Sök
Ford Focus C-Max

Ford Focus C-Max

Bra svensk design

2003-09-29

Bland familjeminibussarna ger C-max mest personbilskänsla utan att göra avkall på utrymme. För dig som inte är i behov av den sista sätesraden rekommenderas den av testarna.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld ”Utpräglat sportig”
Auto Motor & Sport ”Bra volymkänsla”
Car ”Impression of quality”

Vad tycker testarna?

Kanske en smula överraskande präglas testarnas omdömen om C-Max av uttryck som sportighet och körglädje. Denna gång har Ford verkligen lyckats med formgivningen och skapat en minibuss med känslan hos en personbil. Inredningens kvalitet är klanderfri och det finns gott om utrymme. Det råder dock några tveksamheter kring väghållningen vid svenskt vinterväglag.

Teknikens Värld

”Utpräglat sportig”

cmax-side

Teknikens Värld påtalar Fords målmedvetna arbete med att bygga vidare på Focusbilarnas succé. Formgivningen är lyckad och C-Max är hög, utan att upplevas eller se ut som en minibuss. Den känns sportig fast det är en familjebil, särskilt ställd bredvid konkurrenter som Opel Zafira, VW Touran eller Citroën Picasso. Man sitter lite lägre i C-Max vilket bidrar till personbilskänslan. Chassit känns lite stumt, men ett mer följsamt sportchassi finns som tillval. Stolar och körställning gör färden bekväm. Baksätet har smarta lösningar för bra benutrymme. Styrningen svarar bra och C-Max rör sig neutralt i kurvorna, men ESP borde tillhöra standardutrustningen.

Källa: Teknikens Värld, nr 15 2003
Auto Motor & Sport, nr 18 2003
Car, september 2003

Auto Motor & Sport

”Bra volymkänsla”

Auto Motor & Sport tycker att C-Max erbjuder mycket körglädje. Bilen kommunicerar bra och är bekväm. Väggreppet är dock i sämsta laget, särskilt för den som tänkt att använda bilen på svenska vintervägar. ESP:n är inte tillräckligt pigg och aktiveras inte förrän man väl befinner sig i en krissituation. 1,8 liters motorn är den största bensinmotor som erbjuds men den räcker inte riktig till. Med dieselmotorer blir körningen roligare. Bilen är större på insidan än den gör intryck av utifrån då kupén har bra volymkänsla. Man sitter högt men det finns gott om takhöjd kvar.

Car

”Impression of quality”

cmax-farside

Car överraskas av att C-Max bara har fem säten, när de flesta konkurrenter har sju. Linjerna är välgenomtänkta. Trots att det faktiskt är en familjeminibuss upplevs den inte som en sådan tack vare genomtänkt design. Gott om utrymme för bagage, kupén har trevlig formgivning och även här andas C-Max personbil. Man sitter bra så långresorna upplevs inte som tröttande. Baksätet är flexibelt och justeras på några sekunder. Kvalitetskänslan är hög med fina detaljer och material. Förarkommunikationen är bättre än i de jämförbara modellerna. Stötdämpningen är också betydligt bättre. C-Max är rolig att köra, visar på nytänkande och är välbyggd. Behöver man inte de extra sätena längst bak är C-Max det självklara valet menar Car slutligen.

Cirkapris: 180000 kronor

Produktfakta: C-max är en familjeminibuss med femväxlad 1,8 liters tvärställd motor på 120 Hk eller 2,0 liters tdci motor på 136 hk och 320 nm. C-Max är framhjulsdriven och har en vändcirkel om 10,7 meter. Skivbromsarna har ett låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning. Bensinmodellen gör 0-100 på 10,8 sekunder och har en toppfart på 193 km/h. Tanken rymmer 55 liter. I bagageutrymmet finns plats för 550 respektive 1620 liter. C-Max har 5 säten men stolarna bak kan lyftas ut om man behöver mer lastutrymme. När två personer färdas i baksätet kan det mellersta sätet skjutas bakåt vilket gör det möjligt att justera sätena för ökad komfort. Bränsleförbrukning 0,71 l/mil blandad körning (bensin) respektive 0,56 l/mil (diesel, sexväxlad). Mått 4333x1825x1595 mm. Tjänstevikt 1400 kg. Max last 500 kg. Släpvikt 1200 kg.

Modell: Ford Focus C-Max