Sök
Citroën C8

Citroën C8

Plockar nya poäng

2002-09-23

Citroën lanserar en ny prestigebil som har stora likheter med likaledes nya Peugeot 807. Säkerhet och komfort har prioriterats liksom valfrihet gällande motorer.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Svåravlästa instrument"
Auto Motor & Sport "Bättre körglädje än hos konkurrenterna"
Teknikens Värld "Ytlig kvalitetskänsla"
Top Gear "A little bit bigger, but a great deal better"
Auto Motor und Sport "Vielfältige Variationsmöglichkeiten"

Vad tycker testarna?

Testarna klagar över att instrumentbrädan sitter mellan framsätena, vilket gör den svår att se från förarplatsen. Testarna är annars mycket positiva till Citroën C8. En testare ifrågasätter inredningens plastdetaljer och alla testare är lite oroliga för att priset blir ganska högt vid lansering även om bilen är fylld av finesser och goda egenskaper.

Vi Bilägare

"Svåravlästa instrument"

Vi Bilägare provkör Citroën C8 på svenska vägar utan att färden är stötig. Bilen har variabla stötdämpare som anpassar sig efter hur mycket last det finns i det enorma lastutrymmet. Färden är stabil c8bakoch komforten i klass med Citroën-standard. Invändigt finns allt från övervakningsspeglar till flygplansbord med mugghållare och kraftiga dörrhantag. Säkerheten är också god med krockkuddar, trepunksbälten och nackstöd på alla platser. Tyvärr är instrumenten placerade i mitten av instrumentbrädan till nackdel för föraren men till förmån för passageraren.

Källa: Vi Bilägare nr 10 2002
Auto Motor & Sport nr 14 2002
Teknikens Värld nr 16 2002
Top Gear septemper 2002
Auto Motor und Sport nr 18 2002

Auto Motor & Sport

"Bättre körglädje än hos konkurrenterna"

Auto Motor & Sport skriver att Citroën C8 inte lyckas förmedla samma vill-ha-känsla som familjejeepar eller sportigt eleganta kombibilar. Men bilen är rolig att köra och bjuder på en mängd finesser samt god komfort. Och man lär inte ha problem att stoppa undan sina pinaler med hela 60 prylfack i bilen. Väggreppet, styrningen och körglädjen är enligt testaren bättre än hos konkurrenterna, men instrumentbrädan kunde varit bättre utförd. Eftersom detta ska bli Citroëns nya prestigemodell är testaren rädd att priset blir högt. Bästa familjebilen om du inte vill ha en Grand Voyager.

Teknikens Värld

"Ytlig kvalitetskänsla"

Teknikens Värld påpekar att trots att Citroën C8 är elegantare än föregångaren Evasion, är det från förarplats svårare att veta vart man har karossen. Till tröst har man dock parkeringshjälp. Citroën C8 är lättkörd och komfortabel, tyst och trevlig. Kvaliteten invändigt sjunker i testarens ögon då man synar luckor, fack och andra plastdetaljer. Citroën har inte riktigt lyckats med finishen och testaren vill likna det hela vid Citroën C3 och C5. I skrivande stund är priset på den svenska marknaden inte satt men testaren befarar att det dessvärre kommer att bli högt.

Top Gear

"A little bit bigger, but a great deal better"

Top Gear upplever Citroën C8 som stor och samtidigt lyxig. Testaren skriver att det känns lite som om Citroën förstorat alla detaljer i bilen för att den ska kännas större, men menas samtidigt att det finns gott om utrymmet för familj och eventuell hund.c8inne Tar man bort de bakre stolarna presenteras ett jättelikt bagageutrymme. På vägen är C8 både rolig och bekväm att köra. Den känns plötsligt inte alls så stor, men även om den bara blivit lite större har den blivit betydligt bättre än föregångaren, avslutar Top Gear.

Auto Motor und Sport

"Vielfältige Variationsmöglichkeiten"

Auto Motor und Sport radar upp Citroën C8, VW Sharan och Chrysler Voyger för test och kommer fram till att man faktiskt gillar C8 bäst. Säkerheten är god, bagageurymmet väl tilltaget och övriga detaljer kvalificerar sig som över genomsnittet. Vad som inte är lika bra är att instrumenten sitter i mitten av brädan. Det gör dem svåra att se från förarplatsen. På den tyska betygsskalan får bilarna i ovan nämnd ordning 484, 470 och 428 poäng av maximala 650 poäng.

Cirkapris: 250000 kronor

Produktfakta: Citroën C8 är uppföljaren till familjebussen Evasion och som motsvaras av Peugeots lika nya 807. Nya C8 kommer med fyra eller fem motorval bestående av bensinmotorer på 138, 158 eller 208 hk samt HDI-diesel på 109 hk, eventuellt även 130 hk. Drivning sker på framhjulen via 5-växlad manuell låda. Vändradien är 11,5 meter. Låsningsfria och ventilerade skivor fram och bak. Tjänstevikten är 1760 kg, maxlasten 650 kg, max släpvagnsvikt 1775 kg. Tanken rymmer 80 liter. Toppfarten är 196 km/h med 158 hk motor och 0-100 km/h går på 11,6 s. Bränsleförbrukningen är 0,97 l/mil blandad körning. Sex krockkuddar är standard, krockgardiner på sidorna täcker alla tre sätesrader. Bilen kan också utrustas med aktivt antisladdsystem, ESP.

Modell: Citroën C8