Sök
Opel Meriva

Opel Meriva

mpv budget I

2003-05-07

Opel Meriva är en modern och kreativ familjebil som får höga betyg av testarna.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 4/5 “Hugely practical”
Auto Motor & Sport 5/5 “Konkurrenterna får se upp”
Teknikens Värld “Förbluffande rymlig”
Vi Bilägare “Gör ett häpnadsväckande jobb”

Vad tycker testarna?

Samtliga anser att bilen är mycket prisvärd och har många smarta lösningar. Tillverkaren har förvaltat det inre utrymmet väl och förutom den smarta lösning som tillåter att baksätena viks ihop, upplevs bilen som mycket rymlig. Bilen har bra väggrepp och styrningen är till belåtenhet. Vad gäller motorn rekommenderas turbodieseln. Bilen är tyst och 1,6 litersmotorn lite surrig.

Car

“Hugely practical”

Opel-Meriva-inside

Car anser att bilen är briljant packeterad, oerhört praktisk och en distinkt njutbar bil. Bilen har en smart baksäteslösning där baksätet består av tre separata stolar som kan vikas ihop och fällas ned för att ge plats åt ett stort bagageutrymme. Det tillåter även en transformation från det tresitsiga baksätet till två separata stolar och det är möjligt att flytta de yttre sätena inåt 80 mm vilket ger större bekvämlighet för vuxna. Motorn är snabbsvarande. I rörelse svarar bilen väl på rattrörelser och har något av Astrakänsla i hörnen. Den är ingen sportbil men utger sig inte heller för att vara det. Den är inte tråkig heller vilket är tacksamt menar Car.

Källa: Car okt 2002
Auto Motor & Sport nr 8 2003
Teknikens Värld nr 9 2003
Vi Bilägare nr 6 2003

Auto Motor & Sport

“Konkurrenterna får se upp”

Opel-Meriva-back

Auto Motor & Sport menar att designen skickligt döljer bilens rejäla höjd, som dock märks på att det är god marginal i dörröppningen och gott om utrymme. Inredningen är murrig vilket är ett minus. Gråsvart sätesklädsel och dörrsidor i samma svarta hårdplast som instrumentpanelen. Meriva är annars en mycket lyckad bil i sin klass. Man sitter bra, den är lättkörd och har ett mycket bra väggrepp även vid höga hastigheter. En svaghet är de störande A-stolparna som skymmer mycket. Styrprecisionen är utmärkt, kurvgreppet imponerande och krängningen minimal. Fjädringen blir komfortabel i högre hastigheter. Bensinmotorn på 1,8 liter är marginellt snabbare än 1,6 med en betydligt råare gång. Turbodiesel rekommenderas. Baksätet är smart.

Teknikens Värld

“Förbluffande rymlig”

Teknikens Värld menar att Meriva i storlek ligger mellan Opel Agila och Opel Zafira. Den är större och rundare än Agila men i smarthet påminner den om större Zafira. Baksätets vikbarhet gör bilen extra rymlig. Meriva har överraskande stort benutrymme i baksätet för att vara en fyrametersbil. Framvagnen kommer från Corsa, bakvagnen från Astra och bottenplattan är en mix av bägge. Meriva är två centimeter lägre än Zafira och åtta centimeter kortare än Agila. Motorn är bra om än surrig.

Vi Bilägare

“Gör ett häpnadsväckande jobb”

Opel-Meriva-front

Vi Bilägare menar att Meriva är mindre än de flesta familjebussar, men man har trollat bra med de utrymmen som finns. Baksätet med sina tre separata stolar som kan tryckas ihop är en mycket bra lösning. Skjut- och fällprocedurerna går på några sekunder. Ingen stol kan dock lyftas ur, vilket är bra för att undvika felmontering. Viss försiktighet krävs vid hanteringen eftersom inredningen är ganska plastig. Man har alltså sparat på materialkostnaderna i vissa fall. Underkanten på dörrarna har bara fått ett tunt lager lack som inte lär hålla rosten borta i så många år. Tung last fraktas däremot utan större problem. Dörröppningarna är generösa och den höga sittpositionen ger fin sikt. I högre farter är styrkänslan bra och ojämnheter i vägen märks knappt. 1,6 litersmotorn är pigg när man är ensam, men med lite last blir den snart för klen. Motorsurret kan upplevas som besvärande eftersom bilen i övrigt är så tyst, avslutar testaren.

Cirkapris: 140000 kronor

Produktfakta: Opel Meriva är en familjebil med 1,6 eller 1,8 liters bensinfyra på 100 hk (1,6) och turbodiesel. Bilen är framhjulsdriven och har 5-växlad låda. Den har skruvfjädring och främre fjäderben (McPherson), triangeltvärlänkar och krängningskammare. Torsionaxel bak. Styrningen har elservo. Bromsar med skivor fram (ventilerade) och bak. Vändcirkeln är 10,3 m och däcken har måtten 185/65 R15. Axelavståndet är 263 cm. Karossens yttermått är 4042x1694x1624 mm och bilen har en bagagevolym på 350 respektive 1410 liter. Bilens tjänstevikt är 1375 kilo och maxlasten 455 kg. 0-100 km/h går på 13,3 s, toppfarten är 175 km/h och bränsleförbrukningen är 7,5 l/100 km.

Modell: Opel Meriva