Sök
Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis

Stor men smidig

2004-08-12

Mitsubishi Grandis är en sjusitsig familjebil som konkurrerar med minibussar och familjekombibilar. I bullrigaste laget, men testarna tror ändå att modellen kommer att hitta sin kundkrets.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Komfort och prestanda”
Teknikens Värld “Smidig, men bullret stör”
Car “Roomy inside, futuristic outside”
Vi Bilägare “En biltyp många familjer behöver”

Vad tycker testarna?

Testarna gillar Mitsubishi Grandis, detta då den är stor som en mindre buss men att personbilskänslan trots detta är högst närvarande. Några testare har synpunkter på kupéns ljudisolering. Att bilen saknar sidolister förbryllar testarna då bilen troligtvis kommer att figurera på flertalet stormarknadsparkeringar. Bra garanti är ett plus och på det hela taget lär Grandis uppskattas av såväl minibuss- som kombiköpare.

Auto Motor & Sport

“Komfort och prestanda”

Grandis_front

Auto Motor & Sport förvånas över att Grandis inte känns som en minibuss bakom ratten. Även de bakre sätena erbjuder bra komfort och att taket erbjuder en slags urgröpning gör att även vuxna kan sitta behagligt. Att man med sju personer också kan få plats med en hel del packning är positivt, men för att verkligen få med de största resväskorna rekommenderas att man fäller det bakersta sätet. Körmässigt så beskrivs gången som oväntat tyst och mjuk även om man behöver varva ur motorn. På den negativa sidan noteras att karossen saknar sidolister, samt att ratten inte går att justera i djupled och att mellansätet inte går att ta ur. I övrigt verkar testaren mycket nöjd med Grandis. Mitsubishis garantivillkor uppskattas av testaren som även uppmärksammar att de svensksålda bilarna får en extra rostskyddsbehandling för att klara klimatet på ett bättre sätt.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 11 2004
Teknikens Värld, nr 11 2004
Car, augusti 2004
Vi Bilägare, nr 7 2004

Teknikens Värld

“Smidig, men bullret stör”

Grandis_back

Teknikens Värld upplyser om att Mitsubishi inte vill kategorisera Grandis som minibuss eller MPV men konstaterar också att den inte är så annorlunda jämfört med andra minibussar. De två extrasätena gör dock att även en del kombiköpare borde kunna lockas. Rent körmässigt jämförs Grandis med en vanlig personbil fast med mer busskänsla i förarsätet. I förhållande till konkurrerande minibussar upplever testaren att Grandis känns både smidigare och mer lätthanterlig samt att den erbjuder bättre sikt. Sämre är att det bullrar en del i kupén, vid motorvägskörning upplever testaren ett visst sus från backspeglarna och vid grusvägskörning smattrar det i bakre hjulhusen. Bättre komfort ju längre fram i bilen man sitter. Ett av de starkaste försäljningsargumenten är det omfattande garantipaketet och testaren menar att bilen troligen kommer att konkurrera med ekonomin, snarare än läckra tekniska lösningar.

Car

“Roomy inside, futuristic outside”

Car skriver att Grandis utseendemässigt ger känslan av att vara någon slags konceptbil men att den från insidan ger ett helt annat intryck. Ljus och rymlig med säten som är både stora och sköna. I mittraden rekommenderas dock maximalt två vuxna, som å andra sidan får mycket gott om armbågsutrymme. Den stora vindrutan släpper igenom mycket ljus och sammanräknat med den logiska och moderna instrumentbrädan får förarmiljön tummen upp. Testaren understryker att man skall behandla denna bil som en stor transportbil och att den trivs bäst på stora raka vägar där den kan glida fram. Testaren gillar Grandis och menar avslutningsvis att detta är ett bättre alternativ än exempelvis Chrysler Voyager.

Vi Bilägare

“En biltyp många familjer behöver”

Grandis_inside_top

Vi Bilägare finner att Grandis har en väldigt genomtänkt design och att det döljer sig en mycket praktiskt bil under skalet. Att man kan fälla den bakersta raden är välkommet och testaren uppskattar att man kan tilta sittdynorna då de annars lätt upplevs som korta. Körmässigt jämförs Grandis med en vanlig personbil och både styrning och bromsar imponerar. Den största nackdelen med bilen är att mittraden inte går att montera bort, vilket ger ett ganska kort lastutrymme i förhållande till bilens längd. Den automatväxlade modellen upplevs som seg och testaren efterlyser ett högre vridmoment. Avslutningsvis förutspår testaren att denna modell kan komma att bli attraktiv bland folk som traditionellt köpt kombibilar.

Cirkapris: 240000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Grandis är en framhjulsdriven sjusitsig familjekombi eller MPV. Motorn är en fyrcylindrig 2,4 liters-motor med variabel ventilstyrning och max effekt 165 hk vid 6000 varv. Det maximala vridmomentet 221 Nm uppkommer vid 4000 varv/minut. Kraftöverföringen kan skötas med en femväxlad manuell låda alternativt en fyrstegs automatlåda. Det går att fälla bakersta sätesraden för att öka lastutrymmet. Grandis gör 0-100 på 10 sekunder och toppfarten nås vid ca 200 km/tim. Bränsleförbrukningen uppgår vid blandad körning till 0,94 liter per mil och tanken rymmer ca 65 liter. Tjänstevikten uppgår till ca 1700 kg och maxlasten till 600 kg, taklast 80 kg. Mått 477x180x166 cm. ESP är inte standard på Grandis. En tvåliters turbodiesel väntas lanseras efterhand.

Modell: Mitsubishi Grandis