Sök
Peugeot 807

Peugeot 807

Världens säkraste MPV?

2002-10-09

Med epitetet "världens säkraste MPV" och lyxiga finesser som elstyrda dörrar försöker Peugeot överträffa konkurrenterna inom familjebussarna. Testbetygen varierar men är godkända.
Testkälla Kommentar
Autocar "The safest MPV"
Car "Safe but noisy"
Top Gear "Safe but noisy"
Auto motor und sport "Safe but noisy"

Vad tycker testarna?

Testarna är oense om mycket vad gäller Peugeot 807. Den största tvistefrågan gäller interiören, som uppfattas som smakfull och lyxig av vissa men jämförs med "ett tupperwareparty som gått snett" av någon. Alla är dock överens om att motorn inte är särskilt rolig men sköter sitt jobb hyfsat. Det som alla är rörande överens om är att säkerheten verkar vara god. Framförallt sidoairbags på alla platser ses som en fördel gentemot konkurrensen.

Autocar

"The safest MPV"

Peugeot-807-sidan.

Autocar tackar för att de bitar som uppskattades mest hos 806 har förts över till nya 807. Som exempel nämns framsätena som går att svänga 180 grader för att skapa en mini-konferensplats. Säkerheten har prioriterats och det ger pluspoäng med sido-airbags vid alla tre bänkraderna, ABS, elektronisk bromsfördelning (EBD) och ESP som standard. Motorn anses inte spännande men den klarar jobbet väl. En uppskattad detalj är att föraren sitter mer som i en vanlig bil än i en van, något man led av tidigare. Körkomforten anses inte god så fort underlaget inte är perfekt. Däremot får styrning och väghållning bra betyg. Komforten bedöms som bra, det går att flytta och ställa om sätena som du vill och det finns gott om plats och utrymmen.

Källa: Autocar, Nr 23 2002
Car, Aug. 2002
Top Gear, Aug 2002
Auto motor und sport, Nr 17 2002

Car

"Safe but noisy"

Peugeot-807-interior

Car är inte imponerade av bilens design. Instrumentpanelen får sig en ordentlig känga av testaren, som gör jämförelser med ett tupperwareparty. Med de möjligheter som finns att placera och ställa in sätena, kombinerat med förvaringsutrymmen och dylika finesser i kupén placerar sig 807 ändå på samma nivå som konkurrenterna. Motorerna är något klena för att falla testaren på läppen, men 2,2 liters bensinmotorn anses OK. Köregenskaperna får bra omdömen, även om testaren menar att de förbättrats på bekostnad av komforten. Även Autocar menar att säkerheten är det bästa hos 807 men inväntar med spänning NCAP's testresultat först.

Top Gear

"Safe but noisy"

Top Gear uppskattar också 807:ans säkerhet som i testarens mening borde vara bra tack vare standardutrustning i form av ABS, airbags, ESP osv. Sätena sitter i skenor i golvet och kan säkras olika långt fram eller bak. En finess som ger pluspoäng är att nackstöden dras ner automatiskt när man ska flytta ut en hel bänkrad. Utseendemässigt får bilen pluspoäng i detta test. Även insidan får bra betyg vad gäller utseende, men trenden att flytta instrument till mitten av bilen är inte positiv.

Auto motor und sport

"Safe but noisy"

Peugeot-807-bak.

Auto motor und sport har testat Platinum-versionen av 807 och ger beröm för interiörkvalitet. Däremot är designen inte alltid praktisk och instrumenten hade även här passat bättre framför föraren än i mitten av bilen. Körkomforten får bra betyg, fjädringen motverkar de flesta ojämnheter bra. När det gäller att köra bilen får 807 minuspoäng i precisionsmanövrar men fickparkering är ganska bökigt. ESP finns men behövs sällan tack vare väl avstämt karosseri. Bromsarna imponerar inte och med fullastad bil blir bromsträckan onödigt lång. Motorn (2,2 HDI) klarar sitt jobb men inte mer. Sammanfattningsvis får 807 mycket beröm för sin lyxiga känsla och komfort, däremot saknas bättre bromsar, bättre ekonomi och bättre utnyttjat utrymme. En förbättring, men ingen revolution.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Peugeot 807 bygger på samma hjulbas som föregångaren 806 men har blivit något större på alla ledder. Den går att köpa med fyra olika motorer, diesel eller bensin på 2,0 eller 2,2 liter och 109 hk (2,0 HDI) till 208 hk (3,0 V6). Den populäraste blir troligen Peugeots 158 hk bensinmotor. Tanken rymmer 80 liter. Växellådan är femväxlad manuell. Antalet säten går att variera mellan fem och åtta. ESP är standard, liksom EBD och sidoairbags på alla platser. Måtten är 4727x2175x1739 mm och tjänstevikten ca 1650 kg (varierar beroende på motor).

Modell: Peugeot 807