Sök
Peugeot Partner

Peugeot Partner

Högt i tak

2002-11-17

Med panoramatak och smarta förvaringslösningar i den rymliga kupén är Partner ett ekonomiskt och mycket praktiskt val för småbarnsfamiljer och småföretagare. Ris och ros i testerna.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 4/5 "Flärdfritt och praktiskt"
Teknikens Värld 2/5 "En primitiv natur"
Auto Motor & Sport 39/60 "Suveränt glastak"

Vad tycker testarna?

Det blir lite blandade omdömen för Partner i testerna. Alla gillar bilens utrymmen och totalekonomi. Glastaket, förvaringsfacken inuti och andra praktikaliteter ger fina omdömen i alla tester. Motor och växellåda får lite mer blandade åsikter medan bilen som helhet känns gammal. Testarna gillar inte riktigt den yrkesmässigt utformade förarmiljön och de korta framstolarna, liksom det faktum att ABS måste köpas som extrautrustning precis som luftkonditioneringen.

Auto Motor & Sport

"Flärdfritt och praktiskt"

Peugeot-Partner-bak

Auto Motor & Sport jämför tio minibussar eller flexibilar som alla får betyget 4 av 5 poäng. Det som prioriteras är flexibilitet, funktionalitet, komfort och ekonomi men även (passiv) säkerhet. Testvinnare är Renault Scénic före Mercedes A160 och Opel Zafira. Peugeot Partner kommer på en hedrande fjärde plats tack vare stort bagagerum, lågt pris och bra åkkomfort. Bristen på ABS som standard drar ner helhetsintrycket tillsammans med låg kvalitetskänsla. I övriga grenar gör Partner bra ifrån sig och det glasade taket med sina stuvfack på insidan är trevligt. Bra motor, medioker växellåda och allt till konkurrenskraftigt pris. Men ABS ska ingå vid köp tycker Ams.

Källa: Auto Motor & Sport 13 2001
Teknikens Värld 20 2001
Auto Motor & Sport 17 2002

Teknikens Värld

"En primitiv natur"

Peugeot-Partner-framsidan

Teknikens Värld tar fram fyra kandidater till familjebilar strax under eller över 130,000 kr. Det är Peugeot Partner, Skoda Fabia Kombi, Hyundai Matrix och VW Golf 1,4 City. Testaren kommenterar att ABS saknas i Peugeot vilket är "utan överdrift chockerande" med tanke på att det finns elhissar och annan utrustning som standard. Annars är TV överraskade av bilens köregenskaper och prestanda. En bra kombination av arbets- och familjebil men inget för landsvägskörning. Stora utrymmen men mest på höjden är det i Partner och med en inredning som är livlig men yrkesförarmässig på samma gång. Bra temperament i motorn. Stoppsträckan var sämst i testet på grund av att ABS saknas. Körmässigt trivs bilen bäst i stan och är skönare än Hyundai. Skoda Fabia vinner med 4 poäng före Golf samt Hyundai och Peugeot.

Auto Motor & Sport

"Suveränt glastak"

Peugeot-Partner-interior

Auto Motor & Sport skriver i ett annat jämförande test hur bra det är med skjutdörr och hög lastmöjlighet i bagaget, då man testar fyra skåpbilar mot varandra. Här vinner Mercedes Vaneo (45 av 60 poäng) före Renault Kangoo 4x4, Peugeot Partner och Fiat Dobló. Det ska påpekas att Vaneo är betydligt dyrare än övriga testobjekt. Testaren gillar Partnerns glastak och många små fack i taket som gör att det blir flygplanskänsla inne i bilen. Den är billig och hyfsat trevlig på vägen men förarplatsen och motorn drar ner betyget för Partner, som börjar kännas lite gammal på det hela taget menar Ams. Men glastaket är som sagt en favorit och Partner får "högt snitt".

Cirkapris: 126000 kronor

Produktfakta: Om produkten
Peugeot Partner är en skåpbil med eller utan baksäte och fem trepunktsbälten. Välj mellan bensin- eller dieselmotor (110 resp. 90 hk) samt lastbils- eller personbilsregistrering. Tjänstevikt 1340 kg, maxlast 440 kg. Måtten är 4110x1960x1800 mm och bagaget rymmer 624 liter respektive 2800 liter med nedfällt baksäte (sätet går inte att ta loss). Däckdimension 175/65 R14 och 0-100 går på ca 14 sekunder. ABS kostar 5000 kr extra, AC 9000 kr. Skivbromsar fram samt trummor bak. Vändcirkel ca 12 meter. Tanken rymmer 55 liter. Priset avser Partner 1,6.

Modell: Peugeot Partner