Sök
Honda FR-V

Honda FR-V

Kompakt, sexsitsig familjebuss

2004-11-28

Med sitt kompakta utseende, bra väghållning, flexibel insida och nytänkande tror testarna att Honda FR-V kommer ta plats bland familjebussarna. Men kommer den till Sverige?
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”En mjukis på vägen”
Car ”Honda is thinking differently”
What Car “Ingenious seating”

Vad tycker testarna?

Honda beskrivs som nytänkande med sin sexsitsiga familjebuss, med sätena fördelade på två sätesrader á la Fiat Multipla. FR-V får bra betyg för invändig flexibilitet och kompakt utseende. Testarna imponeras även av bra benutrymme i bak- och framsäte. Fram har golvytan frilagts genom att placera växelspaken vid instrumentpanelen. Bilen ligger stadigt på vägen och har låg ljudvolym. Svenska köpare får tyvärr leta utomlands efter FR-V, då den inte lanserats i Sverige.

Teknikens Värld

”En mjukis på vägen”

FR-V_motor

Teknikens Värld skriver att mittenstolarna passar bäst för barn men de är tillräckligt breda för att en vuxen ska kunna sitta där. För godstransport kan en eller flera stolar fällas ihop eller lyftas ur. Bagageutrymmet är inte speciellt stort när alla stolar är på plats. Positivt är att växelspaken är placerad in under instrumentpanelen och frigör golvyta. Bilen har utmärkt fjädring och ljudkomfort under normala körförhållanden, och bilen ligger stadigt på vägen även i hög fart, till skillnad från högre minibussar. Synd bara att bilen inte kommer att säljas i Sverige.

Källa: Teknikens Värld, nr 22 2004
Car, nov 2004
What Car, nov 2004

Car

”Honda is thinking differently”

FR-V_side-back

Tidningen Car beskriver Honda som en nytänkare när det gäller placeringen av de sex sätena. Två rader istället för tre är ett relativt nytt påfund i familjebussar, likaså att mittensätena går att skjuta bakåt respektive framåt. Från utsidan ser FR-V ut som en traditionell familjebuss med sin kubiska form, men är kompaktare än många i samma klass. Även Car påpekar att Honda flyttat växelspaken till instrumentpanelen och därmed utökat benutrymmet i framsätet. Bilen är inte en vinnare i sin klass, men den erbjuder en hel del nytänkande och sexsitsiga bilar ligger i tiden. FR-V är mer rättfram än Fiat Multipla, smartare än Renault Scénic och mer mångsidig än Ford C-Max menar testaren.

What Car

“Ingenious seating”

FR-V_front

What Car jämför Honda FR-V med Renault Grand Scénic och VW Touran. Volkswagen är testvinnare, men FR-V går in som god tvåa. Honda FR-V ligger stadigt på vägen och är lättstyrd. Ljudnivån är inte alls hög, inte ens vid höga hastigheter. Dess sex växlar genererar bra drag och placeringen av växelspaken gör mittensätet fram rymligt nog för en vuxen. Av de tre bilarna i testet har FR-V störst benutrymme i baksätet, och tre vuxna personer får plats bak om det inte är tre bredaxlade personer. Honda FR-V har också ett bra bagageutrymme, även med alla sex stolarna på plats, och det är enkelt att utöka utrymmet genom att fälla ihop eller ta bort stolar. Scénic har lägst bränsleförbrukning, men Honda har lägre inköpspris och klimatanläggning som standard, medan de andra bilarna har AC som standard och klimatanläggning som tillval.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Honda FR-V är en kompakt, framhjulsdriven, sexsitsig minifamiljebuss med 6-växlad, manuell växellåda, tvärställd 4-cyl rak 2-liters bensinmotor med 150 hk. De sex platserna är fördelade på två sätesrader. Mittensätet fram kan förskjutas bakåt för att ge föraren bättre svängrum. Trepunktsbälten och huvudskydd på alla platser. Vändcirkel 10,5 m, 3,3 rattvarv. Bilen mäter (längd/bredd/höjd) 429x181x161 cm med axelavstånd 268 cm. Bilen har samma bottenplatta som Honda CR-V, men axelavståndet är större. Tjänstevikt 1550 kg, max last 420 kg. Släpvikt 1500 kg. Bilen har en toppfart på 195 km/h och accelererar 0-100 km/h på 10,5 sekunder. Bensinförbrukning blandad körning 0,89 l/mil, landsväg 0,73 l/mil och stadskörning 1,17 l/mil. FR-V importeras ännu inte till Sverige av svenska Honda.

Modell: Honda FR-V