Sök
Renault Grand Scénic 2004

Renault Grand Scénic 2004

Ny, bättre och större

2004-07-27

Renault Grand Scénic har kommit i ny tappning. Testarna gillar lastutrymmets flexibilitet men några testare klagar över svåravlästa instrument och konstig styrning.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Barnvänlig kupé"
Teknikens Värld "Lastutrymmet är mycket flexibelt"
What Car "Cushy ride, low running costs"

Vad tycker testarna?

Testarna är alla överens om att nya Grand Scénic är en mycket bra bil. Dels kommer den på andra plats efter VW Touran i ett test med fyra MPV-bilar och dels vinner den över Corolla Verso i ett annat test. Bäst kritik får bilen för det smarta sättet att vika den bakre raden med stolar för att få mer utrymme. Testarna gillar dock inte lösningen med mittenraden där man måste plocka ur sätena för att göra mer plats. En testare tycker att växellådan känns sladdrig men ger beröm för låg ljudnivå. En annan testare tycker inte bilen har hög kvalitetskänsla, men gillar bagageutrymmet.

Vi Bilägare

"Barnvänlig kupé"

Renault-Scenic_bak
Vi Bilägare har jämfört bilen med nya Toyota Corolla Verso. Att lyfta ur stolarna för att få mer lastutrymme är besvärligt i Grand Scénic. För att få full lastlängd krävs att mittstolarna lyfts ur bilen vilket kan vara tungt, och sedan skall man förvara dem någonstans. I Grand Scénic har man tänkt mycket på barnen, vilket betyder att sätena sitter högt upp. Stora glasytor (panoramatak är tillval) ger bra utsikt och flygplansbord i framstolarnas ryggstöd är standard. En annan fyndig sak är att man kan förvandla baksidan av mittstolarna till fikabord. Bilen plockar även pluspoäng för att det får plats bagage även när alla sju sittplatser är upptagna. När det gäller körkänsla är Grand Scénic sämre än Toyota och testaren tycker att styrningen är lite märklig. Det känns som att servon ganska brutalt försöker dra ratten mot rakt-fram-läge hela tiden. Även växellådan känns sladdrig. Bilen kränger en del i hårda kurvor. Ljudnivån är dock låg och både däcksbuller och motorljud är effektivt bortisolerade. Testaren utser Grand Scénic som den solklara vinnaren.

Källa: Vi Bilägare, nr 9 2004
Teknikens Värld, nr 10 2004
What Car, juli 2004

Teknikens Värld

"Lastutrymmet är mycket flexibelt"

Renault-Scenic_2004grand
Teknikens Värld skriver att det är enkelt att fälla de två bakre stolarna i Grand Scénic. Det går på någon sekund att gömma stolarna i golvet vilket testaren anser vara klassens smidigaste lösning. Mittenstolarna är sämre utformade och man får vara försiktig när man fäller tillbaks dem för att inte skada de som sitter i de bakre stolarna. Lastutrymmet är flexibelt och bilen har begåvats med många fack och lådor. Ljudnivån i bilen är låg och behaglig. Andra smarta detaljer testaren gillar är halvautomatisk handbroms, tanklucka med integrerat lock, fällbart ryggstöd på framstolen och öppningsbar bakruta. De dåliga sakerna är att växellådan är lite krånglig, att det skramlar när man stänger dörrarna, att styrningen är något trist och att instrumentbrädan är svåravläst. Kvalitetskänslan imponerar inte på testaren. Tvålitersmotorn man provkör gör ett bra jobb men det kan tänkas att den mindre motorn kan vara lite för klen för bilens vikt.

What Car

"Cushy ride, low running costs"

Enligt What Car har Renault Grand Scénic generöst med förvaringsutrymmen. Utrymmet i bagaget är tillräckligt även när man använder alla sju säten. Tidningen har testat bilen tillsammans med tre andra bilar i samma klass. När det gäller bilens säkerhet finns inte mycket att klaga på. Testaren tycker att bilen har det smartaste systemet för att fälla sätena längst bak. Det är enkelt och går fort. Motorn känns livlig och svarar snabbt på pedalen. Väghållningen är bra och fjädringen absorberar gupp och ojämnheter i alla hastigheter. Ljudnivån i kupén är låg och väl isolerad från motor- och vägljud. Dessutom är bilen ekonomisk att köra eftersom dieselmotorn drar lite bränsle. Testaren är imponerad av Grand Scénic och belönar den med en andraplats efter VW Touran.

Cirkapris: 200000 kronor

Produktfakta: Renault Grand Scénic som har kommit i ny version är en ny längre version med två karosslängder och tre motorer i form av 1,6 och 2,0 liters bensinmotorer samt en 1,9 liters turbodiesel. Bilen har sju sittplatser och är utrustad med sex krockkuddar. ABS-bromsar och antisladdsystem. Centrallåset är fjärrstyrt och handbromsen är elektrisk. Bilen är framhjulsdriven och växellådan är sexväxlad manuell i 2,0 liters och i diesel varianterna. Den minsta motorn har femväxlad låda. Toppfarten för tvålitersmotorn är 195 km/h och 0-100 km/h går på 10,9 sekunder. Tanken rymmer 60 liter. Bilens axelavstånd är 274 cm, längden är 449 cm, bredden 181 cm och höjden 164 cm. Tjänstevikten är ca 1600 kg och maxlasten ca 600 kg. Priset gäller Grand Scénic 2,0.

Modell: Renault Grand Scénic 2004