Sök
Renault Espace

Renault Espace

Mot nya nivåer

2003-01-27

Är du ute efter ett fordon som har plats för hela familjen men fortfarande skänker en smula glamour är Renault Espace rätta valet. Komfort och väghållning i snygg förpackning.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bekvämligheten prioriteras"
What Car "Plenty of safety equipment"
Car "Form to match function"
Top Gear "New levels of luxury"

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att Renault har lyckats ge den nya versionen av Espace en känsla av lyx och exklusivitet. Tillsammans med snygg formgivning och generös utrustning är Espace en familjebil av hög klass. Vill man färdas med sex passagerare och bagage bör man välja den större Grand Espace eftersom den bjuder nästan dubbelt så mycket lastutrymme. På nedresidan finns framför allt långsam automatlåda och hög bränsleförbrukning. Men man tar sig fram smidigt i alla typer av trafiksituationer, även i statstrafik trots storleken. Espace har hög komfort även på sämre vägar och är tämligen befriad från buller.

Teknikens Värld

"Bekvämligheten prioriteras"

Renault-Espace-bak

Teknikens Värld tycker att bilen trots sina tilltagna dimensioner är hanterlig. Servostyrningen får godkänt för en bil av den här storleken. Tack vare denna samt en upphöjd körställning är det inga problem att ta sig fram i tätortstrafik. Extra rolig blir den att åka tack vare generös utrustning och hög komfort. Stora fönster ger trevlig utsikt. Bekvämlighet har prioriterats och bilen går tyst och mjukt. För den som är ute efter låg bensinförbrukning kan den fyrcylindriga motorn vara ett alternativ men man får räkna med att Espace drar mer bensin än vad som uppges av tillverkaren. Att lyfta ut stolarna kräver en onödigt stor arbetsinsats eftersom de är tunga. Inredningsdetaljerna är annars märkbart franska. Eftersom Espace kommer lanseras som en exklusiv bil får man räkna med ett relativt högt pris tror testaren slutligen.

Källa: Teknikens Värld, nr 23 2002
What Car, dec. 2002
Car, dec. 2002
Top Gear, dec. 2002

What Car

"Plenty of safety equipment"

Renault-Grand-Espace

What Car uppfattar Espaces formgivning som mindre radikal än andra modeller från Renault. Men den är helt klart snygg och passar bra till familjeimagen. Sätena är bekväma och körpositionen avslappnad. Här finns ordentligt med utrymme för förare av alla former och storlekar. De bakre sätena är dock lågt placerade vilket gör att man förlorar stöd för låren. Knäutrymmet är i minsta laget och det kräver sin man att lyfta ut de tunga sätena. Planerar man att få in en familj på sju samt bagage bör man välja Grand Espace vilken har 456 liter bagageutrymme mot 291 för den mindre. Vägegenskaperna är bra på alla typer av vägar. Automatlådan är dock lite långsam att växla upp. Sammanfattningsvis ser Espace bra ut, har en massa säkerhetsutrustning som standard och ett stort urval motorer. Interiören ser bra ut med många val för sätena. Andra modeller som kan vara värda att kasta ett öga på är Peugeut 807, Citroën C8 och Toyota Previa menar testaren.

Car

"Form to match function"

Car utbryter närmast i en kärleksförklaring till Espacens estetik. Insidan håller hög klass och är mycket bättre än hos föregångarna. Instrumentpanelen är en obruten yta som vid närmare inspektion visar sig vara en rad hydrauliskt styrda luckor. Instrumentbrädans digitala fönster återger all information man behöver, men kan vara svår att avläsa i direkt solljus. Sikten framåt är mycket bra tack vare bra vindruta och tunna a-pelare. Framsätena är stora och bekväma. Däremot är komforten bak inte lika hög. Även om de bakre sätena kan justeras på alla upptänkliga sätt är de tunga och svårmanövrerade. I Espace är det svårt att få in både folk och bagage. Automatlådan saknar fantasi och är långsam att växla upp. Gasen är långsam att svara vilket kan kännas obehagligt i korsningar. Räkna med hög bensinförbrukning. Men körglädjen är det inget fel på. Espace är lättstyrd och har god väghållning. I jämförelse med Peugeot 807 tycker Car att Renault Espace känns överlägsen med avseende på både kvalitet och körglädje.

Top Gear

"New levels of luxury"

Top Gear tycker att Espace har bättre utrymme jämfört med tidigare modeller. Urvalet av motorer är bra. Det första testaren uppmärksammar är att Espace går mycket tyst. Komforten är hög, även på knöliga småvägar. Automatlådan fungerar utan irriterande störningar men är inte är särskilt snabb. Väljer man en modell med kraftfull motor ska man räkna med hög bränsleförbrukning. Körställningen är jämförbar med den hos vanliga personbilar. Den är lättstyrd och bromsarna ger inte upphov till några klagomål.

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Renault Espace är en framhjulsdriven van med sju säten och finns i en större version kallad Grand Espace. Till modellen finns sex olika motorer. Enligt Renault ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på 1,22 l/mil för 3,5 liters V6 motor med maxeffekt 241 hk vid 6000 r/min. Maxhastigheten ligger på 225 km i timmen och tanken rymmer 83 liter. Motorn sitter fram och som växellåda finns både automat och manuell. Låsningsfria skivbromsar med elektronisk bromskraftsförstärkare (EBA) samverkar för att öka säkerheten. Espace har en vändcirkel på 11,0 m. Smartcard gör att man kan starta bilen med nyckeln i fickan. Fram sitter elstyrda kaptensstolar som kan vridas 180 grader. Alla säten i de bakre raderna kan lyftas ut och placeras oberoende av varandra. Möjlighet att installera bord finns. Som standardutrustning finns navigeringssystem, åtta krockkuddar, ESP och xenonlampor. Alla säten har trepunktsbälten. Mått 466x186x173. Tjänstevikt 1850 och släpvagnsvikt 2000 kg.

Modell: Renault Espace