbyggd småbil och finns som familjebil med fem sittplatser eller som lastbil med skåp och två sittplatser. En nyhet för året är fyrhjulsdrift men normalt driver Kangoo på framhjulen med en 1,6 liters bensinmotor på 95 hk. Dieselmotor finns som alternativ. Kangoo är Europas mest sålda bil i klassen och har skjutdörr till baksäte respektive lastrum på sidan. Den rymmer 650 liter bagage med uppfällt baksäte (vilket är 50 liter mer än Mercedes E Kombi). 0-100 uppges gå på 13 sekunder och bilen toppar 153 km/tim. Tjänstevikten är 1370 kg och måtten är 3995x1663x1894 mm. Cirkapriset avser fyrhjulsdrivna Kangoo med 95 hk motor.

Modell: Renault Kangoo