Sök
Mazda Premacy 2,0

Mazda Premacy 2,0

Sportig men lite klen

2002-02-10

Mazda Premacy har förnyats med bättre ljudisolering, kraftigare motor och styvare chassi. En aningen sportigare MPV, men maxvikten begränsar lastförmågan. Betygen är blandade.
Testkälla Kommentar
Motor "Väldigt begränsad maxlast"
Teknikens Värld "Strålkastarna är fruktansvärt dåliga"
Car "A perfectly acceptable people carrier"
Top Gear "It's fine but forgettable"
Vi Bilägare "Låg värdeminskning"
Auto Motor & Sport "Mer sport än familjekomfort"

Vad tycker testarna?

Flera testare anser att Mazda Premacy fortfarande är aningen bullrig. Maxvikten anses vara för låg, då det inte går att lasta mer än 50 kg med fem personer i bilen. En testare klagar över att extraljus krävs om man vill köra kvällstid på grund av svaga strålkastare. En testare uppskattar andrahandsvärdet samt femårsgarantin och tycker att bilen lämpar sig bra för barnfamiljer.

Motor

"Väldigt begränsad maxlast"

Långsamt antispinnsystem
Långsamt antispinnsystem

Motor upplever Mazda Premacy 2,0 som en vettig familjebil. Storleken är lagom, insteget mycket bra och inredningen måste anses vara flexibel. Dessutom finns ett stort lastutrymme. Men tyvärr är maxvikten väldigt låg, sitter man fem personer i bilen får man bara lasta 50 kg. Motor tror att detta är en anledning till att kunderna inte strömmar till. Jämfört med Mazda Premacy 1,8 har man lyckats få ner ljudnivån en aning. Motorrummet är isolerat och sidofönstren har fått dubbla lister. Bromsarna är effektivare än tidigare, men antispinnsystemet anses för långsamt eftersom det inte griper in förrän framhjulen har fått rejält spinn. Som kombinerad personbil och lastbil anses den inte riktigt räcka fram, mycket p.g.a. låg maxvikt.

Källa: Motor nr 12 2001
Teknikens Värld nr 2 2002
Car nr 2 2002
Top Gear feb 2002
Vi Bilägare nr 1 2002
Auto Motor & Sport nr 13 2001

Teknikens Värld

"Strålkastarna är fruktansvärt dåliga"

Sköna säten
Sköna säten

Teknikens Värld inser ganska snart att strålkastarna i nya Premacy är fruktansvärt dåliga. Både hel- och halvljus är så svaga att det nästan blir trafikfarligt och detta påfrestar körningen i mörker. Det gör däremot inte sätet och trots 35 mil bakom ratten känner man sig inte trött. Med antispinnsystem, klimatanläggning och en komplett uppsättning elhissar måste testaren anse att Mazda Premacy är prisvärd. Men glöm inte att köpa extraljus som tillval råder Teknikens Värld.

Car

"A perfectly acceptable people carrier"

Premacy får godkänt
Premacy får godkänt

Engelska Car anser efter en provkörning att vad vi som konsumenter får ut av Mazda Premacy 2,0 är att det är ännu en helt okej bil i den större klassen som mycket väl lämpar sig till att köra från A till B med, utan att för den sakens skull sticka ut från mängden. Motoroljud i kupén är tyvärr något som man får leva med som ägare, men man kan glädja sig åt den duktiga fjädringen samt att man sitter bekvämt trots långa sträckor bakom ratten. Car anser att man ska jämföra Mazda Premacy med konkurrenterna ännu en gång innan man köper sig ett exemplar.

Top Gear

"It's fine but forgettable"

Gör inte mycket väsen av sig
Gör inte mycket väsen av sig

Top Gear tycker att Mazda Premacy 2,0 ser attraktiv ut men anser efter en genomgång att bilen inte kommer att göra mycket väsen av sig bland sina MPV-konkurrenter. Inredningen skäms inte alls för sig och har förbättrats en hel del sen tidigare modeller, men enligt testföraren räcker det inte ända fram. Motorn är visserligen relativt kraftig med sina 128 hk och den lämpar sig därför till långa turer, men utan att kunna sätta fingret på exakt vad det är som saknas föredrar testföraren konkurrenter som Picasso, Zafira, Stream, Scenic och Multipla framför Premacy.

Vi Bilägare

"Låg värdeminskning"

Vi Bilägare håller med om att priset är vettigt och att väghållningen är bra. Men nya Mazda Premacy 2,0 är fortfarande bullrig även om upplevelsen är behagligare. Fjädringen har förbättrats sen tidigare modeller och det blir också ett plus för att den fortfarande känns som en personbil och inte som en buss. Med tanke på utrustningsnivå och storlek är Mazda Premacy klart konkurrenskraftig, men man bör satsa på en underredsbehandling. Rostskyddet är nämligen inte det bästa. Som begagnad ser testaren Mazda Premacy som enkel, pålitlig och driftsäker. Tack vare Mazdas femårsgaranti behöver man inte oroa sig för småsaker de närmsta åren efter köp. Detta är en modell som är eftertraktad hos barnfamiljer på grund av det stora lastutrymmet och det höga andrahandsvärdet. Servicekostnaderna och förbrukningen är högre än medelnivån för sådana här bilar och buller och detaljkvaliteten har sina brister.

Auto Motor & Sport

"Mer sport än familjekomfort"

Hyfsat lastutrymme
Hyfsat lastutrymme

Auto Motor & Sport påpekar att lastutrymmet faktiskt är ganska litet för sin klass och att det är ont om extra lastmöjligheter, så som förvaringslådor under stolar och liknande. Bullret som Mazda tidigare kritiserats för är dämpat, men man störs ändå av oljud från hjulhusen. På vägen känns bilen sportig trots att den klassas som MPV och man sitter bra även om stolarna bak är aningen för lågt placerade för vuxna.

Cirkapris: 174000 kronor

Produktfakta: Mazda Premacy 2,0 är en vidareutveckling av Premacy 1,8 och bär på en rak 4-cylindrig motor med volymen 1991 kubikcentimetrar. Den ger 131 hk vid 6000 varv och ett maximalt vridmoment på 171 Nm vid 4500 varv. Motorn klassas som miljöklass 3. Bilens tjänstevikt är 1465 kg och maxlasten 330 kg. Släpvagnsvikten är uppmätt till 1300 kg med B- och BE-kort. Växellådan är en 5-växlad manuell låda, men en 4-stegs automat går att få som tillval. Bromssystemet består av ventilerade skivbromsar fram och vanliga skivbromsar bak. Säkerhetsdetaljer så som ABS-bromsar och ett passivt antispinnsystem (TCS) finns tillsammans med elektronisk bromskraftfördelning (EBD). Bränsleförbrukningen är enligt Mazda uppmätt till 8,7 l/100 km blandad körning. Accelerationen 0-100 tar ca 10,7 sekunder och toppfarten infinner sig vid 188 km/h.

Modell: Mazda Premacy 2,0